۰ نفر

گزارشی از ازدحام مردم در دفاتر کارگزاری بیمه تأمین اجتماعی؛

بیمه‌شدگان فاصله‌ها را کم کردند!

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۲۲
کد خبر: 437049
بیمه‌شدگان فاصله‌ها را کم کردند!

بیش از دو ماه از شیوع بیماری کرونا در ایران می‌گذرد، اما همچنان هر روزه هشدارهای مقامات وزارت بهداشت درباره افزایش تعداد مبتلایان به کووید۱۹، در رأس خبرهایی است که می‌خوانیم و می‌شنویم. آمار تعداد مبتلایان به این بیماری، جانباختگان و بهبودیافتگان در ایران هم مانند سایر کشورهای جهان بر لزوم رعایت بهداشت فردی و به‌کارگیری دستورالعمل‌های پیشگیرانه تأکید دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، انگار ویروس تاجدار خیال رفتن ندارد و انسان‌ها ناگزیرند همچنان با این میهمان ناخوانده زندگی کنند. به اعتقاد کارشناسان بهداشتی کشور تنها راه شکست یا حتی زندگی مسالمت‌آمیز با کووید۱۹ رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی است. موضوعی که این روزها با از سرگیری فعالیت‌های روزمره در جامعه کمرنگ شده است. شلوغی دفاتر کارگزاری بیمه تأمین اجتماعی و نقض دستورالعمل‌های بهداشتی یکی از مشکل‌آفرین‌ترین مسائلی است که در روزهای اخیر مشاهده می‌شود. صف‌های طویل، بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شلوغی این دفاتر در کنارعدم استفاده از ماسک و دستکش ازسوی مراجعه‌کنندگان موضوعی است که نگرانی‌های بسیاری به‌همراه دارد.

حمید بهرامی مردی چهل و هفت ساله است که برای تعویض دفترچه تأمین اجتماعی همسرش به یکی از این کارگزاری‌ها مراجعه کرده است. او می‌گوید: حداقل دو ساعت است که در انتظارم. او درحالی که سعی می‌کند فاصله‌اش را با اطرافیان حفظ کند ادامه می‌دهد: تعداد برگه‌های دفترچه همسرم تمام شده و در شرایط فعلی و گرانی داروها، داشتن دفترچه بیمه امری ضروری است. از طرفی باید برای گرفتن دفترچه جدید حتماً حضوراً مراجعه کنیم، امروز دراین شرایط خطر مجبور شدم وارد این دفتر شوم.

 کامران رضایی کارپرداز یک کارگاه است که لیست‌های حقوق و دستمزد کارگران را برای تحویل به‌کارگزاری بیمه آورده است. او هم مانند بسیاری از افرادی که به اجبار در این فضای کوچک در انتظار انجام اموراتشان هستند، از ابتلا به بیماری کرونا می‌ترسد. اما از بیکاری هم هراس دارد و می‌گوید: باید وظایفم را کامل و درست انجام دهم تا بتوانم حقوق کامل دریافت کنم. به‌همین دلیل امروز برای تحویل لیست‌های بیمه به اینجا مراجعه کرده‌ام.

خانم اکبری هم برای ارائه شناسنامه و کارت ملی مادرش به شعب تأمین اجتماعی در منطقه شمال تهران مراجعه کرده است.

او می‌گوید: در ساعات ابتدایی صبح به این دفتر مراجعه کرده‌ام، به امید اینکه اینجا خلوت باشد وبتوانم بدون معطلی کارهای مربوط به بیمه تکمیلی پدر را انجام دهم. اما جمعیت به حدی زیاد است که تا ظهر باید در صف انتظار بمانم. متأسفانه همه ما در یک سالن ۶۰ متری حضور داریم و خدا می‌داند که چند نفر از ما ناقل بیماری کرونا هستیم.

آن طرف‌تر اما مرد جوانی درحال جر و بحث کردن با یکی از کارمندان است. او برای دریافت هدیه ازدواج آمده است اما کارمند بیمه می‌گوید که درخواست او وقتگیر است و باید خودش در منزل این کار را انجام دهد. مرد جوان، تازه داماد است و برای دریافت هدیه ازدواج باید فرم‌هایی را پر کند اما ضعیف بودن اینترنت خانه این امکان را از او گرفته است و نگرانی از عدم دریافت هدیه او را به دفتر کارگزاری بیمه کشانده است.

اعظم قربانی اما کارمند یکی از همین دفاتر کارگزاری بیمه است. او می‌گوید: هر ساله در دو ماه ابتدایی سال یعنی فروردین و اردیبهشت ماه به‌دلیل تغییر میزان حقوق و دستمزد، با افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان مواجه هستیم. چون خیلی از افراد لیست‌های بیمه خود و کارمندانشان را از طریق سامانه ارسال نمی‌کنند. امسال هم هشدارهای مربوط به ابتلا به بیماری کرونا نتوانسته این افراد را از مراجعه حضوری به دفاتر باز دارد. متأسفانه بخش زیادی از این همهمه و شلوغی مربوط به مراجعاتی بود که می‌شد به‌صورت غیرحضوری انجام داد. او ادامه می‌دهد: در یک فضای ۵۰ متری حداقل ۱۰۰ نفر حضور داشتند و در مقابل در نیز عده‌ای صف کشیده بودند. به‌همین دلیل برای اینکه امکان ابتلا به بیماری در فضایی کوچک با چنین جمعیتی بسیار زیاد بود مراجعه‌کنندگان را به داخل حیاط دعوت کردیم و از طریق پنجره یکی از اتاق‌ها که به حیاط مشرف بود، سعی کردیم امور مربوط به مراجعان را انجام دهیم. اما این موضوع باعث تأخیر در انجام بسیاری از کارها و افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان شده است.

محسن صفایی هم کارمند یکی از دفاتر کارگزاری بیمه تأمین اجتماعی است. او درباره تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی می‌گوید: از اسفند ماه با تدابیرصورت گرفته از سوی مسئولان مقرر شد، اعتبار دفترچه‌های بیمه‌ای که تا پایان اسفند معتبر بودند تا پایان اردیبهشت تمدید شود.امیدوار بودیم با این تصمیم تعداد مراجعه‌کنندگان در روزهای کرونایی کشور کاهش پیدا کند، اما متأسفانه برگه‌های دفترچه بسیاری از افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی به پایان رسیده و آنها مجبورند برای دریافت دفترچه جدید به کارگزاری‌های مربوط به محل کار خود مراجعه کنند. این امر به ازدحام افراد در دفاتر منجر شده است.

کندی اینترنت عامل حضور و ازدحام در دفاتر بیمه

سیدمحمدباقر رضوی، نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین اجتماعی، در این باره  می‌گوید: شلوغی و ازدحام جمعیت در کارگزاری‌ها​ در ماه جاری به موضوعات مختلفی بازمی‌گردد. در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا در کشور، تب و تاب زیادی در جامعه ایجاد شد، به‌طوری که تدابیری همچون طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای کاهش ابتلا به کرونا در سراسر کشور به اجرا درآمد. در چنین شرایطی، بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و جامعه کارگری بخصوص کارگران ساختمانی با محدودیت‌هایی مانند حضور نیافتن در محل کار یا عدم مراجعه به کارگزاری‌ها برای انجام امور بیمه‌ای مواجه شدند. این نخستین عامل ازدحام در دفاتر کارگزاری‌های تأمین اجتماعی در اردیبهشت ماه بود. به‌گفته رضوی، کندی اینترنت عامل دیگر ایجاد ازدحام‌های اخیر در دفاتر کارگزاری به‌شمار می‌آید. البته این موضوع تقریباً همه‌گیر شده، تا جایی‌که حتی بانک‌ها هم از این موضوع مستثنی نبودند. او می‌افزاید: از سوی دیگر بیشتر مراجعین بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی هستند که اعتباردفاتر بیمه آنها یا تمام شده یا نیاز به تأمین اعتبار داشت. این درحالی بود که سازمان تأمین اجتماعی به‌صورت مکرر اعلام کرد که دفاتر بیمه خدمات درمانی سازمان، به‌صورت اتوماتیک در سیستم سازمان، تأمین اعتبار را انجام می‌دهند و نیاز نیست که بیمه‌شدگان و همه آنهایی که دفترچه بیمه تأمین اجتماعی در دست دارند، به شعب و کارگزاری‌ها مراجعه کنند. هرچند صدور این اطلاعیه باعث شد بسیاری از مردم، از مراجعه به کارگزاری‌ها خودداری کنند، اما برخی از مراکز پزشکی و داروخانه‌ها از پذیرش دفاتر بیمه‌ای که دارای اعتبار عینی نبودند خودداری کردند. این اقدام موج حرکت به سوی کارگزاری‌ها جهت ثبت تأمین اعتبار دفاتر درمانی را به راه انداخت.

هجوم برای تعویض دفترچه

رضوی تأکید می‌کند: تعویض دفترچه‌هایی که برگه‌های آن تمام شده بود، نیز خود مقوله دیگری بود که به این ازدحام افزود و از طرف دیگر سیستم اینترنت به‌دلیل اینکه تعداد زیادی از خانه‌های خود وارد سایت می‌شدند به حدی کند شد که پهنای باند پاسخگوی آحاد مردم و سازمان‌ها و ادارات نباشد. رضوی در ادامه ابلاغ نکردن دستمزدهای سال جدید به کارگزاری‌ها را از دیگر دلایل ازدحام جمعیت در ماه جاری عنوان کرده و اضافه می‌کند: ​ همه بیمه‌شدگان اعم از مشاغل آزاد، زنان خانه‌دار، دانشجویان، رانندگان شهری و برون شهری و... که باید فیش‌های پرداختی خود را برای ادامه بیمه دریافت می‌کردند و با کندی سیستم در منازل نمی‌توانستند به نتیجه برسند، به طور حضوری مراجعه کردند تا کارشان را انجام دهند. او، با اشاره به مشکلات پیش آمده توضیح می‌دهد: کارگزاری‌ها در مقابل بی‌توجهی مراجعین به اطلاعیه‌ها و مراجعه حضوری به دفاتر کارگزاری مجبور شدند، شماره تلفن‌هایی را در اختیار مراجعین قرار دهند تا آنها، امور عملیاتی و وقتگیر خود را به‌صورت تلفنی انجام دهند. مثلاً در مورد تأمین اعتبار همه می‌توانستند با تلفن کارگزاری‌هایی که برای این منظور ایجاد شده بود، تماس بگیرند و مشکل خود را حل کنند. رضوی با تأکید بر اینکه مردم تنها مقصران شلوغی دفاتر در هفته‌های اخیر نیستند، می‌گوید: تغییر ​چندباره ساعت‌کاری دفاتر کارگزاری بیمه از نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا و فشردگی‌ زمان مراجعه بر میزان شلوغی‌ها افزود. در روزهای اخیر ساعت‌کار دفاتر کارگزاری ازساعت ۷ صبح تا ۱۴ تعیین شده اما دفاتر کارگزاری که از ارکان تشکیلات سازمان و از بازوان‌ پرقدرت تأمین اجتماعی هستند، برای رفع مشکل موجود آمادگی افزایش ساعت‌کاری را دارند تا‌ مراجعین وبیمه‌شدگان در فواصل زمانی مختلف مراجعه کنند ومشکل ازدحام جمعیت حل شود‌. موضوع دیگر حضور دو سوم‌ کارکنان در‌محل کار است که به‌طور جدی در کاهش سرعت انجام امور و ایجاد شلوغی دفاتر مؤثر است. او‌اضافه می‌کند: استفاده از ماسک توسط کارکنان ومراجعین و همچنین پلاستیک‌هایی که‌بین کارکنان وبیمه‌شدگان‌کشیده شده باعث شده دو طرف‌ در شنیدن صدای یکدیگر با مشکل مواجه شوند تا جایی‌که اگر در‌گذشته هر‌نفر‌۳ تا ۵ دقیقه در‌محل‌ کار‌گزاری توقف داشت در حال‌حاضر این زمان به دو برابر افزایش پیدا‌کرده است.