۰ نفر

رییس کل بیمه مرکزی:

همه واحدهای مسکونی و تجاری در کشور بیمه می‌شوند/ تاسیس صندوق بیمه خسارت حوادث طبیعی

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۵۳
کد خبر: 409593
همه واحدهای مسکونی و تجاری در کشور بیمه می‌شوند/ تاسیس صندوق بیمه خسارت حوادث طبیعی

رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: تمام واحدهای مسکونی و تجاری روستاها و شهرها در سال ۹۹ تحت پوشش بیمه پایه برای حوادث طبیعی قرار می‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «غلامرضا سلیمانی» روز سه‌شنبه در دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به صندوق بیمه خسارت حوادث طبیعی، افزود: در کشورهای جهان همچون آمریکا که حادثه‌خیز است، صندوق‌هایی تاسیس کرده‌اند. ما در ایران این چارچوب را تنظیم کرده‌ایم و مجلس آن را تصویب کرده است.

وی گفت: با توجه به اینکه کشور ما در منطقه حادثه‌خیزی قرار دارد و واحدهای تجاری و مسکونی تحت ریسک هستند. برای این منظور تاسیس صندوق بیمه خسارت حوادث طبیعی در دولت تصویب شده است.

سلیمانی ادامه داد: این طرح برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شده و تا قبل از پایان سال ۹۹ مصوبه شورای نگهبان و مجلس را خواهیم داشت. بنابراین سال ۹۹ این بیمه اجرایی می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه این نوع بیمه،  بیمه ای پایه برای ساختمان است، افزود: تمام واحدهای مسکونی روستاها و شهرها تحت پوشش بیمه پایه برای حوادث طبیعی قرار می‌گیرند.

سلیمانی ادامه داد: در این مرحله برای کلیه واحدهای مسکونی سقف ۳۰ میلیون تومان پرداختی از طرف صندوق و شرکت های بیمه ای در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: یعنی با پرداخت ۱۲۰ هزار تومان برای هر سال که ۶۰ هزار تومان توسط دولت و ۶۰ هزار تومان توسط مردم پرداخت می‌شود و در مقابل ۳۰ میلیون تومان در مقابل حوادث بیمه می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمه به عنوان یکی از ارکان مثلث نهاد مالی بانک و بورس می‌تواند اثر مثبتی در فضای کسب و کار کشور داشته باشد، افزود: اساسنامه مرکز ملی ریسک که نهادی کاملا خصوصی است، تدوین شده که تاسیس آن، اقدام مثبتی برای کشور خواهد بود.

سلیمانی بیمه را مدل ریسک خواند و افزود: مدل ریسک در همه فضاهای کسب و کار وجود دارد. امسال مصوبه‌ای داشتیم که مرکز ملی ریسک در کشور ایجاد کنیم، چرا که بیمه متولی اصلی ریسک به شمار می‌رود.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه عمده شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی هستند، تصریح کرد: از میان ۳۲ شرکت بیمه‌ای تنها شرکت بیمه ایران دولتی و ۳۱ شرکت دیگر خصوصی هستند است. اصلاح ساختار بیمه و حذف تعرفه‌ها نیز به خصوصی سازی صنعت بیمه کمک می‌کند.

وی صنعت بیمه ایران را محدود و کوچک عنوان کرد و گفت: یکی از بزرگترین ویژگی‌های بیمه، جمع‌آوری پول‌های خرد مردم است و به همین دلیل وقتی می خواهند نقدینگی بازار را جمع کنند، از پول‌های خرد مردم برای انجام کارهای بزرگ استفاده می‌کنند.

سلیمانی تصریح کرد: معمولا شرکت‌های بیمه‌ای بانک درست می‌کنند؛ چون آن‌ها ابتدا پول می‌گیرند که این فرصتی برای سرمایه‌گذاری است. تفاوت سرمایه‌گذاری بیمه این است که بنگاه‌داری نمی‌کند، بلکه در بازار سهام و سپرده های بانکی به عنوان سهامدار زیر ۱۰ درصد سرمایه گذاری می‌کند تا هر زمان خسارت اتفاق افتاد بتواند از آن استفاده کند.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه اکنون در ایران حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان پول مردم را از طریق بیمه‌گذاران جمع‌آوری می‌کنیم، افزود: در ازای این هزینه، حدود ۵۰۰ میلیارد دلار تعهد داریم که مقداری از آن غیرطبیعی است؛ چون باید نسبتی میان حق بیمه و میزان ریسک پذیرفته شده وجود داشته باشد.

وی عدم تناسب میان حق بیمه و میزان ریسک پذیرفته شده را به دلیل شرایط تحریم دانست و افزود: پس از اعلام تحریم‌ها از طرف آمریکا، شرکت‌های بیمه‌ای از تمام بخش‌های جهان اعلام لغو قرارداد کردند و مجبور شدیم تمام این تعهدات را در کشور پوشش دهیم.