۰ نفر

بیمه مرکزی فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای را در فضای شیشه‌ای قرار خواهد داد

۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۳۷
کد خبر: 521784
بیمه مرکزی فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای را در فضای شیشه‌ای قرار خواهد داد

رییس کل بیمه مرکزی، ایجاد شرکت‌های بیمه اتکایی را به معنی ورود کمتر دولت دانست و اظهار کرد: بیمه‌های اتکایی باید فعال‌تر شوند و شرکت‌های خصوصی به این بخش وارد شوند تا اتکایی از بازار دولت باید به بخش خصوصی منتقل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "غلامرضا سلیمانی"، افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای را عاملی مهم برای رشد و افزایش پرتفوی بیمه‌ای کشور دانست.

 وی، اظهار کرد که باافزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای رقابت‌ها در صنعت بیمه بیشتر و در نهایت نحوه خدمات دهی شرکت‌های بیمه در یک رقابت بالاتر رفته ونرخ‌های بیمه‌ای ارزانتر خواهد شد.

رییس کل بیمه مرکزی، بر حفظ و تداوم فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای و استفاده از روش‌های نوین تاکید کرد و افزود: درحال حاضر شرکت‌های بیمه‌ای در بخش‌های مختلف روبه‌رشد هستند وآینده صنعت بیمه به‌خصوص در بخش‌های تخصصی بهتر خواهد شد.

سلیمانی، عنوان کرد: بیمه زندگی یکی از موضوعات  جدی صنعت بیمه و بیمه مرکزی است که باید درآن بخش رشد بیشتری داشت‌.

رییس کل بیمه مرکزی، اظهارداشت: در بخش اتکایی متاسفانه به دلیل اینکه شرکت‌های بیمه اتکایی چندانی وجود ندارند، از طریق بیمه مرکزی بیمه اختیاری و یا از حساب ویژه انجام می‌شود درحالیکه هیچ لزومی ندارد.

سلیمانی تاکید کرد: شرکت‌های بیمه اتکایی باید فعال باشند و بتوانند خیلی از اتکایی‌هایی که درسطح شرکت‌های بیمه در بازاراست را قبول کنند.

وی، ایجاد شرکت‌های بیمه اتکایی را به معنی ورود کمتر دولت دانست و گفت: اتکایی از بازار دولت باید به بخش خصوصی منتقل شود و شرکت‌های خصوصی به این بخش وارد شوند.

رییس کل بیمه مرکزی، یکی از دلایل وجود دارایی‌های بیمه نشده در سطح کشور را وضعیت اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: بخشی دیگری از این مساله مربوط به فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای و کامل نبودن شرکت‌های بیمه خصوصی است البته شرکت‌های بیمه خصوصی که درحال رشد هستند به دنبال بازار جدید بیمه‌ای هم هستند.

سلیمانی به‌وجود بیمه‎‌های اختیاری اشاره کرد و گفت: اختیاری یعنی تلاش یک شرکت  بیمه و مدیران آن برای قانع کردن بیمه‌گزاران و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن و به همین دلیل زمانی که شرکت‌های بیمه خصوصی رشد کنند در  اصل از آن بازار اختیاری و بالقوه بیشتر می‌توانند استفاده کنند.

رییس کل بیمه مرکزی، بیان کرد: درحال حاضر 52 درصد بازار بیمه اجباری شخص ثالث در اختیار شرکت بیمه ایران است و شرکت‌های بیمه خصوصی بیشتر به سمت بازارهای اختیاری می‌روند.

سلیمانی، گفت: شرکت‌های بیمه خصوصی با رشد و توسعه می‌توانند سهم بیشتری از بازار را بگیرند و به آن بخش 70 درصدی که از کل ظرفیت بالقوه وجود دارد وارد شوند و سهم بیمه‌ای خود را افزایش دهند.

بیمه در یک فضای شیشه‌ای قرار بگیرد

رییس کل بیمه مرکزی درخصوص نظارت برعملکرد شرکت‌های بیمه‌ای گفت: این تفکر درست نیست که بگوییم نظارت بیمه مرکزی کافی نیست ضمن آنکه کشف روزانه تخلف در شرکت‌های بیمه‌ای و برخورد با آن وظیفه بیمه مرکزی نیست بلکه هدف اصلی توسعه فرهنگ بیمه‌ای در جامعه و فراهم کردن شرایطی است که  شرکت‌های بیمه‌ای فعال‌تر شوند.

سلیمانی، وجود این تفکر که بیمه مرکزی یک ناظر بوده که فقط باید نظارت کند، اشکال گرفته و تنبیه کند را اشتباه دانست و افزود:ایجاد بستر شفافیت و آی‌تی، تنظیم قوانین و مقررات، تنظیم و اصلاح آیین‌نامه‌ها یعنی نظارت.

وی، تاکید کرد: بیمه مرکزی به دنبال آن است که  فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای را شفاف کند یعنی بیمه در یک فضای شیشه‌ای قرار بگیرد و آن هنگام است که نمی‌شود تخلف کرد بنابراین باید تفکر خود را  در بخش نظارت تغییر دهیم.