۰ نفر

دولت تامین اعتبار حذف معافیت بیمه‌ای کارگاه‌ها را بر عهده بگیرد

۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۵۹
کد خبر: 248789
دولت تامین اعتبار حذف معافیت بیمه‌ای کارگاه‌ها را بر عهده بگیرد

عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایان در واکنش به مصوبه تلفیق بودجه ۹۷مجلس درباره حذف معافیت‌ بیمه‌ای کارگاه‌ها، گفت: اعتبارات لازم برای معافیت‌ها باید از سوی دولت تأمین شود و باری بر دوش بیمه‌پردازان در نسل‌های آینده نباشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، اصغر آهنی‌ها عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایان درباره بازبینی و ساماندهی تمام معافیت‌های حق بیمه که مشمول کارگاه‌های زیر 5 و 10 نفر کارکن نیز می‌شود، اظهار داشت: اگر قرار است سازمان تأمین اجتماعی همانند گذشته هزینه سیاست‌های دولت برای اشتغال‌زایی را پرداخت کند با حذف معافیت بیمه‌ای این بنگاه‌ها موافق هستیم. 

وی افزود: دولت باید ظرف یک ماه پس از این معافیت بیمه‌ای کارگاه‌ها برای حفظ اشتغال‌ موجود، منابع را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند چراکه این صندوق بین‌نسلی بوده و نباید هزینه ایجاد شغل از جیب کارگران و کارفرمایان بیمه‌پرداز پرداخت شود.

عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایان با تأکید بر اینکه تأمین اعتبار دولت برای معافیت بنگاه‌های زیر 10 نفر امری مثبت است، گفت: اگر قرار است دولت همانند تعهدات گذشته خود، پول سازمان تأمین اجتماعی را ندهد، بهتر است معافیت بیمه‌ای حذف شود.

آهنی‌ها در عین حال پیشنهاد داد تا هیچ گونه بار مالی جدیدی از محل سیاست‌های اشتغال‌زایی دولت و یا حمایتی به سازمان تأمین اجتماعی تحمیل نشود و معافیت‌های بیمه‌ای با اختصاص اعتبارات لازم از سوی دولت تأمین شود. 

بند الحاقی 9 تبصره 6 لایحه بودجه سال آینده به این شرح است؛ «1- در سال 1397 دولت مکلف است، نسبت به بازبینی و ساماندهی کلیه معافیت های حق بیمه که به موجب قوانین و مقررات وضع شده، براساس بررسی وضعیت اقتصادی کارگاه و افراد مشمول اقدام نماید. آئین نامه این بند حداکثر ظرف دو ماه به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیات دولت خواهد رسید.

2- در سال 1397 هرگونه اعمال معافیت برای افرادی که تا پایان سال 1396 از معافیت حق بیمه برخوردار نبوده‌اند، صرفا در صورت اعتبار امکانپذیر است».

بنابراین گزارش، دولت مکلف خواهد بود تا برای ارائه معافیت‌ها برای کارگاه‌هایی که تا پایان سال 96 از معافیت بیمه‌ای برخودار نبوده‌اند، اعتبار لازم را تأمین کند.