۰ نفر

خدمات پزشکی برای سوئدی‌های زیر ۲۰سال رایگان است

۱۱ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبر: 406339
خدمات پزشکی برای سوئدی‌های زیر ۲۰سال رایگان است

سیستم بیمه‌ای کشور سوئد به دو بخش عمومی و خصوصی تقسیم شده و به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های بیمه‌ای دنیا شناخته می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک‌آنلاین، بیمه عمومی این کشور خدمات رایگان خود را به تمام شهروندان قانونی سوئد ارائه می دهد و براساس شعار "ارائه خدمات یکسان به همه" پایه گذاری شده است.

به دلیل کیفیت بالای بیمه عمومی در سوئد، بیمه های خصوصی طرفداران زیادی ندارند و تنها سه درصد از سوئدی ها تحت پوشش این بیمه قرار می گیرند.

اگرچه در سال های اخیر تعداد شرکت های بیمه خصوصی افزایش یافته و کارفرمایان، اقدام به تهیه این نوع بیمه برای کارمندان خود کرده اند.

دولت این کشور 98 درصد هزینه های درمانی را از جمله هزینه های آزمایشگاه، ویزیت متخصصان، روانپزشکی، مراقبت سالمندان ناتوان و بارداری می پردازد.

شهروندان سوئدی تنها مقدار اندکی از هزینه درمان را خود می پردازند.

هزینه های درمان پزشکی و دندان پزشکی برای تمامی افراد زیر 20 سال کاملا رایگان است.

بیمه عمومی سوئد از مالیات دولت های محلی تامین می شود و به صورت غیر متمرکز و در سطح شهری عمل می کند.

سوئد هرسال 9 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در بهداشت و درمان سرمایه گذاری می کند.

تنها 10 درصد خدمات بهداشتی توسط تامین کنندگان خصوصی این کشور اعمال می شود.  

تمامی شهروندان اروپایی علاوه بر داشتن بیمه نامه اروپایی خود، به محض ورود به کشور سوئد می توانند از خدمات بیمه عمومی سوئد نیز بهره  مند شوند اما اگر شهروندان غیر اروپایی به این کشور سفر کنند، ملزم به تهیه بیمه نامه خصوصی مسافران در این کشور هستند.

در حالیکه 5 درصد از مردم سوئد، بالای 80 سال سن دارند، امید به زندگی در این کشور رو به افزایش است.

همچنین سوئد یکی از پرجمعیت ترین کشورهای اروپایی است و از طرفی دیگر هزینه های درمانی دراین کشور روز به روز بالاتر می رود.

بعضی از پزشکان سوئدی با شرکت های بیمه ای دولتی قرار داد نبسته اند و هزینه ویزیت آنان بالاتر از ویزیت پزشکان عمومی است در نتیجه بیمه های خصوصی درچنین شرایطی مورد نیاز واقع می شوند.

یک دیگر از مزایای بیمه های خصوصی در سوئد، کوتاه کردن مدت زمان انتظار برای عمل جراحی است.

در چنین موقعیتی بیماران می توانند از تسهیلات مورد پسند خود برای درمان و عمل جراحی استفاده کنند و نگران هزینه های جانبی که به درمان آن ها افزوده می شود نباشند.

تقریبا 97 درصد جمعیت سوئد دارای بیمه مسکن هستند و تا پایان سال 2018،حدود  25 میلیون بیمه نامه امراض و تلفات در این کشور صاده شده که 42 درصد آن توسط کارفرمایان پرداخته شده اند.

تا پایان سال 2018 حدود 658 هزار نفر در سوئد تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند که این رقم از سال 2009 رشد 65 درصدی داشته است.

در سال 2018، کل مبلغ حقوق بازنشستگان 480 میلیارد کرون ( واحد پول سوئد که 100کرون برابر با حدودا 10 دلار آمریکا است ) بود، درحالیکه صندوق بازنشستگی سوئد کمتر از 330 میلیارد آن را پرداخت.

 150 میلیارد باقی مانده را شرکت های بیمه عمر دراین کشور پرداخت کردند.