۰ نفر

تعداد دستگاه‌های پوز در فروشگاه‌های ایران ۵ برابرکشور هند است

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۲۲
کد خبر: 532834

تعداد دستگاه‌های پوز در فروشگاه‌های ایران ۵ برابرکشور هند است

یک کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک گفت: اگر مثل همه کشورهای دنیا، تامین مالی لازم برای تهیه دستگاه‌های پوز را به جای بانک‌ها، فروشگاه‌ها درکشور متقبل شوند، تعداد دستگاه‌های پوز در کشور متعادل خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، نیما امیرشکاری افزود:کشور هند با جمعیت حدود ۱.۳ میلیارد نفری،دارای ۱.۵ تا ۲ میلیون دستگاه پوز است،درحالیکه درکشور ما با جمعیت ۸۰ میلیونی حدود ۱۰ میلیون دستگاه پوز داریم که با تعداد واحد های صنفی و میزان کسب و کار در ایران، ناهماهنگ است.

وی، دررابطه با دلیل استفاده هر واحد صنفی از چند دستگاه پوز به طور همزمان گفت: در ایران صاحبان فروشگاهها هیچ کارمزدی در قبال دستگاههای پوز پرداخت نمی کنند و سرمایه اولیه برای تهیه دستگاههای پوز، توسط بانکها و شرکت های پرداخت تامین می شود؛ به همین دلیل برای فروشندگان، تعدد دستگاههای پوز هزینه ای را به دنبال ندارد.

این کارشناس اقتصادی دررابطه با کارمزد های مربوط به دستگاههای پوز،گفت: فروشندگان از خدمات دستگاههای پوز بهره می برند پس باید هزینه آن را پرداخت کنند.

وی، در رابطه با بالا بودن تعداد تراکنش های بانکی درکشور،تصریح کرد: دلیل آن وجود تراکنش هایی با مبلغ ناچیز درشبکه است، در حالیکه دردنیا تراکنش هایی که مبلغ آنها بسیار کم است را به صورت آفلاین انجام می دهند؛ سپس تعدادی از این تراکنش ها را به صورت یکجا و آنلاین پردازش می کنند.

امیرشکاری افزود: ساختار شبکه ویزا کارت، مانند شبکه شاپرک است با این تفاوت که ویزا کارت در ۱۲۰ کشور دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و جمعیتی درحدود ۴  تا  ۵ میلیارد نفر را تحت پوشش قرار داده است.

وی ادامه داد: ویزا کارت روزانه بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تراکنش دارد؛ اما سیستم شاپرک که ۸۰ میلیون نفر (جمعیت ایران) را تحت پوشش قرار داده روزانه حدود ۱۲۰ میلیون تراکنش دارد و این عدد یک چهارم تراکنش های ویزا کارت است.