۰ نفر

چه کسانی تا پایان فروردین بیمه بیکاری دریافت می‌کنند؟

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۰۰
کد خبر: 435812
چه کسانی تا پایان فروردین بیمه بیکاری دریافت می‌کنند؟

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار نوشت: امیدواریم در هفته آینده مبلغ بیمه بیکاری از سوی ستاد مقابله با کرونا نهایی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار درباره جزئیات بیمه بیکاری گفت: آن دسته از افرادی که از کار بیکار می‌شوند از روز شروع بیکاری 30 روز زمان دارند تا در سامانه تعریف شده وزارت کار ثبت نام نمایند.

وی با اشاره به اینکه هر کارگری که فقط یک ماه حق بیمه پرداخت کرده و سپس بیکار شده باشد می‌تواند جهت دریافت بیمه بیکاری اقدام نماید افزود:به دلیل هوشمند بودن سامانه ثبت نام، چنانچه کدملی، شماره بیمه و شماره بیمه کارگاه افراد همخوانی و مطابق واقعیت باشد مشکلی در مسیر ثبت نام بیکاران بوجود نمی‌آید. تا این لحظه مبنای پرداخت بیمه بیکاری تا پایان فروردین ماه 99می‌باشد و تمدید حق بیمه به صلاح دید کارگروه متمرکز بر شرایط کرونایی کشور بستگی دارد.

بابایی اظهار داشت: برای آغاز کار باید به اطلاعات تمام بیمه شدگان که حدود 7میلیون و 33هزار نفر بودند دسترسی پیدا می کردیم،این کار را با رایزنی هایی که داشتیم، خوشبختانه بانک اطلاعات از تأمین اجتماعی گرفته و به سامانه بیمه بیکاری متصل شد.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار  با اشاره به اینکه اگر برای نیروی کاری 3درصد بیمه بیکاری پرداخت نشده باشد،مشمول بیمه بیکاری نمی شود گفت: افراد بعد از مراجعه به سامانه بیمه بیکاری، بعد از وارد کردن کد ملی و کد کارگاه خود اگر مشمول قانون کار نباشند، برایشان پیامی ارسال می شود که مشمول بیمه بیکاری نیستند. یعنی حق بیمه 3درصدی بیمه بیکاری را پرداخت نکرده اند. 

بابایی اظهار داشت: در مرحله اول از میان متقاضیان دریافت بیمه بیکاری که تا 15 فروردین ماه ثبت نام‌کرده بودند لیست حدود 275 هزار مشمول را به تامین اجتماعی ارسال کردیم و 181 هزار نفر از این تعداد مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند. 

وی افزود: لیست افرادی که تا 15 فروردین ماه ثبت نام کرده ومشمول دریافت بودند، در اختیار استان ها قرار گرفت و آنها نیز به ادارات تامین اجتماعی ارسال کردند. این ادارات باید تفکیک رسته های 10گانه را که مشمول دریافت بینه بیکاری کرونا هستند را انجام دهد. 

بابایی با اشاره به اینکه فعلا سامانه فعال است کفت: افرادی که از 15 فروردین تا 31 فروردین ماه ثبت نام کردند فایل اطلاعاتی آنها در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت تا پالایش اطلاعات از لحاظ نوع بیمه پردازی شود و سپس استانها اطلاعات را به اداره کل تامین اجتماعی ارسال کنند.

وی درباره زمان مشمول شدن متقاضیان بیمه بیکاری گفت: مشاغل پرخطر تا پایان اردیبهشت بیمه بیکاری دریافت می کنند و مشاغل کم خطر که به دستور رییس جمهوری باید فعالیت خود را آغاز کنند فعلا تصمیم براین است که تا پایان فروردین ماه بیمه بیکاری دریافت کنند. اگرچه موارد قانونی  را به سازمان برنامه و  بودجه اعلام کردیم اما شروع پرداخت، مبلغ پرداخت و مدت پرداخت هنوز اعلام نشده است.