۰ نفر

ناتوانی استارت آپ‌ها برای پرش از دیوار بلند صنعت بیمه؛

چرا کسب و کار استارت‌آپی در بیمه موفق نمی‌شود؟

۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۴
کد خبر: 450542
چرا کسب و کار استارت‌آپی در بیمه موفق نمی‌شود؟

هرساله استارت‌آپ‌های بسیاری به دنیای کسب و کار در جهان قدم می‌گذارند که تعداد محدودی از آنها موفق و بسیاری از آنها پس از گذشت مدتی به دلایل مختلف با شکست مواجه می‌شوند، صنعت بیمه نیزبه نوبه خود، به عنوان یک صنعت رو به پیشرفت از این موضوع مستثنی نبوده و نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، بی‌شک احساس نیاز به ارائه خدمات اینترنتی و استارت‌آپی در صنعت بیمه همواره وجود داشته و این موضوع یکی از علت‌هایی بوده که سبب شده منتقدان بیمه در ایران به وجود دیدگاه سنتی دراین صنعت گلایه هایی را مطرح کنند.

به‌نظر می‌رسد که حضور استارت آپ ها از سال 1395  رنگ و لعاب جدی تری درصنعت بیمه کشور به خود گرفت و فعالان استارت‌آپی به بازار بکر فروش آنلاین و ارائه خدمات بیمه در کشور قدم گذاشته‌اند.

در این گذر چهار ساله استارت‌آپ‌های بسیاری همچون "بیدبرگ، ازکی، بیمیتو، بیمه بازار، وبیمه، بیمه کلیک، فست بیمه، ایشر، آیبینو، مرکوری، بیمه دات کام، با بیمه، آتیه بیمه سی، ایزی بیمه، هشتگ بیمه، مهبان، بیمیکسو، بیمه آپ، بیمه گر همراه، پاکت، کاربلد، بیمیون، بیمه شو، یوبیم، بیمبوت و بیمه سی"، در صنعت بیمه کشور متولد شدند اما به نظر می رسد تعدادی از آنها موفقیت مورد نظرخود را کسب نکردند.

دراین خصوص، بنیانگذار استارت‌آپ فست بیمه، به عنوان یکی از استارت‌آپ‌های موجود در صنعت بیمه کشور گفت که 6 سال قبل ایده فست بیمه (فروش آنلاین بیمه نامه) شکل گرفت اما دو سال است که فعالیتی در این زمینه ندارند و در حرفه دیگری مشغول به کار شده اند.!

"پوریا منفرد"، بیان کرد: به عنوان یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه به دنبال فروش آنلاین بیمه‌نامه‌های شرکت متبوع خود بودیم یعنی می‌خواستیم خدمات سنتی خود را به صورت آنلاین ارائه کنیم و به همین دلیل بیمه ایران ما را به عنوان یک ایده به بیمه مرکزی فرستاد.

وی، در خصوص علت‌های موفق نبودن استارت‌آپ فست بیمه در بازار بیمه کشور، گفت: دریافت مجوزها و اتفاقاتی که نسبت به تغییر از حالت سنتی به آنلاین بود راه راسخت کرد، از سوی دیگر از هیچ سازمانی حمایت نشدیم.

بنیانگذار استارت‌آپ فست بیمه، مدعی شد که تعدادی ازفعالان صنعت بیمه که به حالت سنتی مشغول به فعالیت بودند،تاثیر زیادی در بعضی از بخش‌ها داشتند و مانع از تغییر نگاه سنتی و رفتن به سمت ارائه خدمات آنلاین می‌شدند.

 یک ایده بدون تلاش تبدیل به یک تجارت نمی‌شود

ناگفته پیداست که احتمال شکست باتاروپود هر فعالیت اقتصادی عجین شده است.

صنعت استارت آپ هم از این قاعده مستثنی نبوده ویک استارت آپ موفق هم باید از سد همه مشکلات عبور کرده و به معیارهای خاصی دست یابد، هرچند که عبور از موانع سخت باشد اما غیرممکن نیست.

بسیاری از بنیانگذاران صنایع نوپا فکر می‌کنند کلید اصلی کل فرآیند آنها ایده اولیه است درحالیکه داشتن یک ایده‌ جدید و نوآورانه نقطه شروع هر کسب و کاری است و میان داشتن یک ایده‌ خوب و یک کسب و کار موفق، فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد.

به طور معمول شروع یک کسب و کار استارت‌آپی نیاز به مدیریت پایدارو سخت کوش دارد.

واقعیت این است که در دنیای پر هیاهوی کسب و کار قرار نیست که استارت‌آپ‌ها تنها به دلیل داشتن ایده نو یا تیم بسیار حرفه‌ای و یا حتی سرمایه زیاد منتظر پیروزی باشند.

براساس گزارش موسسه سی‌بی‌این‌سایت CBinsights از بین استارتاپ‌ها ۲۵ درصد در یک‌سال پس از شروع فعالیت، ۳۶درصد از آنها دو سال پس از شروع فعالیت و ۵۵ درصد پس از گذشت پنج سال از شروع فعالیت‌شان شکست می‌خورند.

به عنوان مثال استارت‌آپ Jawbone با جذب 591 میلیون دلار سرمایه از 19 سرمایه‌گذار بزرگ پس از مدتی مجبور به منحل کردن کار خود شد یا استارت آپ Juicero با حدود118 میلیون دلار سرمایه و 17 سرمایه‌گذار در عین ناباوری تعطیل شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در ایران 50 هزار استارت‌آپ اعلام موجودیت کرده‌اند که از این تعداد حدود 90 درصد پس از گذشت چند سال، طعم شکست را چشیده‌اند.

در همین پیوند، مدیرعامل استارت‌آپ ازکی بااشاره به سختی‌های شروع این کار گفت: بسیاری از افراد این کار را دست کم گرفته و حتی با بودجه‌ای در حد یک تا دو میلیارد تومان تصمیم به شروع چنین فعالیتی می‌گیرند و طبیعی است که به این شکل نمی‌توانند موفق شوند.

به اعتقاد "تیم لطیف" فعالیت استارت آپی نیاز به دانش فنی، منابع مالی و غیر مالی بسیاری مانند دانش مدیریتی و دانش فنی دارد.

به گفته وی، ممکن است که شرکت‌های استارت‌‌آپی در 7 سال اول فعالیت خود زیان‌ده باشند و باید آمادگی خرج شدن حجم زیادی از پول را داشته باشند، حتی ممکن است ده‌ها میلیارد تومان بودجه تبلیغاتی نیاز باشد چرا که در غیر این صورت بازار هدف آنها را نخواهد شناخت.

به نظر می‌رسد که بسیاری از کارآفرینان و ایده پردازان با دید دقیقی، فعالیت‌های استارت‌آپی خود را شروع نمی‌کنند و بدون شناخت درست از نوع فعالیت و بازار هدف ،وارد میدان شده ودر نهایت موفق به بلند کردن بار خود نمی‌شوند.

ساده‌تر اینکه برای گذر از مراحل اولیه شکل گیری یک استارت آپ ،داشتن یک دورنمای درست، سنجیده عمل کردن و مرتکب  اشتباهات فلج کننده نشدن از اهمیت بالایی برخوردار است.