۰ نفر

برخی از بیمه‌گذاران حاضر به ارائه وثایق کافی به شرکت‌ها برای جبران خسارت نیستند

۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۲۰
کد خبر: 454718
برخی از بیمه‌گذاران حاضر به ارائه وثایق کافی به شرکت‌ها برای جبران خسارت نیستند

​یک عضو هیات مدیره شرکت بیمه تجارت نوبیان کرد: یکی از شروط اصلی برای صدور بیمه‌نامه‌های اعتبار، اعتبار سنجی درست و دقیق بیمه‌گذار و همچنین تامین وثایق و تضامین کافی از سمت بیمه‌گذار برای ارائه به بیمه‌گر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین؛ "داوود کریمی"، گفت: باوجود اینکه صدوربیمه نامه های اعتبار می تواند تاثیر بسیار زیادی در حمایت از فعالیت های اقتصادی و پوشش ریسک سرمایه گذاریها، اعطای تسهیلات و اعتبارات داشته باشند اما مورد کم توفیقی قرار گرفته اند.

وی با اشاره به ریسک بالای صدور این نوع بیمه نامه ها در شرایط کنونی اقتصادی کشور، افزود: شرکت های بیمه ای با صدور بیمه نامه اعتبار، ریسک عدم بازپرداخت وام گیرنده یا کسی را که اعتباری خرید کرده را تقبل کرده  که با شرایط اقتصادی کنونی، ریسک آن افزایش می یابد.

عضو هیات مدیره شرکت بیمه تجارت نو اذعان داشت که شرکت های بیمه ای برای صدور بیمه نامه اعتبار باید اعتبارسنجی کافی و موثری انجام دهند، از ان طرف هم بیمه گذار باید وثایق و تضامین قابل قبول در چارچوب قرارداد ارائه دهد.

کریمی تصریح کرد: عدم تبادل اطلاعات کافی مابین بیمه گر و بیمه گذاربه جهت اینکه شرکت بیمه گر از تمامی زیر و بم کارهای شرکت بیمه گزار خبر ندارد و ریسک طرف مقابل را نمی شناسد این اعتبار سنجی دچار مشکل می شود.

وی با بیان اینکه بیمه گذاران هم اغلب حاضر نیستند که وثایق و تضامین مکفی به شرکت های بیمه ای برای جبران خسارت ارائه دهند، گفت: حسن شهرت، تجربه و نوع فعالیت هر صنعت درصدور این نوع بیمه نامه ها بسیار مهم است و گام اول برای صدور این نوع بیمه نامه، اعتبار سنجی است.

عضو هیات مدیره شرکت بیمه تجارت نو، اظهارکرد: شرکت های بیمه ای نیاز به کارشناسانی دارند که تمامی این موارد را بررسی کنند تا بتوانند بیمه نامه های اعتبار را صادر کنند که می تواند  نقش بسیار موثری دررشد و توسعه اقتصادی و حمایت از سرمایه گذاریها و کسب و کارهای متعدد به ویژه کسب و کارهای نوین و توسعه یافتگی کشور داشته باشد.

کریمی بیان کرد: اگر یک فعال اقتصادی مطمئن باشد که یک حمایت کننده پشتیبانش است و در موقع بروز خطر برایش امنیت ایجاد می کند، رشد و توسعه اقتصادی بهتری شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بانک ها، بیمه عمر مانده بدهکار وجود دارد که نوعی از بیمه نامه اعتباری است، اگر وام گیرنده به هر دلیلی فوت کند و امکان بازپرداخت اقساط با مشکل روبرو شود، بانک می تواند مطابق قرارداد ی که با شرکت بیمه ای دارد مانده مطالبات خودرا از شرکت بیمه ای بگیرد.

عضو هیات مدیره شرکت بیمه تجارت نو، بیان کرد: بیمه نامه اعتباری در بخش تجاری می تواند نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی در زمینه صادرات و سرمایه گذاری و تولید داشته باشد.

کریمی یکی از دلایل عدم توسعه بیمه نامه ای اعتباری در کشور را عدم آگاهی در جامعه از وجود چنین بیمه نامه ای مطرح کرد و گفت:  تامین مالی در کشور بانک محور است یعنی غالب افراد فکر می کنند که برای فعالیت اقتصادی یا انجام امور سرمایه گذاری حتما باید از بانک وام بگیرند.

به گفته وی، شرکت های بیمه ای خود می توانند یک نوع تامین کننده مالی باشند و اگر این آگاهی در مردم ایجاد شود که می توانند برای تضمین تسهیلات و یا برای پوشش کسب و کار از بیمه نامه اعتباری استفاده کنند حتما به سمت این نوع بیمه نامه اقبال پیدا خواهند کرد.

عضو هیات مدیره شرکت بیمه تجارت نو، خاطر نشان کرد که در حال حاضربیمه نامه اعتبار یا هرنوع بیمه نامه  دیگری که قانون اجازه صدور آن را داده باشد در شرکت های بیمه ای وجود دارد منتهی باید مشتری که حائز شرایط آن باشد نیز وجود داشته باشد.