۰ نفر

رییس کل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

فضای بکر بیمه در کشور نیازمند توجه جدی مردم و بیمه گران/ فقط یک سوم دارایی‌های کشور پوشش بیمه ریسک دارند

۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴
کد خبر: 234258
فضای بکر بیمه در کشور نیازمند توجه جدی مردم و بیمه گران/ فقط یک سوم دارایی‌های کشور پوشش بیمه ریسک دارند

رئیس کل بیمه مرکزی با انتقاد از سهم اندک بیمه در پوشش ریسک های در کمین دارایی‌های کشور گفت: نیازمند توجه جدی مردم و تلاش برای بهبود خدمات بیمه گران برای کاهش ریسک های مختلف در دارایی‌های کشور هستیم.

عبدالناصر همتی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، درباره میزان پوشش دهی ریسک در کشور گفت: یکی از متغییرهای کلان اقتصادی، مجموعه سرمایه گذاری‌های خالصی است که در کشور صورت گرفته است. این سرمایه گذاری‌ها برابر با هزاران میلیارد دلار است که برآورد می‌شود حدود سه هزار میلیارد دلار از این سرمایه‌ها در معرض ریسک باشند.

وی افزود: در حال حاضر بخش قابل توجهی از مجموعه دارایی‌ها و سرمایه‌های کشور بیمه نیستند، یعنی ریسک آن‌ها تحت پوشش بیمه‌ای قرار نگرفته است. این خود نشان از وجود ظرفیت بالای صنعت بیمه در کشور است که نیاز به توجه بیشتر مردم دارد.

همتی کاهش آسیب های وارد به سرمایه‌ها را نیازمند مدیریت و ارائه پوشش ریسک دانست و اظهار کرد: یکی از راه‌های پوشش ریسک سرمایه‌ها استفاده از بیمه است که بهترین و مهم‌ترین روش نیز تلقی می‌شود. اکنون مجموعه دارایی هایی که در کشور ما زیر پوشش بیمه هستند نزدیک به هزار دلار است. بنابراین تقریبا یک سوم سرمایه‌هایی که در آن ها ریسک نهفته است تحت پوشش بیمه هستند و مابقی بدون پوشش می‌باشند.

وی با اشاره به دارایی‌های مختلف در کشور ادامه داد: به عنوان مثال در کشور ما حدود 25 میلیون اتومبیل وجود دارد که از این تعداد تنها حدود 3 میلیون اتومبیل  بیمه بدنه دارند. این نکته را به خاطر داشته باشید که بیمه شخص ثالث بیمه مسئولیت است و آن چیزی که دارایی را بیمه می کند بیمه بدنه است. این آمار به ما نشان می دهد که فقط حدود 13 درصد از اتومبیل ها که یک دارایی بزرگ نیز محسوب می شوند بیمه هستند.

رئیس کل بیمه مرکزی درباره میزان پوشش ریسک منازل مسکونی نیز گفت: در منازل مسکونی نیز شاهد وضعیتی مشابه هستیم و فقط 11 درصد بیمه هستند در حالی که گسترش این نوع بیمه به دلیل همراه بودن با بیمه زلزله کمک بزرگی به مردم در هنگام حوادث طبیعی خواهد بود.

همتی با اشاره به اینکه مردم به عنوان سرمایه‌های انسانی باید در برابر حوادث و نیز آتیه خود بیمه شوند، خاطرنشان کرد: در این میان فقط نزدیک به 20 درصد مردم در کشور بیمه عمر دارند و همین میزان نیز بیمه‌های عمرشان حد بالایی ندارد. یعنی سرمایه بیمه عمرشان پایین است و این در حالی است که اکنون سقف بیمه عمری ارائه شده ما نزدیک به 400 میلیون تومان است.

وی با بیان این که صنعت بیمه کشور دارای فضایی بکر برای سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: بیمه گران در کشور می‌توانند با ارائه سرویس بهتر و امکانات بهتر هم از ظرفیت موجود بهره‌مند شوند و هم به کاهش ریسک سرمایه‌های مختلف در کشور کمک کنند. از این رو هنوز بازار بیمه ما بازار بکری است.

همتی تصریح کرد: هر چند که خرید بیمه هزینه دارد و توان مردم هم برای خرید بیمه محدود است و برخی بیمه‌های ما مانند بیمه عمر جزو کالاهای خیلی ضروری برای مردم ما تلقی نمی‌شود، اما امیدواریم حداقل در زمینه‌هایی مثل بیمه های تکمیلی درمان، بیمه های آتش سوزی، زلزله و بیمه‌های بدنه اتومبیل یا بیمه مسوولیت که اگر اتفاقی بیافتد ممکن است بار سنگین مالی به مردم تحمیل شود اقدام به استفاده از بیمه شود و تا حد امکان از بیمه برای پوشش ریسک‌ها و خسارت‌های احتمالی استفاده شود.

وی در پایان با ابراز امیدواری از بهبود برنامه‌ریزی‌های کلان در کشور در جهت افزایش رفاه در زندگی مردم، خاطر نشان کرد: در طول دو دهه گذشته تلاش‌های فراوانی در صنعت بیمه انجام شده و ضریب نفوذ بیمه به ۲ و یک دهم درصد رسیده است. این رقم می تواند تا ۳ برابر افزایش پیدا کند و در مواقع بحرانی به کمک مردم بیاید و آسیب های مالی را تا حد ممکن کاهش دهد.