۰ نفر

نوغانداران حرفه‌ای از بیمه استقبال نمی‌کنند

۱ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۰۷
کد خبر: 491702
نوغانداران حرفه‌ای از بیمه استقبال نمی‌کنند

یک پرورش دهنده کرم ابریشم، با بیان اینکه بیشتر نوغانداران با سابقه از بیمه کرم ابریشم استقبال نمی‌کنند، افزود: مبلغ خسارت پرداختی از سوی بیمه آنقدر ناچیز است که نوغانداران تمایلی به استفاده ازاین بیمه نامه ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "حبیب کرامتلو"، گفت: حداکثر خسارت پرداختی به نوغاندار 100 هزارتومان است وقتی پیله های یک نوغاندار به دلایل مختلف خسارت می بیند انتظار دارد که یک بخش از خسارت آن جبران شود.

وی ادامه داد: نوغاندار از یک جعبه تخم نوغان بین 30 تا 40 کیلو پیله می گیرد ودرسالجاری قیمت هرکیلو پیله بین 70 تا 80 هزار تومان معامله شده یعنی به ازای هر جعبه حداقل درآمد یک نوغاندار دومیلیون و صد هزار تومان است.

این پرورش دهنده نمونه کرم ابریشم خاطر نشان کرد: اگر 100 درصد یک جعبه در آخرین مرحله تولید ابریشم از بین بروند نوغاندار 100 هزارتومان خسارت دریافت می کند درنتیجه هیچ نوغانداری تمایلی به این نوع بیمه نامه ندارد.

کرامتلوافزود: جعبه های نوغان خود را بیمه نمی کند و معمولا  نوغانداران با سابقه هم از بیمه استفاده نمی کنند زیرا خسارتی نمی بینند و می دانند که درصورت رخ دادن حادثه ، مبلغ خسارت پرداختی بسیار ناچیز است.

وی معتقد است که بیمه حداقل باید یک چهارم خسارت پرداختی را به نوغاندار بپردازد تا مقداری از درآمد نوغاندار جبران شود شاید در آنصورت نوغانداران از طرح بیمه استقبال کنند.

این پرورش دهنده کرم ابریشم تصریح کرد که نوغاندارانی که تازه وارد این حرفه شده باشند شاید از بیمه به دلیل درصد خسارت بالا استقبال کنند ولی نوغانداران حرفه ای تمایلی به استفاده از بیمه ندارند.

تعداد نوغانداران کشور ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر است که سالانه با توجه به فعالیت آنها برای پرورش کرم ابریشم متغیر است.

۳۱ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان به عنوان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می روند.