۰ نفر

یک چهارم دارایی‌های صنعت بیمه مطالبات است

۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۳۴
کد خبر: 559725

یک چهارم دارایی‌های صنعت بیمه مطالبات است

قائم مقام رییس کل بیمه مرکزی، معتقد است که چالش‌های صنعت بیمه در نهایت به محدودیت‌های مالی برمی‌گردد و این مساله مانعی برای رشد بیشتر صنعت بیمه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "پرویز خوشکلام خسروشاهی"، در لایو اینستاگرامی انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه، با بیان اینکه "صنعت بیمه با چالش‌های متنوعی روبرو است،" گفت: البته سه چالش محدودیت مالی، محدودیت فنی و پرداخت خسارت چالش‌های اصلی صنعت بیمه هستند.

وی، افزود:صنعت بیمه در فرآیندهای پرداخت خسارت به‌گونه‌ای عمل کرده که افکار عمومی از عملکرد این صنعت رضایت کافی و مورد انتظار را ندارد که این موضوع  به بخش محدودیت‌های مالی برمی‌گردد.

قائم مقام رییس کل بیمه مرکزی،اظهار کرد: محدودیت مالی یعنی شرکت‌های بیمه از سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری بر روی موضوعات گوناگون مانند تقویت  نیروی انسانی، فناوری اطلاعات، توسعه و شناسایی بازارها برخوردار نیستند و از سوی دیگربه دلیل چالش محدودیت مالی در پرداخت خسارت  ها با کمبود منابع مالی مواجه می شوند.

خسروشاهی،بااشاره به مقایسه صنعت بیمه ایران با کشورهای پیشرفته گفت:رسیدن به چنین جایگاهی نیاز به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بیمه‌گری دارد درحالیکه در بررسی ترازنامه شرکت‌های بیمه کشور 25 و گاهی تا 40 درصد دارایی یک شرکت بیمه مطالبات است.

وی،متوسط مطالبات درترازنامه صنعت بیمه را 25 درصد اعلام کرد و گفت: یک چهارم دارایی‌های صنعت بیمه مربوط به مطالبات است، این آمار یک شاخص است که نشان می‌دهد بنیه مالی شرکت‌های بیمه برای سرمایه‌گذاری‌هایی که بتوانند ویژگی‌های مثبت را خلق کنند چندان کافی نیست.

قائم مقام رییس کل بیمه مرکزی،وضع عوارض گوناگون بر صنعت بیمه را یکی دیگر از چالش‌های این صنعت خواند و گفت: نمی‌شود به تمام عوارض برچسب منفی زد اما در دنیا از کالای خوب عوارض نمی‌گیرند.

خسروشاهی، ادامه داد:هنگامی که  جامعه به تهیه پوشش بیمه تشویق  می شود دریافت مالیات برارزش افزوده از آن یک تناقض است و این موضوع منابع مالی شرکت‌های بیمه را هم تضعیف می‌کند.

وی،با بیان اینکه "در دانش فنی صنعت بیمه چند موضوع محوری به لحاظ فنی مهم است،"، گفت: اول در ارزیابی ریسک تا بتوان به خوبی ریسکی که پوشش داده می‌شود را ارزیابی کرد که این مهم نیاز به جمع آوری دیتا از کل اقتصاد و فعل و انفعالات اجتماعی- اقتصادی و زیرساخت‌های نرم‌افزاری دارد که لازمه آن سرمایه‌گذاری است.

قائم مقام رییس کل بیمه مرکزی، اظهارداشت:صنعت بیمه در بخش دانش فنی و در حوزه پرداخت یا ارزیابی خسارت به سرمایه‌گذاری نیاز دارد که این امر هم با چالش‌هایی مواجه است.

خسروشاهی، گفت:صنعت بیمه کشور درحوزه اتکایی، حدود 500 میلیارد دلار پوشش ریسک در موضوعات گوناگون دارد که تمام آنها نیاز به دانش فنی و افراد متخصصی دارد که در مرحله ارزیابی و صدور حق بیمه و همچنین در مرحله پرداخت خسارت، ریسک را خوب بشناسند.

تمام مشکلات به صنعت بیمه بر نمی‌گردد

وی،تاکید کرد: نقطه اساسی محیط اقتصاد کلان کشور است و تمام مشکلات به صنعت بیمه بر نمی‌گردد زیرا فضای اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که تمایل به سرمایه‌گذاری به خصوص در دهه 90 کاهش یافته و صنعت بیمه هم قسمتی از این اقتصاد است.

قائم مقام رییس کل بیمه مرکزی،بیان کرد:هنگامی که افزایش سرمایه مطرح می‌شود هیات مدیره با سهامداران شرکت‌های بیمه‌ای چانه می‌زنند که افزایش سرمایه بدهند درحالیکه این سهامداران هستند که باید علاقه نشان داده و سرمایه‌های خود را به این بخش بیاورند.

خسروشاهی، گفت:صنعت بیمه باید به گونه‌ای خدمات رسانی کند که مردم در این صنعت احساس جذابیت کنند و بخشی از پس‌اندازهای خود را به سمت صنعت بیمه و به خصوص بیمه‌های زندگی بیاورند.