۰ نفر

رییس شورای عالی بازنشستگان تامین اجتماعی:

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای 10روز کافی است

۵ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 324628
حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای 10روز کافی است

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: حقوقی که بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان مستمری دریافت می کنند، فقط کفاف 30درصد هزینه های زندگی شان را می دهد و حداکثر هزینه های 10 روز یک ماه را پوشش می دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اصغر بیات روز چهارشنبه افزود: حقوقی که در حال حاضر بازنشستگان تامین اجتماعی می گیرند با توجه به نوسانات ارز و گرانی کالاها، کفاف 10 روز زندگی آنها را می دهد، اکنون ارزش درآمد بازنشستگان30 درصد پایین آمده است، در واقع می توان گفت که قدرت خرید بازنشستگان به شدت کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: حقوقی که بازنشستگان دریافت می کنند، هزینه زندگی آنها را تامین نمی کند و 70 درصد هزینه های زندگی آنها در این شرایط زمین مانده است و باید برای آنها چاره ای اساسی اندیشید.

وی تصریح کرد: از آنجا که حقوق بازنشستگان به طور کلی ارتباطی با بودجه دولت ندارد، سازمان تامین اجتماعی دو نوع افزایش حقوق سالانه برای بازنشستگان در نظر دارد، یکی مطابق ماده 41 قانون کار و دیگری ماده 111 قانون تامین اجتماعی. در ماده 41 آمده است حداقل حقوق بازنشسته نباید از حداقل حقوق کارگران کمتر باشد.

بیات ادامه داد: در شورای عالی کار که هر ساله جلسه ای در پایان سال برگزار می کند. در این جلسه افزایش حقوق کارگران- را که حدود 14 میلیون نفر هستند- تعین می شود. هر سال به هر درصدی که درباره رشد مستمری بازنشستان به توافق برسند، میزان حداقل مستمری تعیین می شود و این موضوع حداقل بگیران تامین اجتماعی را نیز شامل می شود.

وی با بیان اینکه حداقل بگیران سازمان تامین اجتماعی حدود 60 درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی را شامل می شوند، اظهار داشت: اکنون سه میلیون و 200 هزار نفر بازنشسته از خدمات تامین اجتماعی بهره مند هستند، به همین منظور شورای عالی کار، منابعی برای سازمان تامین اجتماعی از طریق گرفتن حق بیمه ایجاد کرده است، در کنار این منابع تامین اجتماعی موظف است هر درصدی که شورای عالی کار برای رشد حقوق و مستمری به نتیجه رسید، شامل حداقل بگیران تامین اجتماعی نیز می شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: برای افرادی که بالاتر از حداقل بگیران حقوق دریافت می کنند نیز براساس ماده 96 تامین اجتماعی مکلف است براساس هزینه زندگی، اعلام تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران حقوق بازنشستگان را افزایش دهد این موضوع با پیگیری های کانون عالی بازنشستگان محقق می شود.

وی اضافه کرد: به همین منظور رقم پیشنهادی شورای عالی کار و ماده 96 قانون تامین اجتماعی، با پیگیری این کانون و پیشنهاد تامین اجتماعی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارائه می شود، پس از تصویب هیات وزیران، این رقم نیز اعلام می شود.

* مطالبه بازنشستگان همسان سازی حقوق

بیات ادامه داد: با توجه به اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی، گروهی هستند که حقوقشان از همه گروه های بازنشستگی پایین تر است تنها راهکاری که به نظر می رسد و در برنامه ششم تصویب شده است همسان سازی حقوق مطابق قانون رده است.

وی تصریح کرد: قرار است موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با دیگر بازنشستگان تا سال دوم برنامه ششم توسعه اجرایی شود، اکنون این موضوع درخواست بازنشستگان، همه مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که امیدواریم به نتیجه خوبی در این زمینه برسیم.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: با توجه به اینکه این حقوق بازنشستگان، هزینه های زندگی آنان را پوشش نمی دهد، انتظار می رود قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان به عنوان یک درخواست و مطالبه مهم از سوی بازنشستگان زمینه اجرایی پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتبار مورد نیاز برای همسان سازی حقوق بازنشستگان مشخص است، اظهار داشت: در زمان دکترنوربخش مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی، کمیته ای برای این همسان سازی با حضور نمایندگان کانون عالی بازنشستگان و نماینده سازمان تشکیل شد اما هنوز رقم مورد نیاز از سوی این کمیته اعلام نشده است و یکی از مطالباتی که مدام بازنشستگان دارند، همین موضوع است.

به گفته وی، اکنون 330 کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در رده های شهرستانی و استانی فعالیت دارند که سه میلیون و 200 هزار بازنشسته عضو این کانون ها هستند.