۰ نفر

توانگری بالا نشان دهنده وضعیت مساعد یک شرکت بیمه‌ای نیست

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۱۳
کد خبر: 377902
توانگری بالا نشان دهنده وضعیت مساعد یک شرکت بیمه‌ای نیست

مدیرعامل شرکت بیمه البرز گفته است که توانگری بالا به تنهایی بیانگر وضعیت مساعد یک شرکت بیمه‌ای نیست و محاسبه توانگری اقدامی موثر است اما دارای نقاط ضعفی است که باید برطرف شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، سیدرسول تاجدار گفت: توانگری بالا دلیلی برای دادن امتیاز خاصی به شرکت‌های بیمه‌ای نمی شود زیرا توانگری بالا به تنهایی بیانگر وضعیت مساعد یک شرکت نیست.

وی ادامه داد: شاخص ها و پارامترهای دیگری هم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و توانگری مانند کفایت سرمایه بانک‌ها است که اقدامی مفید و موثر است اما ضعف‌هایی داردکه باید برطرف شود.

عضو هیات مدیره شرکت بیمه البرز افزود: در محاسبه توانگری، قانونگذار و نهاد ناظرتسهیلاتی  را برای شرکت‌های بیمه‌ای قرارداده مانند اینکه اگر سرمایه  شرکت دریک میزان معینی باشد و حاشیه توانگری هم بالای 120 باشد می تواند پذیرش اتکایی داشته باشد که این خود یک امتیاز است.

تاجدار عنوان کرد: بنابراین توانگری شرکت‌های بیمه‌ای ارتباط مستقیمی با نوآوری در ارائه محصول ندارد و اگر امتیازی هم به شرکت های با توانگری بالا داده شود بعید است که امتیاز موثر و قابل تفکیکی باشد.

وی،اظهار کرد:عمده ترین مسئله صنعت بیمه درحال حاضر به غیر از مشکلات ساختاری که ناشی از نگاه دولتمردان به صنعت بیمه بوده بحث نظام تعرفه ای است .

مدیرعامل شرکت بیمه البرز بیان کرد: نظام تعرفه ای در سال های گذشته بدون جایگزینی مناسب و نگاه کارشناسی به صورت ناگهانی برداشته شد.

تاجدار گفت: در ابتدا باید یک  معیار اندازه گیری مناسب با توجه به تاسیس تعداد بالای شرکت‌های بیمه‌ای در نظر گرفته می شد که با برداشتن نظام تعرفه  ابزار جایگزینی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد:حال برای اینکه آن ضعف پوشش داده شود به تناسب عملکردی که شرکت‌های بیمه‌ای  دارند و ضعف هایی که نهاد ناظر از عملکرد شرکت ها استخراج می کند مصوبات شورایعالی بیمه ابلاغ می شود.

مدیرعامل شرکت بیمه البرزعنوان کرد: با وجود 85 سال از تاسیس اولین شرکت بیمه‌ای ایرانی که درکشور شروع به فعالیت کرده، صنعت بیمه در زمینه تنوع محصولات و پوشش ها عمر جوانی داردکه امیدواریم مصوبات به مرور در صنعت بیمه انسجام و نظارت درستی ایجاد کند.

تاجداردرخصوص دریافت مالیات برارزش افزوده ازبیمه نامه‌ها گفت: در حال حاضر تمام بیمه نامه‌ها به استثنای بیمه نامه تکمیل درمان مالیات بر ارزش افزوده دارند.

وی افزود:سعی شده که مالیات بر ارزش افزوده درلایحه ای که دولت به مجلس می فرستد حذف شود اما شنیده ها حاکی از این است که حذف مالیات بر ارزش افزوده در لایحه دولت وجود ندارد و دولت با این مسئله موافق نیست.

مدیرعامل شرکت بیمه البرز اظهار کرد: مالیات بر ارزش افزوده بر روی کالاهای لوکس و یا کالاهای مضر مانند دخانیات گرفته می شود تا مصرف آنها در جامعه  کم شود.

تاجدار ادامه داد: با توجه به سیل اخیر و زلزله های متعددی که در کشور وجود داشته بیمه جزء ضروریات زندگی مردم بوده که باید بهای تمام شده آن کاهش یابد.

وی گفت: با حذف مالیات بر ارزش افزوده که حدودا ده درصد ارزش بیمه نامه را تشکیل می دهد قیمت تمام شده محصول کاهش می یابد هرچند که حذف مالیات بر ارزش افزوده هیچگونه ارتباط مستقیمی با سود و زیان شرکت های بیمه ای ندارد.

به گفته مدیرعامل شرکت بیمه البرز،مصرف کننده با خرید بیمه نامه این مبلغ را می پردازد و شرکت بیمه هم آن مبلغ را  به حساب دارایی واریز می کند و سودی برای شرکت های بیمه‌ای ندارد.

تاجدار تصریح کرد: اما به صورت غیر مستقیم بر فروش شرکت های بیمه ای تاثیر می گذارد و شرکت بیمه به دلیل افزایش قیمت با کاهش تقاضا روبه برو می شود و بیمه‌نامه کمتری فروخته می شود ولی عمده اثر این موضوع بر روی مصرف کننده است.

وی بیان کرد: در کشوری که ضریب نفوذ بیمه حدود یک چهارم ضریب نفوذ جهانی است تلاش دولت ، مجلس ،بیمه مرکزی و شرکت های بیمه ای باید در تصویب قوانین اینگونه باشد  که بهای تمام شده این نوع خدمات و کالاها کاهش یابد تا مشوقی برای مصرف کنندگان و خریداران این خدمات باشد.