۰ نفر

جای خالی بیمه عمر در اقتصاد کشور و خانواده

۲ دی ۱۳۹۵، ۷:۳۰
کد خبر: 165871
جای خالی بیمه عمر در اقتصاد کشور و خانواده

بیمه به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار، نقش مهمی در رشد اقتصادی وعدالت اجتماعی دارد. اهمیت بیمه در سال‌های اخیر در فعالیت‌های اقتصادی بیشتر شده است‌.

اهمیت بیمه نه فقط در سال‌های اخیر بلکه همواره مورد تاکید بوده است. کارشناسان جهانی به اتفاق، رونق بیمه و بازارهای آن را یکی از ویژگی‌های رشد اقتصادی برشمردند. بحث در خصوص بیمه و رشد اقتصادی از آن‌جایی ضروری به نظر می‌رسد که بیمه‌ از یک‌سو نهادی مالی است که در تقویت بنیه اقتصادی جامعه نقش دارد و از سوی دیگر با ایجاد امنیت و اطمینان خاطر زمینه گسترش فعالیت‌های تولیدی و خدماتی را فراهم می‌کند. به بیان دیگر شرکت‌های بیمه می‌توانند به ایجاد ثبات مالی کمک کنند، همچنین شرکت‌های بیمه از طریق فعالیت‌های سرمایه‌گذاری باعث تخصیص بهینه منابع می‌شوند. لیکن با نگاهی دیگر، بیمه قادر است با ایجاد اطمینان در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقشی کلیدی در توسعه اجتماعی و اقتصادی ایفا کند. بنابراین توجه به تعاملات و سازوکارهای صنعت بیمه به ‌وی‍ژه در بخش بیمه‌های عمر می‌تواند تصویر روشنی از روند توسعه این بخش را در اختیار ما قرار دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نوآوران ، در امر تهیه محصولات مالی بلندمدت بیمه عمر باعث تسهیل توسعه و ساختار بازارهای مالی می‌شود. بیمه عمر، تفاوت بین نرخ بلند‌مدت و کوتاه‌مدت را کاهش می‌دهد که این خود باعث بهبود ساختار مالی کسب‌وکار شرکت‌ها شده و امکان هزینه پایین‌تر سرمایه را فراهم کرده و باعث کاهش ریسک ناشی از بهره می‌شود.  

مرتضی بهمنیار کارشناس بیمه  در خصوص جایگاه اقتصادی بیمه عمر گفت: بیمه عمر می‌تواند با بسیج پس‌انداز بیمه گذاران که به‌ صورت بلند‌مدت در اختیار بیمه‌گر قرار می‌گیرد یکی از گزینه‌های مناسب برای مدیریت بدهی‌های دولت و کاهش تورم باشد. در بیمه عمر تسهیل معاملات اقتصادی از طریق انتقال خطر انجام می‌شود که نه ‌تنها پرداخت غرامت درآن دیده شده بلکه علاوه‌بر ترویج واسطه‌گری مالی، تاثیرات خاصی مانند ثبات مالی و تجهیز پس‌انداز را ایجاد می‌کند.

بیمه عمر انگیزه‌ای برای کنترل ضرر و زیان بوده ویک منفعت اجتماعی قابل توجه است و در رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری نقش بسزایی دارد و می‌تواند تاثیر غیرمستقیمی روی کاهش اتلاف منابع و همچنین کاهش خطر برای کل اقتصاد داشته باشد. در مجموع می‌توان گفت شرکت‌های بیمه می‌توانند مبالغ پس‌انداز شده توسط افراد را تجهیز و هدایت کنند و پس‌انداز خانواده‌ها را جمع‌آوری و به بخش عمومی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری منتقل کنند. با توجه به اینکه هرچه پس‌انداز بیشتر باشد منجر به رشد اقتصادی سریع‌تر می‌شود، بنابراین می‌توان از طریق تشویق پس‌انداز موجبات افزایش رشد اقتصادی را فراهم کرد.

تجربه نشان می‌دهد که توسعه بازار بیمه عمر به زمان احتیاج دارد. اغلب این بازارها بعد از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه غیر زندگی توسعه یافته‌اند واین واقعیت را منعکس می‌سازد که پس‌انداز بلند مدت زمانی در بین مردم افزایش می‌یابد که استاندارد سطح زندگی درکل افزیش یافته و طول عمر افراد نیز افزایش یافته باشد همچنین تجربه کشور ما نشان می دهد در سالیانی که اقتصاد کشور ثابت بوده است بیمه عمر فروش خوبی داشته و مردم اقبال بیشتری نسبت به این نوع پس انداز داشته اند.

یکی از مشکلات فعلی صنعت بیمه کشور عدم توجه بیمه گذاران به مغوله بیمه عمر است و تمرکز شرکت های بیمه ای روی بیمه هایی همچون شخص ثالث متمرکز شده است که اهمیت چندانی در صنعت جهانی بیمه ندارد، به این علت که جمعیت کشور به سمت پیر شدن پیش می رود و ریسک شرکت های بیمه برای فروش بیمه نامه عمر افزایش می یابد اغلب شرکت های بیمه تمایلی به فروش این بیمه نامه ندارند و در بحث فرهنگ سازی برای فروش این محصول مشارکت نمی کنند. در حالی که کشورهای صنعتی شاهد تغییر بازار تجارت سنتی به سمت محصولات اندوختهای و ماندگار جهت کمک به مردم برای فراهم آوردن نیازهای مالی آنان در دوران پیری هستند )مانند بیمه های عمر و پس انداز) در بسیاری از کشورهای در حال توسعه همچون کشور خودمان شاهد غلبه محصولات سنتی مانند مسکن، دلار و سکه هستیم.

صنعت بیمه پیشرفتی بسیار سریع در رشته های بیمه های زندگی در جهان و به خصوص در آسیا داشته است که در کشور ما با توجه به استعداد موجود هنوز این رشته سهم زیادی از بازار را در اختیار ندارد و مطالعات زیادی در این زمینه صورت نگرفته است. به دلیل اهمیت بیمه زندگی لازم است که تمرکز بیشتری در این بخش صورت گیرد. همچنین لازم است فرهنگ سازی بین مردم انجام شود تا همه خانواده ها ایرانی بیمه عمر را در سبد پس اندازی خود نگه دارند.