۰ نفر

تکلیف سخت مجلس برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی

۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۱۲
کد خبر: 500796
تکلیف سخت مجلس برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی

کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، به‌دنبال تجمع پوشش‌های مختلف بیمه‌ای بخش کشاورزی و دامداری نزد صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، به‌تازگی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان الحاق یک تبصره به بیمه محصولات کشاورزی به مجلس ارائه کرده‌اند.

این طرح در قالب تبصره ۹ به ماده واحده قانون بیمه محصولات کشاورزی مصوب اول خرداد ۱۳۶۲ الحاق شده است. 

به گفته، علیرضا نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، طرح مذکور در کمیته مربوطه مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفته و به‌زودی در دستور کار صحن علنی مجلس هم قرار خواهد گرفت.

بر اساس تبصره 9مطرح شده در ماده واحده قانون بیمه محصولات کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی مکلف است یکسری دیگر از خدمات را درموضوع بیمه به کشاورزان و دامداران ارائه کند.

دربخش الف تبصره مذکور، خدماتی مانند بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ماشین‌ آلات کشاورزی به صندوق بیمه محصولات کشاورزی واگذارو درآن ذکر شده که ماشین‌آلات کشاورزی که فاقد پلاک بوده و برای اولین بار اقدام به دریافت بیمه شخص ثالث کنند،‌ مشمول بخشودگی کامل نداشتن بیمه شخص ثالث خواهند شد. 

تاکنون پوشش بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ماشین‌ آلات کشاورزی زیرنظر بیمه مرکزی توسط شرکت‌های بیمه بازرگانی ارائه شده است.

 بیمه مرکزی هم برای تشویق کشاورزان به تهیه بیمه نامه ، همواره طرح بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث ماشین‌ آلات کشاورزی را اجرا کرده است.

بیمه حوادث اشخاص شاغل در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، یکی دیگر از موارد مطرح شده در تبصره 9 ماده واحده قانون بیمه محصولات کشاورزی است.

کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در بیمه حوادث شاغل در بخش کشاورزی به‌دنبال برقراری پوشش بیمه‌ای برای کشاورزان و کارگران فعال در بخش کشاورزی است تابه‌واسطه این بیمه خسارت حوادثی که در روند انجام امور روزانه برای این افراد رخ می‌دهد را پوشش دهد.

ازسوی دیگر پوشش بیمه‌ای محصولات صادراتی درکل زنجیره‌های ارزش، بیمه‌ حمله وحوش به دامداران و کشاورزان، بیمه عمر مانده بدهکار گیرندگان تسهیلات ماشین‌آلات کشاورزی و واحدهای تولیدی و بیمه اعتباری ماشین‌ها، ادوات و تأسیسات کشاورزی و واحدهای تولیدی اعم از زراعی، باغی، دامی، طیور، آبزیان و گلخانه‌ای هم در طرح مطرح شده از سوی کمیسیون کشاورزی دیده می‌شود.

مدیر روابط عمومی صندوق بیمه محصولات کشاورزی، گفت که تبصره مذکور هنوز طرح نمایندگان است که پس از تصویب در کمسیون مربوطه به صحن علنی مجلس آورده می‌شود و درصورتیکه بار مالی برای دولت داشته باشد دو سوم رای کل نمایندگان در صحن علنی مجلس را می خواهد.

"رامین امینی‌زارع"، افزود:پس از تصویب الحاقیه تبصره مطرح شده درماده واحده قانون بیمه محصولات کشاورزی این مساله در روند بررسی  شورای نگهبان قرار می‌گیرد و بعد از آن توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شده و بعد نوبت به دستگاه اجرایی می رسد، اینکه این پروسه چه میزان زمان ببرد را نمی دانم اما در حال حاضر یک چنین اتفاقی نیافتاده است.

مدیرروابط عمومی صندوق بیمه محصولات کشاورزی، گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعا از این طرح استقبال می‌کند چراکه مایل است خدمات جامع و کاملی برای مدیریت ریسک های مالی بخش کشاورزی انجام دهد و زیر ساخت‌های این مساله هم در این صندوق فراهم است.

امینی‌زارع، افزود: از طرف دیگر صندوق بیمه محصولات کشاورزی قانون‌مدار است و اگر این طرح قانون شود در این زمینه فعالیت کرده و از آن استقبال می کند.

درحال حاضر صندوق بیمه محصولات کشاورزی در زمینه بیمه انواع محصولات کشاورزی، دام، طیور، زنبور عسل،

کرم ابریشم و آبزیان پرورشی در مقابل خسارتهای ناشی از‌سوانح طبیعی و حوادث قهری مانند تگرگ، طوفان، خشکسالی، زلزله، سیل، سرمازدگی، یخبندان، آتش‌سوزی، صاعقه، آفات و امراض نباتی عمومی و‌قرنطینه‌ای امراض واگیر حیوانی عمومی و قرنطینه‌ای فعالیت می‌کند.

حمایت‌ مالی صندوق بیمه محصولات کشاورزی در پوشش هرچه بهتر ریسک‌های این بخش از اقتصاد کشور منجر به رونق بیشتر صنعت کشاورزی و دامداری خواهد شد.

به‌نظر می رسد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌دنبال برقراری پوشش‌های بیمه‌ای جامع تر و کامل تر برای کشاورزان و دامداران هستند.

این مساله که تجمیع تمام نیازهای بیمه‌ای بخش کشاورزی و دامداری کشور زیر نظر صندوق بیمه کشاورزی تا چه میزان در جلب رضایت کشاورزان و دامداران و رونق بخشی به این بخش از صنعت کشور موثر است، با گذر زمان مشخص خواهد شد.