۰ نفر

بنگاه‌های اقتصادی سالانه ۲۴درصد جریمه دیرکرد بیمه‌ای پرداخت می‌کنند

۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 342053
بنگاه‌های اقتصادی سالانه ۲۴درصد جریمه دیرکرد بیمه‌ای پرداخت می‌کنند

یک فعال اقتصادی در جلسه شورای اداری، اظهار کرد: بنگاه‎های اقتصادی با کمبود شدید موجودی روبرو هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، شهرام گیل آبادی با اشاره به پرداخت حق بیمه کارگر، بیان کرد: عدم پرداخت حق بیمه که از طرف کارفرما پرداخت می‎شود به غیر از اینکه مشکلاتی را به وجود می‌آورد، دفترچه کارگر نیز تمدید نمی‎شود و ۲ درصد هم جریمه می‎خورند.

وی تصریح کرد: این دو درصد با توجه به اینکه سود بانک‎ها کاهش پیدا کرده اما سود اینها کاهش پیدا نکرده است و سالانه ۲۴ درصد بنگاه اقتصادی باید جریمه پرداخت کند.

فعال اقتصادی اضافه کرد: این سود فقط برای یک ماه است و به دلیل عدم دریافت لیست ۱۰ درصد دیگر جریمه می‌کنند.

گیل آبادی بیان کرد: لیست را در ماه اول تحویل می‌گیرند اما در ماه دوم لیست را تحویل نمی‎گیرد و علت را به گردن سیستم و اینترنت می‎اندازند و 10 درصد جریمه دریافت می‎کنند.

وی خاطرنشان کرد: این جریمه رقم درشتی است که انتظار می‌رود این مبلغ اصلاح شود و جریمه ۱۰ درصد برای بعد از یک‎سال گرفته شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: بنگاه‎های مشمول قوانین سخت و زیان آور چند سال پیش ۴ درصد کارفرما بایستی برای عوارض کارمزد سخت و زیان آور پرداخت می‌کرد اما در سال‌های اخیر ۴ درصد دیگر به عنوان مستمری به آن اضافه کرده‎اند.

گیل آبادی اضافه کرد: در حال حاضر ۸ درصد دریافت می‌کند که مشکل اساسی اینجا است که کارگران در دوران کاری خود در یک بنگاه یا کارخانه کار نمی‌کند و ممکن است چندکارخانه را تا پایان کار خود عوض کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل وقتی کارفرما می‎خواهد بعد از دو سال کاری تسویه کند و ۸ درصد را بپردازد، سازمان تامین اجتماعی آن را دریافت نمی‎کند.

فعال اقتصادی عنوان کرد: بیست سال بعد تأمین اجتماعی به سراغ کارفرمای اولی می‌آید و درخواست نرخ همان روز را می‎کند، در حالی‎که کارفرما ۱۸ سال است کارگران را ندیده است.

گیل آبادی گفت: این قانون بر چه اساس و منطقی دیده شده است، انتظار می‌رود تمهیدات لازم در این راستا اندیشیده شود.