۰ نفر

حرکت تامل برانگیز بیمه «تجارت نو» و غفلت بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۵۴
کد خبر: 412689
حرکت تامل برانگیز بیمه «تجارت نو» و غفلت بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی

بیمه تجارت نو اخیرا اقدام به خرید سهام شرکت بیمه آسیا کرده است. رقم خرید، تعداد دارایی سهام و رویه خرید این شرکت بیمه‌گری با ابهامات زیادی همراه شده است، اما هیچ واکنشی از سوی بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی شاهد نیستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  بانکداری ایرانی، بنگاه‌های اقتصادی در  ایران باید بر اساس دستورالعمل های نهاد ناظر خود رفتار کرده و هر فعالیت تاثیر گذار انها باید بر اساس این چهارچوب تعیین شده باشد سرمایه‌گذاری هم  مشمول همین اصول است. در سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه آیین نامه 97 توسط بیمه مرکزی نوشته شده و به همه شرکت های بیمه گری ابلاغ شده است. ماده 4 این آیین نامه می گوید « خرید سهام پذیرفته شده نزد شرکت بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس حداکثر 40درصد ذخایر ریاضی. تبصره1: سرمایه گذاری در یک سهام شرکت بیش از 10 درصد منابع این بند مجاز نیست. تبصره 2: سرمایه‌گذاری در سهام طبقه بندی شده یک صنعت بیش از 30 درصد این منابع مجاز نیست.» 

حال با توجه به این ابلاغیه که یک دهه از نخستین انتشار آن می گذرد این خرید بیمه تجارت نو و میزان دارایی این شرکت از سهام بیمه آسیا قابل تجزیه و تحلیل است. 

-نخست 

در صورت های مالی اسفند 97 شرکت بیمه تجارت نو اعلام کرده است که در مجموع یک هزار 788 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام داده است. این رقم در شهریور 98 با افزایش قابل توجه  نهایتا به مبلغ دو هزار و 244 میلیارد ریال رسید. 

 

-دوم

اینکه میزان سهامداری بیمه تجارت نو از شرکت بیمه آسیا در 10 دی 98  از رقم 23 میلیون و 378 هزار سهم به 27 میلیون و 43 هزار سهم رسید یعنی ظرف چند روز 3 میلیون و 665 هزار سهم شرکت بیمه آسیا خریداری شد حال اگر میانگین قیمت هر سهم را 8300 ریال در نظر بگیریم  میزان دارایی بیمه تجارت نو از سهام بیمه آسیا با توجه به دارایی  27 میلیون و 43 هزار سهمی، بالغ بر 224 هزار و 456 میلیارد ریال می‌شود.

 

و این نکته لازم به یاد آوری است که این خرید همچنان در حال افزایش است  چرا که دارایی های بیمه تجارت نو روز به روز در حال افزایش است. 

وضعیت دارایی بیمه تجارت نو از سهام بیمه آسیا در  27 دی 98

وضعیت دارایی بیمه تجارت نو از سهام بیمه آسیا در  29 دی 98

-نتیجه گیری

طبق دستورالعمل بیمه مرکزی این شرکت و با توجه به گزارش های مالی شرکت بیمه تجارت نو ، توان سرمایه گذاری شرکت بیمه تجارت نو حدود سه هزار میلیارد ریال است. علاوه بر این  آیین نامه 97 گفته است که شرکت های بیمه باید حداکثر 40 درصد منابع سرمایه‌گذاری ابتدای دوره  را بر اساس ذخایر فنی و حقوق صاحبان سهام در بورس و سهام سرمایه گذاری کنند. حال اگر همان  توان سه هزار میلیارد ریالی در نظر بگیریم کل سرمایه گذاری بیمه تجارت در بخش سهام باید حدود 1200 میلیارد ریال باشد. حال با توجه به سرمایه گذاری 224 هزار میلیاردریالی باید گفت که این شرکت از تمامی محدودیت های بیمه مرکزی عبور کرده و بیش از دارایی 5هزار میلیارد ریالی خود نیز اقدام به برداشتن چنین لقمه بزرگی کرده است. همچین این شرکت باید 10 درصد از آن میزان سرمایه گذاری خود را به سهام یک شرکت اختصاص دهد.  

در نهایت باید گفت که چگونه است که بیمه مرکزی برای صیانت از دستورالعمل خود هیج اقدامی نمی کند و چرا سازمان حسابرسی با توجه به چنین مساله بزرگی مجوز انتشار صورت‌های مالی شرکت بیمه تجارت نو را داده و هیچ گونه اشاره ای به آیین نامه 97 بیمه مرکزی و تخلف آشکار آن نکرده است. 

کاش بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی پاسخ درخور و بر اساس دستورالعمل های خود داشته باشند والا باید فاتحه شفافیت در صنعت بیمه را خواند.