۰ نفر

کم شدن آیین نامه‌های الزامی منوط به محاسبه فصلی توانگری مالی شرکت‌ها است

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 379080
کم شدن آیین نامه‌های الزامی منوط به محاسبه فصلی توانگری مالی شرکت‌ها است

عضو هیئت مدیره بیمه کارآفرین اظهار کرد: با تغییر روش محاسبه ذخائر خسارت معوق و محاسبه توانگری مالی شرکت‌ها به صورت فصلی، می‌توان به یک توانگری مالی صحیح رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "علیرضا حجتی" گفت: توانگری مالی یک شرکت بیمه‌ای نشانگر قدرت آن شرکت در قبال پرداخت خسارت است و به همین دلیل سالانه توانگری مالی شرکت‌ها بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا یکسری آئین نامه‌های الزامی و توصیه‌ای داریم، در آئین نامه‌های الزامی، توانگری‌‌مالی به صورت سالانه محاسبه می‌شود و علت اصلی محاسبه سالانه توانگری هم ذخائر خسارت معوق است زیرا خسارت معوق تاثیر مستقیمی برروی توانگری مالی دارد.

معاون مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین بیان کرد: زمانی می‌توان آیین نامه‌های الزامی را برای شرکت‌ها کمتر کرد که توانگری مالی به صورت فصلی و بر طبق معیارهای سازمان بورس محاسبه شود.

حجتی افزود: در غیر اینصورت اگر الزامات برداشته شود و آیین نامه‌ها به صورت توصیه‌ای عمل شود چون توانگری به صورت سالیانه  محاسبه شده و دلیل اصلی آن هم  تدوین صورت‌های مالی 4 ماه بعد از پایان سال است هیچ کسی نمی‌تواند پاسخگوی بیمه‌گزاران باشد.

وی، عنوان کرد: شرکتی که دارای توانگری مالی یک است و با گرفتن پروژه ای توانگری مالی او به 2 کاهش یافته است بیمه مرکزی نمی‌تواند به درستی پاسخگوی بیمه‌گزاران باشد.

عضو هیئت مدیره بیمه کارآفرین اظهار کرد: اما اگر زمان محاسبه توانگری مالی اصلاح شود و به حداقل برسد و 6 ماهه شود در آن موقع توانگری مالی درست است.

حجتی گفت: تا زمانیکه نتوان ذخیره خسارت معوق را با فرمول دقیق و منظم محاسبه کرد توانگری مالی صحیحی وجود نخواهد داشت زیرا ذخیره خسارت معوق به دو صورت میانگین و برآوردی محاسبه می‌شود که در هر دو روش دخالت مستقیم افراد وجود دارد .

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه کارآفرین اظهارکرد: زمانی که خسارت معوق به صورت سیستمی محاسبه و پیاده سازی شود تازه در آنجا توانگری مالی درست بسیاری از شرکت‌ها و اینکه واقعا دارای توانگری مالی یک هستند مشخص می‌شود.

حجتی در خصوص حجم بالای مصوبات شورای‌عالی بیمه گفت: مصوبات وآئین نامه‌هایی که در حال حاضر ابلاغ می‌شود آئین نامه‌های اصلاحی سال‌های قبل است یعنی آئین نامه‌های قبلی که مشکلات و نقاط ضعف مختلفی داشته را اصلاح کرده و درحال به روزرسانی هستند.

وی افزود: انتظار می‌رود که این به روزرسانی‌ها با سرعت بیشتری انجام شود و هم اینکه تمام مشکلات دیده و برطرف شود.

عضوهیئت مدیره شرکت بیمه کارآفرین بیان کرد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعاتی است که در زمان تمام وزرای قدیم مطرح شده و درحال حاضر بیمه نامه‌های درمان و بیمه عمر پس انداز از مالیات برارزش افزوده معاف هستند.

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه کارآفرین بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در برنامه ششم توسعه قرارداده شده افزایش ضریب نفوذ بیمه‌نامه‌های عمر و زندگی است اما با وضع مالیات بر روی این نوع بیمه‌نامه‌ها این اتفاق رخ نخواهد داد.

حجتی ادامه داد: زمانیکه بیمه گزار ببیند برروی یک بیمه‌نامه اختیاری عوارض وجود دارد از خرید آن منصرف می‌شود و اخذ مالیات برای بیمه گزار هیچگونه توجیهی ندارد.

وی گفت: مالیات بر ارزش افزوده تاثیر مستقیمی بر روی ضریب نفوذ بیمه دارد زیرا با افزایش قیمت تمام شده فروش محصول مورد تقاضا کاهش می‌یابد.

عضوهیئت مدیره بیمه کارآفرین تصریح کرد: درست است که با حذف مالیات بر ارزش افزوده درآمد دولت کاهش می یابد اما اگربه صورت کارشناسی بررسی شود که با اخذ 9 درصد مالیات برارزش افزوده و کاهش فروش بیمه‌نامه چه هزینه‌های گزافی برای دولت ایجاد می‌شود تمام مسائل شفاف خواهد شد.