۰ نفر

مرغداری‌های بدون پروانه از بیمه استفاده نمی‌کنند

۲۹ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۵۱
کد خبر: 498921
مرغداری‌های بدون پروانه از بیمه استفاده نمی‌کنند

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، اظهار کرد: اعضای انجمن متبوع وی ازعملکرد صندوق بیمه کشاورزی در بخش پرداخت خسارت رضایتی ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "محمد یوسفی"، یکی از دلایل نارضایتی برخی  از اعضای این انجمن را عدم همخوانی خسارت های پرداختی با قیمت تمام شده محصول مطرح کرد.

وی،با بیان اینکه تعرفه های حق بیمه سالانه تغییر می کنند، افزود: اما خسارت هایی که پرداخت می شود با توجه به کمبودو بازارآزاد نهاده و نوسانات قیمت جوجه که برروی قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ تاثیرگذار است بسیارناچیزاست.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، تصریح کرد: ازآنجایی که بیشترین خسارت تخم مرغ مربوط به افت تولید است وافت تولید شامل بیمه نمی شود درنتیجه هیچ خسارتی به تخم مرغ تعلق نمی گیرد.

یوسفی ادامه داد: تنها اگر خسارت به دلیل بیماریهای اپیدمی باشد که گله را معدوم می کنند خسارتی به تخم مرغ تعلق می گیرد که حتی شامل 50 درصد قیمت تمام شده آن هم نمی شود.

وی اذعان داشت: بیمه مرغ گوشتی هم به دوصورت است، نوع اول بیمه تلفاتی است که حق بیمه کمی دریافت می شود و خسارتی هم بابت آن پرداخت نمی شود ولی خسارت پرداختی  دررابطه با معدوم سازی گله 30 درصد هزینه های مرغداری را پوشش می دهد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، تعداد اعضای انجمن در بخش گوشتی را که دارای پروانه هستند حدود 20 هزار نفر و مرغداریهای بدون پروانه و آزاد را درحدود 25 هزار نفر برشمرد.

یوسفی با بیان اینکه مرغداری های فاقد پروانه ازبیمه استفاده نمی کنند، افزود: اصول کار به اینگونه است که وقتی جوجه از مرکز جوجه کشی خارج می شود باید برگ بیمه داشته باشد و آنهایی که در سیستم کار می کنند حتما بیمه هستند.

وی اذعان داشت که، سالانه در حدود یک میلیون و سیصد هزارتن مرغ گوشتی درکشورتولید و عرضه می شود ومیزان خسارت درهر سال متفاوت است، ممکن است ناحیه ای از کشور درگیر بیماری یا مشکلی شود و تلفات زیادی وارد شود.