۰ نفر

وضعیت شکاف بیمه‌ای درکشورهای درحال توسعه؛

۱۶۳میلیارد دلار دارایی اقتصادهای نوظهور تحت پوشش بیمه نیستند!

۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۱۲
کد خبر: 361167
۱۶۳میلیارد دلار دارایی اقتصادهای نوظهور تحت پوشش بیمه نیستند!

بنا برتحقیقات جدید مشترک مرکز تحقیقات اقتصادی و کسب و کار CEBR و شرکت لویدز Lloyd s ، برآورد شده که امروزه در جهان ۱۶۳میلیارد دلار از دارایی‌ها تحت پوشش بیمه نیستند، و این شکاف آشکار، تهدیدی برای معیشت و رفاه جهانی محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک‌آنلاین، نرخ متوسط نفوذ بیمه (مجموع حق بیمه به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی) در کشورهای توسعه یافته دو برابر بیشتر از میانگین آن در  کشورهای در حال توسعه  و یا کم درآمدتر است که تقریبا (160 میلیارد دلار) از شکاف جهانی حمایت بیمه ای را تشکیل می دهند.

برخی ازکشورها با پایین ترین سطح بیمه در معرض خطرات بیشتری از جمله خطرتغییرات اقلیمی هستند. 

این کشورها به سختی قادر به تامین و جبران خسارات  وارده احتمالی هستند.

ضریب نفوذ بیمه درکشورهایی چون بنگلادش، هند، ویتنام، فیلیپین، اندونزی،  مصر  و نیجریه کمتر از یک درصد  است.

بنگلادش کشوری با بالاترین میزان تلفات سالانه بلایای طبیعی، دارای بزرگترین شکاف حمایت بیمه ای نسبت به تولید ناخالص داخلی (2.1٪) است. 

این رقم با ارزش دلاری تقریبا چیزی معادل 6 میلیارد  دلار  است. 

دومین کشور درصدر  جدول  شکاف بیمه، اندونزی با رقمی معادل 1.4 درصد از تولید ناخالص داخلی است که این مقدار نیز معادل 15 میلیارد دلار است.

کشورهای ثروتمندتر اما وضعیتی متفاوت تر دارند.

چین با توجه به اندازه  اقتصاد  خود، بازار بیمه آن هنوز در حال توسعه است، بیشترین میزان شکاف بیمه ای با ارزش دلاری را داراست؛ چیزی در حدود  (76 میلیارد دلار).

زیان های بلایای طبیعی  برای اقتصادجهانی بسیار زیاد است و با توجه به  شاخص  ریسک لویدز، انتظار می رود زیان های اقتصادی سالیانه به میزان 165 میلیارد دلار برسد.

این مقدار با توجه به عوامل  ثروت  ساز بیشتر، خطر قرار گرفتن در معرض برخی حوادث و تغییرات  آب و هوا را هم بیشترخواهد کرد.

با این وجود، شکاف بیمه در  جهان  به سختی بسته می شود.

تحقیقات سال 2012 Lloyd's و CEBR نشان دادکه 168 میلیارد دلار از دارایی های جهانی تحت  پوشش بیمه قرار نگرفته اند.

این بدان معنی است که شکاف در مدت شش سال بعد از آن کمتر از 3 درصد بسته شده است.

مطالعات نشان می دهد که به طور متوسط، مزایای انعطاف پذیری و سرعت بخشی خدمات(به طور گسترده) چهار برابر بیشتر هزینه ها را جبران می کند. 

لویدز به تازگی گزارش جدیدی را در ارتباط با مرکز جهانی حفاظت از حوادث طبیعی، اقتصاد های جنجالی و راه حل های مدیریت ریسک (RMS) منتشر کرده  که با چهار ابزار مالی جدید بالقوه می تواند محرک  سرمایه گذاری  و تسریع در خدمات بیمه ای  را به دنبال داشته باشد.

بروس کارنگی براون، رئیس لویدز،گفته که "بیمه یکی از مهمترین عوامل کمک به بازیابی فجایای اقلیمی است که اغلب سریع ترین بحران های مالی را ایجاد می کنند.

زلزله و  سونامی  وحشتناک در جزیره اندونزیایی سولاوسی، موید نقش مهمی است که بیمه می تواند از طریق افزایش  نقدینگی  مالی در مناطق آسیب دیده ایفا کند.

راه حل های نوآورانه بیمه می تواند پس از وقوع فجایا، دسترسی  دولت  ها به کمک های مالی را تسریع بخشد و بار مسئولیت مالی آنها را کاهش دهد. 

به عکس اگر بیمه در دسترس نباشد، فاجعه ها می توانند تاثیر مخرب بیشتری بر اقتصاد و زندگی مردم داشته باشند.

"بیمه می خواهد با دولت کار کند تا به مردم در شناخت و دسترسی به محصولات بیمه ای کمک کند.

ما با هم می توانیم به مقابله با بحران فلج کننده شکاف بیمه ای کمک کنیم و مردم را در معرض خطر بیشتر قرار ندهیم تا امنیتی که خواهانش هستند را برایشان فراهم آوریم".