۰ نفر

سهم کارگزاران در بروز تخلفات بیمه‌ای بیشتر است یا شبکه فروش!

۲۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۸
کد خبر: 372770
سهم کارگزاران در بروز تخلفات بیمه‌ای بیشتر است یا شبکه فروش!

تاثیرکارگزاران بیمه‌ای بر صنعت بیمه و شبکه فروش آنها غیر قابل انکار است، به طوری که می‌توان گفت تعامل مناسب بین کارگزاران و شرکت‌های بیمه می‌تواند ضریب نفوذ بیمه را درسطح کشور بالا ببرد، اما دیده می‌شود که شرکت‌های بیمه‌ای و کارگزاران نسبت به برخی مشکلات در تعامل با یکدیگر گلایه داشته و هر کدام مواردی را در این خصوص بیان می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، کارگزاران بیمه، یکی از ارکان اصلی شبکه فروش صنعت بیمه در کشور  هستند، آنها به راهنمایی و مشاوره به بیمه گذاران در عرصه بیمه به عنوان صنعتی پیچیده می پردازند.

کارگزاران ارتباط بین شرکت های بیمه و مشتری را برقرار کرده و در انتخاب مناسب ترین و بهترین بیمه گر با توجه به شرایط متقاضی به او کمک می کنند.

بنابر آمار رسمی درحال حاضر897 کارگزاری فعال بیمه ای در سطح کشور وجود دارد که ازاین تعداد 712 کارگزاری حقیقی و 185عدد از آنها کارگزاری حقوقی هستند.

تاثیر کارگزاران بیمه ای بر صنعت بیمه و شبکه فروش آنها غیر قابل انکار است، به طوری که می توان گفت تعامل مناسب بین کارگزاران و شرکت های بیمه می تواند ضریب نفوذ بیمه را در سطح کشور بالا ببرد، اما دیده می شود که شرکت های بیمه ای و کارگزاران نسبت به برخی مشکلات در تعامل با یکدیگر گلایه داشته و هر کدام مواردی را در این خصوص بیان می کنند.

برخی، معتقدند که کارگزاران پرتفوی آنها را در صنعت بیمه جابه جا کرده و یا در خواست کارمزد بیشتری در غالب هزینه های بازاریابی از آنها می کنند.

از سوی دیگر کارگزاران هم می گویندکه  برخی مدیران ارشد شرکت های بیمه ای حرفه ای وآینده نگر نبوده و به دنبال منافع کوتاه مدت هستند.

یک کارشناس صنعت بیمه گفت: کارگزاران می توانند با همه شرکت های بیمه ای در تعامل باشند، در این بین بعضی از آنها نرخ را از یک شرکت بیمه ای  گرفته و به شرکت دیگر برده وسعی می کنند زیر آن نرخ بیمه نامه را بگیرند و پرتفو را انتقال می دهند.

ازسوی دیگر این کارگزاران درخواست هایی تحت عنوان بازاریابی و هزینه وصول کارمزد غیرپلکانی هم دارند.

"امین احمدیان" معتقد است که برخی از کارگزاران "فاکتورهای لازم مانندتوانگری شرکت بیمه را در نظر نمی گیرند و فقط به حق بیمه نگاه می کنند، در این بین، بیمه گذار شاید درظاهر سود کرده اما در هنگام بروز خسارت به دلیل اینکه سابقه شرکت بیمه در نظر گرفته نشده، بیمه گذار متضرر می شود."

وی، توضیح داد: برخی از بیمه گذاران توان پرداخت حق بیمه را ندارند و این خود سبب یکسری سوء استفاده ها شده است.

این کارشناس صنعت بیمه این مساله را یک بازی دوسر باخت برای شرکت های بیمه ای دانست و ادامه داد: برخی از شرکت های بیمه، حق بیمه غیرفنی ارائه می کنند و درصدهای بیشتری هم به کارگزار  پرداخت می کنند.

به نظر می رسد که برخی از شرکت های بیمه برای پرداخت خسارت و امور جاری با مشکل نقدینگی روبرو بوده و به همین دلیل بخش مدیریت ریسک را کنار گذاشته و برای جذب نقدینگی وارد هر نوع رقابتی می شوند.

احمدیان  معتقد است که در اینجا نقش خود شرکت های بیمه مهم تر از نهاد ناظر است و آنها باید این مهم را رعایت کنند.

به گفته وی "هیات مدیره شرکت های بیمه درنگاهی کوتاه مدت، به این مساله، منافع شرکت متبوع خود را در نظر نمی گیرند و صرفا برای ارائه آمارو بالا نشان دادن پرتفو وارد این رقابت ها می شوند.

این کارشناس بیمه خاطرنشان کرد: بیمه صنعتی است که سود و عملکرد خود را در سال های آتی نشان می دهد و بی ثباتی که در مدیریت شرکت های خصولتی هست سبب شده که برخی از مدیران پاسخگو نباشند.

احمدیان گفت: این خود یکی از آسیب هایی که باعث می شود شرکت های بیمه وارد این رقابت ها شوند، بدون اینکه بخواهند پاسخگوی کیفیت و اثرات جذب آن پرتفو در سال های آتی باشد.

به گفته وی،مقصراصلی خودشرکت های بیمه ای هستند و نهاد ناظر تنها با نظارت دقیق بر صورت های مالی و نحوه اجرای آیین نامه ها می تواند بازویی کمک کنده باشد.

بی شک، اگر بیمه گذار با نگاه صرف به حق بیمه، بیمه گر خود را انتخاب کند بازار بیمه کشورمتضرر می شود در نهایت زمانی که صنعتی از بین می رود در کنار آن چه کارگزار چه بیمه گر، همه با هم متضرر خواهند شد.

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن کارگزاران صنعت بیمه گفت که جابه جایی پرتفوی شرکت های بیمه توسط کارگزاران صحت ندارد و افزود: کارگزار، نماینده بیمه گذاراست پس براساس درخواستی که بیمه گذار از آن می کند نرخ و شرایط را می گیرد و سعی می کند با شرکت بیمه ای کار کند که نرخ و شرایط آن مناسب باشد تا در زمان بروز خسارت توان پرداخت خسارت را داشته باشد.

"رضا آرام" با اشاره به اینکه "کارگزار برای جا به جایی یک پرتفو تصمیم گیرنده نیست "، تاکید کرد: کارگزار پس از بررسی شرایط یک گزارش تحلیلی به بیمه گذار می دهد که درآن ذکر می شود کدام شرکت شرایط بهتری نسبت به دیگری دارد و در آخر خود بیمه گذار است که تصمیم می گیرد با کدام شرکت قرارداد ببندد.

به اعتقاد وی "برخی از مدیران عامل، معاونین و روسای شعب شرکت های بیمه شناختی از جایگاه کارگزار ندارند."

عضو هیات مدیره انجمن کارگزاران صنعت بیمه اظهار کرد: "منکر این مساله نیستیم ، ممکن است یک کارگزار این کار را انجام دهد، اما عمده کارگزارانی که به صورت حرفه ای فعایت می کنند اصلا به این سبک عمل نکرده و تنها نرخ، شرایط و توانگری شرکت های بیمه را تجزیه و تحلیل می کنند و قطعا به سراغ توانمند ترین شرکت بیمه می روند."

آرام معتقد است که شرکت های بیمه علت جا به جایی پرتفو را باید در عملکرد خود بررسی کنند زیرا تنها دلیل آن می تواند ضعف عملکردی خود آنها باشد ، چرا که اگر شرکت بیمه ای توانمندعمل کرده و رضایت بیمه گذار را جلب کرده باشد، خود بیمه گذار تمایل به جا به جایی پرتفوی نخواهد داشت.

وی، درخصوص مساله کارمزد در خواستی از سوی کارگزاران توضیح داد: شرکت های بیمه دولتی یک سوم کارمزد راپرداخت می کنند بنابراین گاهی اوقات کارگزار در قرارداد با شرکت بیمه دولتی،کارمزد ناچیزی می گیرد.

عضوهیات مدیره انجمن کارگزاران صنعت بیمه افزود: در این وضعیت کارگزار حتی هزینه جاری پرسنل خود را هم جوابگو نیست، آن وقت از شرکت بیمه می خواهد یک بخشی از هزینه را در قالب بازاریابی جبران کند، که این مساله را هم مدیر کل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای بیمه مرکزی در بخشنامه ای ممنوع کرد و گفته که شرکت های بیمه حق ندارند خارج از کارمزد حتی در قالب بازاریابی پرداختی داشته باشند.

تردیدی نیست که آیین نامه 83 حداکثر کارمزد قابل پرداخت، از طرف مؤسسات بیمه به کارگزاران را مشخص کرده و اگر شرکت بیمه ای کارمزد پلکانی را رعایت نکرده باشد در زمان حسابرسی با مشکل مواجه خواهد شد و بیمه مرکزی با کارگزار مربوطه هم برخوردهای لازم را خواهد کرد

به نظر می رسد که بخشی از تخلفات در شبکه فروش شرکت ها رخ داده و برخی موارد هم کارگزاران موارد فنی را رعایت نمی کنند  اما اینکه سهم کدامیک بیشتر است با گذر زمان معلوم خواهد شد.