۰ نفر

بیمه محصول ملاک پرداخت غرامت کشاورزی است

۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۳۹
کد خبر: 163657
بیمه محصول ملاک پرداخت غرامت کشاورزی است

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور با بیان اینکه بیمه محصول ملاک پرداخت غرامت در بیمه نامه‌هاست گفت: کشاورزانی که باغات آنان را سرما برده و محصولی روی درخت ندارند، باید تنه درخت را بیمه می‌کردند.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور با بیان اینکه بیمه محصول ملاک پرداخت غرامت در بیمه نامه‌هاست گفت: کشاورزانی که باغات آنان را سرما برده و محصولی روی درخت ندارند، باید تنه درخت را بیمه می‌کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمدابراهیم حسن‌نژاد در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی که با حضور استاندار و اعضای این شورا در فرمانداری ساوه برگزار شد، گفت: حوادثی که در بخش کشاورزی کشور به وقوع می پیوندد مشکلاتی را برای تولیدکنندگان کشاورزی و باغداران ایجاد می‌کند و باید به گونه‌ای این شرایط مدیریت شوند که کشاورزان کمتر دچار دغدغه مخاطرات طبیعی بوده و فقط دغدغه تولید داشته باشند.

وی افزود: زمانی که یک بلای طبیعی در کشور بوقوع می‌پیوندد تمامی نگاه‌ها به جبران خسارت و تمام توجهات به سمت بیمه است و صندوق بیمه تلاش می‌کند همه ساله وظیفه خود را در این حوزه به انجام برساند.

حسن‌نژاد با بیان اینکه دولت تقبل کرده است که ۸۰ درصد حق بیمه را پرداخت کند و مابقی توسط کشاورز پرداخت شود، افزود: در بیمه نامه ها این سهم ها مشخص شده است.

وی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ صندوق بیمه محصولات کشاورزی ۵۳۲۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت کرده است که دولت باید ۸۰ درصد سهم خود را در این بخش بپردازد، اما فقط ۶۵۲ میلیارد تومان توسط دولت پرداخت شده است و در نتیجه صندوق به ناچار ۳۶۵۶ میلیارد تومان از بانک‌ها با سود ۱۸ درصد قرض کرده است تا بتواند سهم دولت را نیز پرداخت کند.

حسن‌نژاد افزود: اگر ساز و کار حمایت از کشاورزان باید در قالب بیمه شکل بگیرد پس باید حق بیمه نیز پرداخت شود در حالی که دولت در این راستا اقدام نکرده و تنها بخشی از سهم خود را پرداخته است.

وی با بیان اینکه بارها مورد عتاب نمایندگان قرار گرفته‌ایم که چرا غرامت را بدون دریافت حق بیمه پرداخت می‌کنید، افزود: ما چاره‌ای نداریم چراکه صندوق بیمه تنها حامی و پشتیبان کشاورزان است.

حسن‌نژاد افزود: در سال ۱۳۹۳ دولت از ۱۴۵۰ میلیارد تومان غرامت بیمه‌گزاران در استان مرکزی تنها ۲۱۰ میلیارد تومان را پرداخت کرده است، ولی صندوق بیمه کشاورزی کل خسارت را پرداخت کرد.

وی تاکید کرد: در استان مرکزی بیمه‌نامه‌ها تا ۱۵ آبان اعتبار داشتند و این اشتباه است که گفته می‌شود اعتبار بیمه‌نامه‌ها تا اول مهرماه بوده است.

حسن‌نژاد با بیان اینکه بیمه محصول ملاک پرداخت غرامت در بیمه نامه‌هاست و کشاورزانی که باغات آنان را سرما برده و محصولی روی درخت ندارند، باید تنه درخت را بیمه می‌کردند، افزود: اگر باغدار پیش‌بینی می‌کرد که درخت دیر به خواب می‌رود باید تنه درخت را بیمه می‌کرد چرا که ما موظف به پرداخت غرامت محصول هستیم.

به گفته وی، در استان مرکزی فقط ۵۰۰ هکتار از باغات دارای بیمه تنه درختان هستند که غرامت آنها را پرداخت می شود.

وی اظهار کرد: صندوق بیمه آمادگی پرداخت غرامت بیمه محصول را دارد و از آنجاکه محصول باغات ساوه برداشت شده بوده و پس از برداشت خسارت دیده اند، پس این محصولات فاقد پوشش بیمه ای هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیمه محصول باغدارانی که بیمه آنها پایان یافته امسال تمدید می شود و در صورتی که دولت سهم ۸۰ درصدی خود را بپردازد خسارت این دسته از باغداران نیز پرداخت خواهد شد.