۰ نفر

دارندگان موتورسیکلت رغبتی به خرید بیمه شخص ثالث ندارند

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۴۹
کد خبر: 425489
دارندگان موتورسیکلت رغبتی به خرید بیمه شخص ثالث ندارند

یک کارشناس صنعت بیمه یکی از دلایل عدم تمایل راکبان موتورسیکلت‌ها برای تهیه بیمه نامه شخص ثالث را در میزان حق بیمه این وسیله نقلیه نسبت به سرمایه عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، براساس آمار اعلام شده از سوی بیمه مرکزی تنها 2 میلیون از 11 میلیون موتور سیکلت که در سطح کشور تردد دارند دارای بیمه شخص ثالث بوده و بقیه فاقد بیمه نامه هستند.

مصطفی زحمتی پاک یکی از دلایل عدم تمایل راکبان موتورسیکلت ها برای بیمه شخص ثالث را در میزان مبلغ  حق بیمه شخص ثالث  موتورسیکلت ها عنوان کرد و گفت: بیشتر دارندگان این وسیله نقلیه از قشرکم درآمد جامعه هستند و رغبتی به پدیرفتن هزینه حق بیمه ندارند.

وی افزود: تعداد قابل توجهی از موتورسیکلت ها نیز قیمت بالایی دارند و میزان حق بیمه شخص ثالث دریافتی برای صاحبان اینگونه موتورسیکلت ها مقرون به صرفه است.

این کارشناس صنعت بیمه یکی دیگر از دلایل آمار بالای تعداد موتورسیکلت های فاقد بیمه نامه را در نوع مالکیت موتور سیکلت ها دانست و افزود: بسیاری از موتورسیکلت ها به صورت قولنامه ای معامله می شوند و زمانی که توسط نیروی انتظامی توقیف شوند دیگر کسی نیست که موضوع را پیگیری کند.

زحمتی پاک با اشاره به الزام  شرکت های بیمه ای  در صدور بیمه نامه شخص ثالث برای موتورسیکلت ها، بیان کرد: رشته بیمه شخص ثالث در صنعت بیمه از ضریب خسارت بالایی برخوردار است، از طرفی میزان تصادفات منجر به جرح در موتورسیکلت ها قابل توجه بوده و امکان سواستفاده برخی از افراد سودجو نیزهست.

وی در پاسخ به این پرسش که "تبعات منفی این تعداد موتورسیکلت فاقد بیمه شخص ثالث چیست؟" گفت: 80 درصد افرادی که از موتورسیکلت استفاده می کنند از قشر مرفه جامعه نبوده و در صورت بروز خسارت توان  پرداخت دیه  را ندارند، بنابراین خسارت آنها به سمت صندوق تامین خسارت های بدنی می رود .

بیمه مرکزی به منظور کاهش تخلفات، تشویق موتورسیکلت سواران و تسهیل در تهیه بیمه شخص ثالث از ابتدای بهمن ماه سالجاری مهلت سه ماه ای برای بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتورسیکلت ها در نظر گرفت تا راکبان این وسایل نقلیه بدون پرداخت جریمه موتورسیکلت های خود را بیمه کنند.