۰ نفر

گران شدن حق بیمه شخص ثالث ورودی صنعت بیمه را کاهش می‌دهد

۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۳۱
کد خبر: 514403

گران شدن حق بیمه شخص ثالث ورودی صنعت بیمه را کاهش می‌دهد

یک کارشناس صنعت بیمه، معتقد است که با افزایش نرخ دیه، صندوق تامین خسارت‌های بدنی متضرر خواهد شد و با حذف عوارض دریافتی از بیمه‌نامه شخص ثالث می‌توان نرخ این بیمه‌نامه را کمتر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "پرویز فرج تبار"، گفت: نرخ جدید دیه که اعلام شده تاثیر زیادی بر نرخ حق بیمه شخص ثالث خواهد گذاشت چراکه خسارت پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای از محل همین حق بیمه‌ها است و باید نرخ حق بیمه منطقی با مبلغ دیه باشد.

سخنگوی قوه قضاییه دیروز ازتعیین نرخ دیه برای سال ۱۴۰۰ خبر داد و تصریح کرد:‌ نرخ دیه قتل غیرعمد مسلمان ۴۸۰ میلیون تومان است و مبلغ تعیین شده از اول فروردین سال ۱۴۰۰ لازم الاجرا است.

شورای عالی بیمه هم قرار است صبح امروز  برای نرخ بیمه شخص ثالث تصمیم بگیرد.

28 شرکت بیمه کشور در 11ماهه امسال ۷۲ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان حق‌بیمه از مردم دریافت کرده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق آمارها، بیمه شخص ثالث با ۲۳/۸ هزار میلیارد تومان، بیمه درمان با ۱۴/۳ هزار میلیارد تومان و بیمه زندگی (عمر) با ۱۱/۲ هزار میلیارد تومان به ترتیب سه رشته‌بیمه با بیشترین حق‌بیمه تولیدی هستند.

این کارشناس صنعت بیمه ، به شرایط اقتصادی جامعه اشاره کرد و افزود: با گران شدن نرخ حق بیمه شخص ثالث  بیمه‌گذاران حداقل پوشش را تهیه کرده و مازاد مالی و بیمه بدنه را دیگر تهیه نمی کنند که این مساله هم باعث کاهش ورودی حق بیمه های صنعت بیمه می شود.

وی،ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ دیه در ماه های حرام برای سال 1400 مبلغ 640   میلیون تومان می شود، مسئولیت مالی دارنده خودرو حدود 320 میلیون تومان خواهد بود و در چنین شرایطی حق بیمه یک خودروی معمولی 4 تا 5 میلیون تومان می شود.

فرج تبار، اذعان داشت که درآمد مردم به میزان تورم موجود بالا نرفته اما بسیاری از مردم بیمه شخص ثالث را واجب می دانند و بدون آن خودروی خود را حرکت نمی دهند اما شاید زیر 5 درصد موتورسیکلت ها و یا خودروهای مدل پایین بیمه‌نامه شخص ثالث تهیه نکنند.

به گفته وی، در شرایط مذکور تامین خسارت افراد متواری از صحنه تصادف برعهده صندوق تامین خسارت های بدنی خواهد بود.

این کارشناس صنعت بیمه، به راننده محور بودن بیمه شخص ثالث خودروها در کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: به دلیل آنکه تعهدات این بیمه نامه بالا است نرخ حق بیمه آن هم در سایر کشورها بالا است اما این مساله سبب کاهش تصادفات و جرایم رانندگی برای حفظ تخفیف عدم خسارت شده است.

فرج تبار، معتقداست که در طول 40 سال اخیر به صورت علمی برروی بیمه شخص ثالث کار نشده و حتی مانند کشورهای توسعه یافته و اطراف حق بیمه ها واقعی گرفته نمی شود زیرا حق بیمه خودرویی که 5هزار کیلومتر یا 50 هزار کیلومتر در سال حرکت کند یک میزان دریافت می شود.

به اعتقاد وی، لزومی به دریافت عوارض گوناگون از بیمه شخص ثالث نیست و با حذف این عوارض قیمت تمام شده این بیمه نامه کمتر خواهد شد.