۰ نفر

صنعت بیمه فاقد شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان است

۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۹
کد خبر: 452681
صنعت بیمه فاقد شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان است

یک عضو هیات مدیره شرکت بیمه ما گفته که یکی از مهمترین عوامل عدم توسعه بیمه‌نامه‌های اعتباری درکشور، فقدان یک شرکت رتبه‌بندی اعتباری بزرگ برای اعتبارسنجی مشتریان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، محمد جعفریان باباکندی، گفت: موضوع بیمه نامه های اعتباری سال هاست که در حوزه کلان اقتصادی مطرح و بر اهمیت ارائه بیمه نامه های اعتباری از سوی شرکت های بیمه ای تاکید شده  که در پی آن تصویب آیین نامه شماره 51 " قرارداد گروهی بیمه اعتبار داخلی" در سال 1382 توسط شورای عالی بیمه تاکیدی دیگر بر اهمیت ارائه بیمه نامه های اعتباری است. 

وی،یکی ازدلایل عدم توسعه بیمه نامه های اعتباری درکشور را عدم دسترسی شرکت های بیمه ای به داده های مورد نیاز در محاسبه ریسک این بیمه نامه بیان کرد و افزود: بیمه گران با وجود تصویب آیین نامه شماره 51 " قرارداد گروهی بیمه اعتبار داخلی"از سوی شورای عالی بیمه ، بدلیل فقدان نرخ حق بیمه کارشناسی و واقعی تمایلی به ارائه این بیمه نامه ها که زیان ده هستند، ندارند.

جعفریان توضیح داد: درحال حاضر نهادی که مسئولیت اعتبار سنجی مشتریان را به صورت یکپارچه و جامع برعهده داشته باشد وجود ندارد.

به گفته وی،باید نهادی توسط بیمه ها و سایر نهادهای مالی و پولی به صورت قوی و با یک هسته اطلاعاتی (core اعتباری بر پایه زیرساختهای نوین فناوری اطلاعات راه اندازی شودکه مشارکت تمامی بانک ها و بیمه ها را داشته باشد و مشتری ها را رتبه بندی کند. 

این عضو هیات مدیره شرکت بیمه ما،خاطرنشان کرد:علاوه بر تشکیل شرکت اعتبار سنجی که درارزیابی ریسک کارگشا است در خصوص بازیافت خسارت شرکت های بیمه ای که از اصول اساسی بیمه ای است، باید شرکت وصول مطالبات نیز تاسیس شود؛شرکتی قوی  برای وصول مطالبات که اگر شخصی مطالبات خودرا پرداخت نکرد همانند قوانین پولشویی مالیاتی به موضوع ورود پیدا کند تا اشخاص مجبور به پرداخت اقساط خود شوند. 

وی،یکی دیگر از سرمایه های مورد نیاز برای توسعه پایدار بیمه های اعتباری را تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص در بخش بیمه نامه های اعتبار دانست و بیان کرد: در صنعت بیمه افراد متخصص این حوزه که در بعد بیمه نامه های اعتبار کار کرده باشند و کاررا از نزدیک لمس کرده باشند بسیار کم است. 

جعفریان باباکندی بیان کرد: شرکت های بیمه ای می توانند برای پوشش بیمه نامه های اعتباری کلان به صورت کنسرسیوم با چند بانک و چند شرکت بیمه ای، شرکتی تحت عنوان "شرکت بیمه اعتبار" را تاسیس کنند و پروژه های بزرگ را تحت پوشش قرار دهند.