۰ نفر

افزایش نرخ بازده دارایی نشان‌دهنده بهتر بودن آن شرکت بیمه‌ای نیست

۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۲
کد خبر: 461662
افزایش نرخ بازده دارایی نشان‌دهنده بهتر بودن آن شرکت بیمه‌ای نیست

مدیرعامل شرکت بیمه آرمان بیان کرد: در شرایط فعلی ضرورت افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای صد درصد بوده و برای شرکت‌هایی که درحوزه بیمه‌نامه‌های مهندسی، انرژی ، کشتی و هواپیما کار می‌کنند این افزایش سرمایه ضروری‌تر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، "کامبیز پیکارجو"، گفت: سهامداران درحال حاضر اشتیاقی  به افزایش سرمایه ندارند زیرا سود ناشی از فعالیت بیمه گری در صنعت بیمه بسیار ناچیز و در خیلی از مواقع حتی زیان ده است ودرمقابل بازدهی دارایی در بازارهای موازی مالی بسیار زیاد تر است .

وی، اذعان داشت که سهامداران پول خود را به شرطی وارد شرکت بیمه ای می کند که اطمینان داشته باشدکه این پول باعث ارزش برند و افزایش قیمت سهام شرکت شود یا اینکه شرکت در شرف ورشکستگی باشد که آن هم به شرطی می پردازد که شرکت وارد مسیر سودآوری شود.

مدیرعامل شرکت بیمه آرمان، بابیان اینکه قسمتی از افزایش سرمایه باید وجوه نقد باشد،افزود: شرکت های بیمه ای ریسک می پذیرند بنابراین نباید به امید فروش دارایی بیمه نامه بپذیرند قسمتی از افزایش سرمایه می تواند از به روز شدن ارزش دارایی ها و تهاتر سهام باشد ولی قسمت اعظم این افزایش سرمایه باید از ناحیه پول نقد باشد که توان مالی شرکت افزایش یابد.

پیکارجو،با اشاره به نرخ بازدهی 22 درصدی سرمایه گذاری شرکت های بیمه ای در سال 97 ، ادامه داد: این بازده در سال 98 به 40 تا 50 درصدرسیده که نشان دهنده این است رشدسرمایه گذاری شرکت های بیمه ای تابعی ازارقام تصادفی است و درقدرت و مدیریت شرکت های بیمه ای نیست.

وی، خاطر نشان کردکه بیشترین بازدهی درآمدهای شرکت های بیمه ای در صنعت بیمه مربوط به سهام است که قیمت سهام هم در بازار سهام مشخص می شود و به خیلی از عوامل سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بر می گردد و صنعت بیمه تولید کننده آن نیست.

مدیرعامل شرکت بیمه آرمان پرسیدکه اگر بازار سهام قفل کند این همه پولی که درآنجا به دام افتاده چگونه می خواهد آزاد شود و خود پاسخ داد که دراین نقطه برای شرکت هایی که وضع مالی و نقدینگی خوبی دارند با به دام افتادن نقدینگی در بازارسرمایه در کوتاه مدت اتفاقی نمی افتد ولی شرکت های بیمه ای با ترازمالی و جریان نقدینگی ضعیف تر فرو می ریزند.

وی،معتقد است که شرکت های بیمه ای که جریان نقدینگی خوبی ندارند باید دارایی بورسی خودرا بررسی کنند و زودتر این دارایی را از بورس خارج کرده و تبدیل به دارایی های منطقی یا جریان نقدی در بانک و اوراق مشارکت وغیره.. کنند تا توانایی پاسخگویی خسارت های احتمالی در سنوات آتی را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بیمه آرمان  با بیان اینکه شاخص نرخ بازده دارایی شرکت ها هرچه بیشتر باشد بهتر است ، گفت: اما نرخ بازده دارایی در شرایط مختلف می تواند افزایش پیدا کند و هر افزایش نرخ بازده  دارایی نشان دهنده بهتر بودن  وضعیت آن شرکت  نیست.

پیکارجو ادامه داد: به عنوان مثال دارایی شرکتی پایین آمده زیرا به دلیل اینکه خسارت خورده  و نقدینگی نداشته دارایی فروخته است ولی  سود همان شرکت خیلی کم پایین آمده به دلیل اینکه بورس رفته بالا و درآمد ناشی از سرمایه آن شرکت در سود نشان داده شده و نرخ بازده دارایی کمتر کاهش یافته و به اشتباه با شرکتی مقایسه می شود که هم دارایی و سودش افزایش یافته  ولی چون درصد مابه التفاوت آن  کمتر بوده، به اشتباه گفته می شود که عملکرد  شرکت اول بهتر بوده است.!

وی اظهارکرد: نرخ بازده دارایی در شرایط مختلف می تواند افزایش پیدا کندبرای بررسی این شاخص  یک صورت کسرکه سود است و یک مخرج کسرکه مجموع دارایی ها است وجود دارد وبرای اینکه این شاخص افزایش پیدا کند 5 سناریوی محتمل وجود دارد .

مدیرعامل شرکت بیمه آرمان افزود: هر (ROA) نشان دهنده بهتر بودن یک شرکت  نیست ودر برخی از عواملی که منجر به افزایش نرخ بازدهی دارایی شرکتی می شود آن شرکت باید مغبون واقع شود نه اینکه مورد تعریف قرار بگیرد.