۰ نفر

وزیر امور خارجه:

اروپا اینستکس را راه‌اندازی کرد ولی پولی در این مکانیسم قرار نداد

۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۰۴
کد خبر: 451150
اروپا اینستکس را راه‌اندازی کرد ولی پولی در این مکانیسم قرار نداد

وزیر امور خارجه گفت: بعضی از دوستان اروپایی ما فکر می‌کنند که مکانیسم حل و اختلاف فقط در اختیار آنها بوده است؛ ولی این ایران بود که برای اولین بار از این مکانیسم استفاده کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه عصر امروز (دوشنبه) در سخنرانی خود در نشست گفتگوهای مدیترانه (MED2020) ایتالیا که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: برای اولین بار از مکانیسم حل اختلاف در نوامبر ۲۰۱۶ استفاده کردیم و بعد از خروج ترامپ از برجام در می ۲۰۱۸، ما برای دومین بار درخواست این مکانیسم را کردیم.

ظریف ادامه داد: بعضی از دوستان اروپایی ما فکر می‌کنند که مکانیسم حل و اختلاف فقط در اختیار آنها بوده است؛ ولی این ایران بود که برای اولین بار از این مکانیسم استفاده کرد.

وی گفت: اروپاییان تعهداتی دادند که باید به آن عمل می‌کردند. آنها به این تعهدات عمل نکردند و ایران آماده است که اگر آنها تعهدات خود را کامل اجرایی کنند، ما هم تعهدات خود را کاملاً به اجرا دربیاوریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ایران در طول ۴۰ سال تحریم، همیشه ایستادگی کرده است. آنها می‌گویند غذا و دارو جزو تحریم نیست؛ ولی در واقع هیچ بانکی حاضر نیست که برای خرید دارو و غذا پول منتقل کند. ما احتیاجی به کمک مالی نداریم، ما پول داریم و می‌خواهیم از پولی که در اروپا و یا کره جنوبی داریم استفاده کنیم تا دارو و غذا بخریم.

ظریف عنوان کرد: اروپاییان اینستکس را راه اندازی کردند؛ ولی هیچ پولی در این مکانیسم قرار ندادند. اروپا باید در مقابل ویروس یکجانبه گرایی بایستد.