۰ نفر

تهاتر حق بیمه با سهام، شرکت بیمه را با ریسک مواجه می‌کند

دریافت حق بیمه به صورت سهام مغایر با قانون است

۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۳۲
کد خبر: 461886
دریافت حق بیمه به صورت سهام مغایر با قانون است

معاون فنی شرکت بیمه البرز بیان کرد: دریافت حق بیمه به صورت سهام مغایر با قانون بیمه است و حق بیمه باید به صورت نقد به حساب شرکت بیمه ای واریز شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، به دنبال اقدام چندشرکت بیمه ای دایر بر وصول مطالبات خود در قالب سهام شرکت ها،رئیس کل بیمه مرکزی  در واکنش به این اقدام آنها تاکید کرده که  شرکت های خودروسازی قبل از تحویل خودروهای صفر کیلومتر به خریداران، این خودروها را بیمه ثالث کرده و حق بیمه آن را به طور نقدی از خریدار دریافت می کنند و باید این مبلغ را در اسرع وقت به شرکت های بیمه ای پرداخت کنند ،امانت را باید به صاحب آن بازگرداند و اینکه به جای پول نقد، دارایی دیگری به شرکت های بیمه گر بدهیم اشکال دارد آیا شرکت های بیمه ای می توانند در زمان بروز خسارت به جای پول نقد، دارایی دیگری به خسارت دیدگان پرداخت کنند؟

در همین پیوند "احمد صفرزاده"، گفت: قانون بیمه در تعریف حق بیمه گفته که حق بیمه وجهی است که بیمه گذار بابت اخذ خدمات بیمه ای وپوشش های بیمه ای توسط بیمه گر به وی پرداخت می کند و در این قانون مشخص نشده که حق بیمه  را می شود با روش های مختلف دریافت کرد.

وی افزود: بیمه مرکزی هم به استناد اینکه برخی از بیمه گران بابت طلب خود از بیمه گذاران سهام دریافت می کنند بخشنامه ای را صادر کرده و این موضوع را ممنوع اعلام کرد.

معاون فنی شرکت بیمه البرز خاطرنشان کرد که باتوجه به آیین نامه 68 بیمه مرکزی ، مشخص شده که شرکت های بیمه ای وجوه حق بیمه خودرا در منابعی که قابلیت نقد شوندگی بالایی دارند سرمایه گذاری کنند و درصد هرکدام هم مشخص شده است.

صفرزاده با بیان اینکه دریافت حق بیمه به صورت سهام مغایربا قانون بیمه است، ادامه داد: حق بیمه باید به صورت نقد به حساب شرکت بیمه ای واریز شود و شرکت بیمه ای با رعایت ضوابط و آیین نامه های مصوب شورایعالی بیمه، تصمیم گیری کند که حق بیمه را در کجا سرمایه گذاری کند.

وی،تاکید کرد وقتی حق بیمه با سهام تهاتر می شود عملا شرکت بیمه ای ضمن اینکه بهای ایفای تعهدات خودرا دریافت نکرده، شرکت را با ریسکی دیگرکه همان ریسک بازار سرمایه است مواجه کرده است.

معاون فنی شرکت بیمه البرز اظهارکرد: این موضوع دارای اشکال جدی است و بیمه مرکزی هم در بخشنامه ای تهاتر حق بیمه با سهام جهت تسویه را برای تمامی شرکت های بیمه ای ممنوع اعلام کرده است.