۰ نفر

جای لیزینگ عملیاتی در صنعت لیزینگ خالی است

۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۴۰
کد خبر: 546240
جای لیزینگ عملیاتی در صنعت لیزینگ خالی است

مدیرعامل شرکت لیزینگ ماشین آلات و تجهیزات پاسارگاد،گفت: این شرکت ،قصد ورود به لیزینگ صنعت هواپیمایی را داشته ولی با توجه به محدودیت‌های موجود، موفق به عقد قرارداد و ایفای نقش در جهت تأمین مالی در صنعت هواپیمایی نشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، رضا اوحدی افزود: طولانی مدت ترین مجوزی که بانک مرکزی برای فعالیت شرکت های لیزینگ صادر کرده ۵ ساله بوده و در حال حاضر اکثر مجوز هایی که صادر می شود یک ساله هستند.

وی، در رابطه با مقررات حاکم بر تأمین مالی شرکت های لیزینگ، تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت های لیزینگ حداکثر تا دو برابر سرمایه خود می توانند از بانک ها تسهیلات دریافت کنند، این شرکتها در تلاش هستند تا به صورت سندیکایی به تأمین مالی پروژه هایی مثل صنعت هواپیمایی یا کشتی سازی که نیازمند مبالغ قابل توجهی از منابع هستند، ورود کنند.

اوحدی افزود: انجمن ملی لیزینگ ایران می تواند نقش به سزایی در تشکیل یک کنسرسیوم از شرکت های لیزینگ (لیزینگ سندیکائی) برای تأمین مالی پروژه های بزرگ ایفا کند.

مدیرعامل شرکت لیزینگ ماشین آلات و تجهیزات پاسارگاد در رابطه با لیزینگ عملیاتی خاطر نشان کرد: طبق قوانین بانک مرکزی، شرکت های لیزینگ می توانند به صورت اجاره به شرط تملیک یا فروش اقساطی فعالیت کننددرحالیکه صنعت لیزینگ هنگامی می تواند رسالت خود را به خوبی انجام دهد و نیازهای مردم را مرتفع کندکه لیزینگ عملیاتی نیز به قراردادهای مجاز صنعت لیزینگ اضافه شود.

وی، در رابطه با تأثیر لیزینگ عملیاتی در فعالیت شرکت های لیزینگ، افزود: اگر لیزینگ عملیاتی برای شرکتهای لیزینگ مجاز بود، امکان داشت که در صنعت پزشکی دستگاههایی از قبیل ام آر آی و سی تی اسکن و دیگر تجهیزات مورد نیاز صنعت خریداری و به مراکز درمانی متقاضی در قالب قراردادهای یکساله یا چند ساله اجاره داد.

اوحدی، ارائه  خدماتی ازا ین دست توسط شرکت های لیزینگ را دارای منافع  برای مشتریان دانست و گفت: مشتریان حقوقی یا حقیقی با توجه به اینکه این دستگاهها را اجاره می کنند و سرمایه ای را در ترازنامه خود ثبت نمی کنند از معافیت های مالیاتی بهره خواهند برد و همچنین استهلاک دستگاههای مذکور در صورتهای مالی آنها نیز انعکاس پیدا نخواهد کرد.

به گفته این کارشناس حوزه لیزینگ در صورت مجاز شدن اجاره عملیاتی برای شرکت های لیزینگ این امر می تواند در صنعت پزشکی و تامین منابع برای فعالان این صنعت کارساز باشد.

مدیر عامل شرکت لیزینگ ماشین آلات و تجهیزات پاسارگاد گفت: در قالب لیزینگ عملیاتی می توان به عنوان مثال برای کشاورزان و تامین تجهیزات مورد نیاز آنها ورود کرد و اجاره ها را هر شش ماه یک بار اخذ کرد تا مشتریان در پرداخت اجاره دچار مشکل نشوند.

اوحدی، حداقل نرخی مقرون به صرفه برای شرکت های لیزینگ را در حال حاضر ۲۶ درصد دانست و افزود: با توجه به اینکه نرخ سود تعیین شده برای شرکت های لیزینگ ۲۱ درصد است، باید ۵ درصد ما به التفاوت را شرکت های لیزینگ از شرکت های تأمین کننده به عنوان تخفیف توسعه فروش اخذ کنند.