۰ نفر

میزان مطالبات صنعت بیمه ۲۰هزار میلیارد تومان است

۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۰۳
کد خبر: 412284
میزان مطالبات صنعت بیمه ۲۰هزار میلیارد تومان است

مدیرعامل شرکت بیمه رازی در خصوص عدم توفیق صنعت بیمه در ترغیب دو میلیون مالک خودروی فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث در کشور گفت: نکته اول این است که آیا دو میلیون خودرو که فاقد بیمه‌نامه باشند در کشور وجود دارد؟ در این عدد کمی تردید وجود دارد و شاید بهتر باشد این عدد شکافته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک‌آنلاین، سید مجید بختیاری ادامه داد: تعدادی از این خودروها می توانند خودروهای مستعمل باشند که ازچرخه استفاده خارج شده اند و یا تعدادی از این خودروها متعلق به اشخاصی بوده که ساکن خارج از کشورهستند وچه مقدارموتورسیکلت یا ادوات کشاورزی، خودروهای کارگاههای راه سازی ومعادن هستند.

وی،اظهارکرد: قانونگذار در قانون جدید بیمه نامه شخص ثالث یک همکاری بین صنعت بیمه و نیروی انتظامی قرارداده که باید به درستی اجرایی شود.

بختیاری افزود: نیروی انتظامی می تواند بیمه نامه های موجود را با شماره های فعالی که دارد بررسی کرده وتعداد خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث را شناسایی کند.

وی عنوان کرد: نکته دوم  بعد از تفکیک خودروها،این است که وظیفه پلیس در حمایت از جامعه جلوگیری از تردد خودروهای بدون بیمه نامه شخص ثالث در خیابان ها است.

مدیرعامل شرکت بیمه رازی با بیان اینکه نیروی انتظامی برای  کنترل بیمه نامه خودروها  نیاز به این که جلوی تک تک ماشین ها را بگیرد ندارد،گفت: پلیس می تواند از طریق روش های الکترونیکی و دوربین هایی که در سطح گذرگاه‌ها و خیابان ها دارد و زیرساخت های فن آوری اطلاعات به  ماشین های فاقد بیمه نامه  شخص ثالث اخطار دهد.

وی در خصوص افزایش مطالبات معوق صنعت بیمه ، گفت: واقعیت این است که  اقتصادکشور در شرایط عادی قرارنداشته و رشد اقتصادی خوبی در جامعه وجود نداردو مردم از نظر نقدینگی دچار مشکل هستند .

بختیاری،تصریح کرد: از طرفی فروش نقد جزء خاصیت صنعت بیمه نبوده یعنی فروش نسیه و اقساطی در این صنعت رایج بوده، صنعت بیمه در حال حاضر در حدود 20 هزار میلیارد تومان مطالبات دارد که بیش از قریب به یک سوم صدور آن است.

بختیاری ادامه داد: این مبلغ نه معضل خیلی جدی برای  صنعت بیمه  است و نه اینکه باید نسبت به آن بی تفاوت بود می توان آن را از چند دیدگاه تفکیک کرد یکی از منظر سررسید شده و سررسید نشده،  زیرا بخش عمده ای از این مطالبات هنوز سررسید نشده اند و جای نگرانی ندارد.

مدیرعامل شرکت بیمه رازی گفت: بخش عمده ای از مطالبات معوق مربوط به سازمان های دولتی است که آنها هم به دلیل مشکلات بودجه و معضلات مالی  که دولت دارد به وجود آمده است اگر میزان قابل ملاحظه ای از مطالبات معوق صنعت بیمه از اشخاص حقیقی و بیمه گزاران عادی باشد  جای نگرانی دارد درغیراین صورت خیر، زیرا فروش اقساطی جزء ذات وماهیت صنعت بیمه در سراسر دنیا است.

بختیاری در زمینه تاثیر نوسانات نرخ ارز برروی میزان ذخائر شرکتهای بیمه ای اینگونه توضیح داد:یکی از ریسک هایی که امروزه صنعت بیمه با آن مواجه شده  افزایش نرخ ارز  است یعنی نرخ ارز چه از جهت آثار روانی و چه به جهت تاثیرات مستقیم مالی که دارد هم بر عملیات جاری و هم در ذخائر شرکتهای بیمه به عنوان یک ریسک مطرح  است.

مدیرعامل شرکت بیمه رازی با بیان اینکه تاثیر بی ثباتی نرخ ارز تنها بر روی  بیمه نامه های اموال  نیست، گفت : در بیمه نامه های درمان هم به خصوص در بخش تجهیزات پزشکی این مسئله به وضوح دیده می شود و به عبارتی افزایش به این بزرگی نرخ ارز به عنوان یک ریسک است که به صنعت بیمه تحمیل شده و آثارش را می تواند روی اطمینان از کفایت ذخائر هم بگذارد.