۰ نفر

تعداد زیادی در صف اخذ مجوز سبدگردانی از سازمان بورس منتظر مانده اند

۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۰۵
کد خبر: 542406

تعداد زیادی در صف اخذ مجوز سبدگردانی از سازمان بورس منتظر مانده اند

یک عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری مدبر آسیا گفت: در نظام بانکی سودی با کیفیت به حساب می‌آید، که از درآمدهای مشاع و غیر مشاع و به وسیله عملیات اصلی بانکداری شناسایی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، مهدی حیدرزاده افزود: متأسفانه در چند سال اخیر نتوانسته ایم سود با کیفیتی را برای بانکها شناسایی کنیم و این عدم کیفیت به عواملی مثل نرخ تسعیر ارز و فروش سرمایه گذاری ها برمی گردد که بانکها را از هدف اصلی خود دور کرد.

وی افزود: کل نظام بانکی کشور می توانددر بازار سرمایه ارزش بالاتری داشته باشد، البته چند بانک از این قاعده مستثنی هستند.

به گفته عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری مدبر آسیا، نمادهای بانک ها همواره از نمادهای پر طرفدار و شاخص ساز در بازار سرمایه بوده اند و معمولاً در بین سهام های برتر قرار می گیرند.

وی،افزود: نرخ تسعیر ارز یک سود بی کیفیت برای سیستم بانکی است و می تواند در بلند مدت تأثیر منفی روی قیمت سهام بگذارد وتصریح کردکه درحال حاضر اعمال نرخ تسعیر ارز می تواند درافزایش قیمت بازار سهام بانکها تأثیر گذار باشد اما در آینده اگر گشایش اقتصادی خاصی رخ ندهد، نرخ تسعیر ارز در بلند مدت تأثیر منفی روی ارزش سهام بانکها خواهد داشت.

عضوهیات مدیره شرکت کارگزاری مدبرآسیا،دررابطه با تأثیر تجدید ارزیابی دارائی بانک ها در بلند مدت بر روی ارزش سهام بانکی،گفت: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارائی نامناسب تر از تأثیر نرخ تسعیر ارز است، چرا که هیچ تأثیری به جز بهبود شرایط ترازنامه ای بر بانکها ندارد.

حیدرزاده گفت: بانکها در چند سال گذشته نمی توانستند سودهای بالایی که برای سپرده های بانکی تعهد کرده بودند  را از راه تولید به دست بیاوردند،در نتیجه بانکها بیشتر به بنگاهداری ورود کردند.

عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری مدبر آسیا افزود: ورود بانکها به بازار سرمایه و بزرگتر شدن پورتفوی بورسی آنها،نشان دهنده این است که بانک ها عملیات اصلی خود را انجام نداده اند؛ شاید هم حق داشتند چون بدنه تولید در کشور توان سودآوری به اندازه هزینه تمام شده پول برای بانکها را ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:دولت ها باید از هزینه کردن از جیب سهامداران بانکها دست بردارند؛ همچنین باید بانک مرکزی و سیستم بانکی مستقل شود و دستوری عمل نکند.

به گفته حیدرزاده، در واقع تأمین مالی برای بنگاههای اقتصادی وظیفه بازار سرمایه است و نظام اقتصادی کشور باید حالت از پول محور به سرمایه محور تغییر کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تعداد زیادی از افراد وجود دارند که می خواهند از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز رسمی برای سبدگردانی یا مشاور سرمایه گذاری اخذ کنند و درصف مجوز مانده اند؛ چه ایرادی دارد که کسی که  مردم به او اعتماد دارند مجوز بگیرد و زیر نظر قانون کار کند!