۰ نفر

حمایتی به‌هنگام از هموطنان در مقابله با ریسک زلزله

۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۲۱:۵۹
کد خبر: 250230
حمایتی به‌هنگام از هموطنان در مقابله با ریسک زلزله

با توجه انعکاس اخبار خسارت‌ها و مشکلاتی که برای جبران خسارت‌ها از منطقه کرمانشاه می‌رسید این پرسش بارها مطرح گردید که: چرا بیمه‌های بازرگانی محصولی متمایز و متناسب با این ریسک خانمان برنداز برای حمایت از هموطنان عرضه نمی‌کنند؟

بدون مقدمه می‌خواهم به اصل مطلب بپردازم!

زمان زلزله رودبار، بعد از دیدن منطقه زلزله زده همواره با خود می‌اندیشیدم که چه راهی برای جبران خسارت‌ها پس از وقوع زلزله وجود دارد؟

با رخ داد زلزله بم و حجم بالای خسارت‌های آن مجددا این سوال در ذهنم خطور نمود ولی در آن زمان هنوز بازار بیمه کشور را مستعد واکنش مناسب برای تامین پوشش مستقل زلزله نمی‌دیدم.

زلزله کرمانشاه نقطه عطفی در واکنش ملی برای کمک رسانی به هموطنان عزیزمان به همراه داشت !؟

گرچه نسبت به زلزله طبس، رودبار و بم در سالهای پیش خوشبختانه  حجم کشته شدگان و مجروحین و تخریب ساختمان‌ها و از بین رفتن اموال منقول زلزله‌زدگان به مراتب کمتر بود که جای شکرگزاری دارد، اما واکنش هموطنان عزیز و دولت محترم در سرعت یاری رسانی و امداد زلزله زدگان بسیار سریع و توانمند و قابل تحسین بود.

بدون شک نقش رسانه ها بخصوص رسانه دنیای مدرن یعنی فضای مجازی در خبر رسانی لحظه به لحظه و اطلاع رسانی دقیق از شرایط هموطنان عزیز زلزله زده موجب واکنش مناسب و همیاری انبوه ملی گردید.

تفاوت اساسی در کمک رسانی به زلزله زدگان حوادث قبلی با حادثه اخیر وجود همین رسانه نسل جدید بود و گرنه مهربانی و اصالت ایرانیان در همیاری ملی و کمک به یکدیگر ریشه در تاریخ هزاران ساله این وطن سر بلند دارد.

ارزش‌های اسلامی و ملی همیاری و حمایت از همنوع، حاکم بر ذهنیت تک تک ایرانیان همیشه در طول تاریخ سرآمد و ممتاز بوده است.

اینبار اما بنا به تجربه و سالها مطالعات ریسک، با توجه انعکاس  اخبار خسارت‌ها و مشکلاتی که برای جبران خسارت‌ها از منطقه کرمانشاه می‌رسید این پرسش  بارها مطرح گردید که:

چرا بیمه های بازرگانی محصولی متمایز و متناسب با این ریسک خانمان برنداز برای حمایت از هموطنان عرضه نمیکنند؟

البته در این میان بحثی هم در خصوص معطل ماندن تصویب نهایی "صندوق حمایت از بلایای طبیعی " مطرح میشد اما از منظر کارشناسان مطالعات ریسک و بیمه، هرگز صنعت بیمه های بازرگانی بر اساس تکالیف قانونی و ماهیت ذاتی ماموریت ملی خویش  نمی‌بایست معطل و منتظر تصویب و اجرای این قانون و اقدام سایر نهادها و تصمیم گیری‌ها برای حمایت از هموطنان در قبال این ریسک بماند و لازم است راسا نسبت به تامین پوشش مستقل "بیمه زلزله "بر حسب وظیفه ذاتی و ملی خویش ایفای نقش نماید.

خوشبختانه در هفته گذشته سرانجام طی اطلاعیه ای "شرکت سهامی بیمه ایران" به عنوان لیدر بازار بیمه کشور  عرضه پوشش بیمه مستقل زلزله به هموطنان عزیزمان در کشور را اعلام نمود.

ضمن تبریک و تهنیت فراوان به مدیران و کارشناسان فنی و ستادی شرکت سهامی بیمه ایران به علت برداشتن این گام مفید - ارزشمند و به موقع،این اطمینان وجود دارد که این شرکت با برخوردار بودن از دانش فنی بالا  و با تجربه فراوان قابلیت  مطالعات فنی و توزیع ریسک در پهنه ملی به همراه تامین پوشش اتکایی و تعیین نرخ حق بیمه منصفانه بر مبنای توانایی پرداخت از سوی عامه هموطنان در روستاها و شهرهای کشور را دارد و با تکیه بر همین توانمندی‌ها، شروع اجرای این طرح نوین از سوی این بیمه گر نوید موفقیت در اجرا را می‌دهد.

این واکنش  به موقع و پاسخگویی لیدر بازار صنعت بیمه کشور به "ریسک ملی زلزله " که مایه مباهات و افتخار همه اعضا خانواده صنعت بیمه کشور و یاری‌گر هموطنان شریف و دولت های مسوول در دوره‌های مختلف آتی خواهد بود،به نهاد ناظر،بیمه مرکزی ایران و به مدیران و کارشناسان ارشد و حوزه فنی و ستادی و عملیاتی شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان یک هموطن و یک همکار نگران مطلع از عواقب منفی اجتناب ناپذیر ریسک  زلزله، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض نموده و این اقدام صنعت بیمه بازرگانی کشورمان در سال ۱۳۹۶  را فصلی نوین در تولید و عرضه محصولات نوین بیمه ای  و منطبق بر نیازهای واقعی  بیمه گذاران کشور میدانم.

به عنوان یک نویسنده حوزه ریسک و بیمه، هرگز بیانیه نویسی نکرده ام، اما بنا به تاکید آیه شریف قرآن مجید "تشکر از مخلوق،تشکر از خالق" است وظیفه حرفه‌ای خویش می‌دانم که از طراحان و مجریان این پوشش جدید و مستقل "بیمه زلزله "قدردانی نموده  و عرض تهنیت نمایم.

*کارشناس مطالعات ریسک و بیمه