۰ نفر

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد؛

طلب 2هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از سازمان هدفمندی

۹ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۲۲
کد خبر: 405828
طلب 2هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از سازمان هدفمندی

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در واکنش به مشکلات بیمه‌ای تعاونی‌ها، گفت: هزینه ماهانه صندوق تامین اجتماعی ۱۰ هزار میلیارد تومان است که ۸۵ درصد از محل بیمه‌ها تامین می‌شود و بر این اساس ۲ هزار میلیارد تومان از سازمان هدفمندی یارانه‌ها طلب دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رئیسان اتاق تعاون استان‌ها امروز (دوشنبه) در نشست با معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی که در اتاق تعاون کشور برگزار شد از مشکلات خود در این حوزه سخن گفتند.

«ماشاء الله عظیمی» عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران اظهار داشت: در حال حاضر ۹۳ هزار تعاونی در بخش توزیع، خدمات، حمل و نقل، فرش، معدنی و کشاورزی فعالیت می‌کند.

وی افزود: ۶۰۳ اتحادیه و ۳۶ اتاق تعاون استانی و شهرستانی وجود دارد که یک میلیون و ۷۶۰ هزار فرصت اشتغالزایی ایجاد کرده است.

به گفته عظیمی ۵۱ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو تعاونی‌ها هستند و ۱۲ کمیسیون تخصصی در بخش تعاونی‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه شفافیت با تعاونی‌ها همراه است، افزود: در تعاونی‌ها انگیزه انفرادی برای انتفاع وجود ندارد، بنابراین مشاور خوبی برای سه قوه و صندوق تامین اجتماعی است.

در ادامه این نشست روسای اتاق تعاون از اجرای بخشنامه‌ها به صورت سلیقه‌ای در استان‌های مختلف، حسابرسی‌های متعدد، جرایم بیمه‌ای با توجه به رکود حاکم در بخش تولید و گلایه کردند و خواهان ایجاد کارگروه برای بررسی مشکلات تعاونی‌ها شدند.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی پس از سخنان روسای اتاق تعاون گفت: حفظ و پایداری صندوق تامین اجتماعی برعهده همه افراد است.

«مهرداد قریب» اضافه کرد: ۱۴ میلیون نفر بیمه شده اصلی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارفرما در سراسر کشور داریم و بنا بر آخرین آمار ۴۳ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستد که ۵۰ درصد جمعیت کشور را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به صندوق‌های فعال دز سازمان تامین اجتماعی گفت: صندوق تامین اجتماعی یکی از این صندوق‌هاست که یک نهاد عمومی و غیردولتی است و باید خودش درآمد و هزینه‌هایش را تامین‌کند.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی گفت: با توجه به بودجه امسال ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف هزینه کرده‌ایم که ۸۵ درصد آن از محل حق بیمه و مابقی از شرکت‌های وابسته تامین اجتماعی و بانک رفاه تامین شده است.

وی توضیح داد: برخی از رانندگان در تعاونی‌ها از مشکلات بیمه‌ای خود سخن گفتند که باید بگویم بر اساس قانون ۱۳.۵ درصد حق بیمه توسط راننده و مابقی از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین شود که از محل هدفمندی یارانه‌ها ۹ هزار میلیارد تومان مطالبه دارد پیش‌بینی ما این است که چنانچه این روند ادامه یابد سال آینده چهار هزار میلیارد تومان به این مبلغ اضافه می‌شود.

قریب افزود: سازمان تامین اجتماعی ۲۵۳ هزار میلیارد تومان از دولت، ۲ هزار میلیارد تومان از سازمان هدفمندی یارانه‌ها و ۲۵ هزار میلیارد تومان از بخش‌های مختلف خصوصی طلب دارد.

وی در پاسخ به درخواست برخی اتحادیه‌ها برای مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: از مهرماه ۱۳۸۰ تا پایان ۱۳۹۷ یک میلیون نفر بازنشسته داشتیم که ۴۰۰ هزار نفر از آنها جزو مشاغل سخت و زیان‌اور بودند و این بار مالی سنگینی بر دوش کارفرما و سازمان تامین اجتماعی داشت.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه برخی از قوانین موجود کارشناسی نیست، گفت: در حال حاضر ۸۰۰ هزار نفر کارگر ساختمانی در کشور فعال هستند که باید هفت درصد حق بیمه را خودشان پرداخت کنند و ۱۵ درصد باقی‌مانده توسط شهرداری پرداخت شود.

وی افزود: اما تا پایان مهرماه امسال سازمان تامین اجتماعی از شهرداری هفت هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان مطالبه دارد.

قریب تصریح کرد: باید محاسبات منطقی و کارشناسی باشد و چنانچه این روند ادامه داشته باشد سازمان تامین اجتماعی و صندوق تامین اجتماعی که بین نسلی است به گل می‌نشیند.

وی اضافه کرد: قبول دارم که وحدت رویه در شعبات سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد و بخشنامه‌ها به درستی اجرا نمی‌شود و ما نیز تلاش کردیم این نقص‌ها را برطرف کنیم اما باید محدودیت‌های این سازمان را نیز درنظر بگیریم و به صورت کارشناسی با مسائل برخورد کنیم.