۰ نفر

جزئیات دریافت الحاقیه بیمه بدنه خودرو

مبلغ بیمه بدنه خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۵۹
کد خبر: 285683
مبلغ بیمه بدنه خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

شرکت های بیمه در روزهای اخیر پیامکی برای دارندگان بیمه‌نامه بدنه خودرو ارسال کرده و از آنها خواسته اند تا نسبت به صدور الحاقیه بیمه نامه خود با توجه به افزایش قیمت خودرو و بالا اقدام کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، بیمه مرکزی روز ۱۶ تیرماه با صدور اطلاعیه‌ای به دارندگان بیمه‌نامه بدنه خودرو پیشنهاد داد تا با توجه به افزایش قیمت خودرو سرمایه مورد بیمه خود را افزایش دهند. براساس ماده ۱۰ قانون بیمه در صورتی که مالی به کمتر از قیمت واقعی خود بیمه شده باشد، بیمه‌گر در زمان بروز خسارت متناسب با مبلغ بیمه نامه مسئول پرداخت خسارت خواهد بود.

بر این اساس تمامی شرکتهای بیمه از شبکه فروش خود خواسته‌اند تا در صورتی که افزایش قیمت خودرو تا حدود ۵۰ درصد باشد، با رضایت تلفنی نسبت به صدور الحاقیه اقدام کنند و در صورتی که افزایش قیمتها بیش از ۵۰ درصد باشد، بعد از بازدید حضوری و براساس الزامات بیمه گری، الحاقیه بیمه بدنه را صادر کنند.

اگر مشتری بیمه نامه بدنه خود را از شعبات بیمه‌ای خریداری کرده باشد می‌تواند با مراجعه به شعبه همان شرکت بیمه نسبت به صدور الحاقیه اقدام کند، اما اگر بیمه نامه بدنه خود را از یکی از نمایندگی‌های خریداری کرده باشد، یا باید به همان نمایندگی یا به یکی از شعب همان شرکت بیمه مراجعه کند.

احمد صفرزاده؛ در این رابطه گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز، قیمت خودروهای خارجی و وارداتی در ماه های گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته و به همین دلیل بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه از خریداران بیمه نامه بدنه خودرو خواسته اند تا سرمایه بیمه نامه خود را به حد واقعی خود برسانند.

وی اظهار داشت: به طور معمول نوسان قیمت خودرو بین ۵ تا ۱۰ درصد باشد، در بیمه نامه‌ها پیش بینی می شود اما نوسان اخیر قیمت خودرو بعضا تا ۱۰۰ درصد بوده است؛ اگر ماده ۱۰ به درستی اعمال نشود شرکتهای بیمه، مبنای محاسبات اکچوئری شرکتهای بیمه دچار مشکل می شود.

ماده ۱۰ در زمان بروز خسارت بسیار اهمیت خواهد یافت. فرض کنید شخصی خودروی خود را که ۱۰۰ میلیون ریال ارزش دارد، به مبلغ ۵۰ میلیون ریال بیمه می‌کند و خسارتی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال رخ می‌دهد.

با این حال در زمان وقوع خسارت شرکت بیمه تنها نیمی از خسارت واقع شده را پرداخت می‌کند زیرا خودرو به نیمی از قیمت واقعی خود بیمه شده است.

برای توضیح این مثال فرمولی وجود دارد که شرکتهای بیمه برای تمامی اموالی که بیمه می شوند، از آن تبعیت می‌کنند.

خسارت پرداختی = مبلغ خسارت واقع شده ضربدر سرمایه بیمه شده تقسیم بر سرمایه واقعی

درباره خودروی فرض شده بالا نیز با استفاده از این فرمول رقم خسارت پرداختی بیمه تعیین می‌شود:

 ۵ میلیون ریال = (۱۰۰میلیون سرمایه واقعی / ۵۰ میلیون سرمایه بیمه شده) * ۱۰ میلیون ریال خسارت