۰ نفر

بورس پس از انتخاب «بایدن»

۲ آذر ۱۳۹۹، ۹:۰۰
کد خبر: 483627
بورس پس از انتخاب «بایدن»

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اتفاق‌ها بر بازارهای مالی جهان طی ماه‌های اخیر، می‌توان به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا اشاره کرد. این موضوع نه تنها بر بازارهای سرمایه‌گذاری دنیا، بلکه بر بازارهای داخلی نیز تاثیرگذار بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ به‌طوری‌که اعلام نتایج انتخابات ایالات‌متحده و انتخاب بایدن سبب نوسانات شدید بیش از ۲۵ درصدی در قیمت ارز و کالاهای مرتبط با آن در بازارهای مالی ایران در کوتاه‌مدت شد. هر چند با اقدامات بانک‌مرکزی، واقعیت‌های اقتصادی بازار ارز و نبود چشم‌انداز تغییر در شرایط سیاسی در میان‌مدت، هیجانات به سرعت فروکش کرد و دلار به سطوح قیمتی پیش از انتخابات بازگشت، ولی کارشناسان دو سناریو را برای آینده ایران پیش‌بینی می‌کنند؛ سناریوی اول بازگشت دولت ایالات‌متحده به برجام که در سخنرانی‌های انتخاباتی وعده آن داده شده بود و سناریوی دوم تداوم وضعیت فعلی است. در این راستا اعتقاد بر این است که فارغ از هر یک از دو سناریو، ارزش برابری دلار به ریال براساس مدل‌های اقتصادی مبتنی بر تورم، در محدوده ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب کاهش شدید قیمت ارز و تداوم آن محتمل نیست. در این میان فعالان بازار سرمایه معتقدند که در سناریوی اول و با بازگشت دولت ایالات‌متحده به برجام، شاهد کاهش هزینه‌های صادرات، افزایش قیمت فروش محصولات صادراتی، بهبود کیفی و کمی تولیدات صنعت خودرو و بازگشت نظام بانکی به مبادلات بین‌المللی خواهیم بود. این موضوع می‌تواند برخی از صنایع فعال در بازار سرمایه را با رشد قابل‌توجهی همراه کند.

در مقابل براساس سناریوی تداوم وضعیت فعلی، انتظار تداوم رشد قیمت دلار در میان‌مدت می‌رود. رشد قیمت دلار، محرک عمده برای سهام دلاری خواهد بود. یعنی شرکت‌هایی که فروش‌های داخلی مبتنی بر قیمت ارز دارند یا بخش عمده فروش‌شان صادراتی است، تحت‌تاثیر این موضوع قرار خواهند گرفت.

در این میان، کارشناسان تاکید دارند که گرچه تغییر رفتار آمریکا بر معادلات اقتصادی در ایران و بالطبع بازار سرمایه دارای اثر کوتاه‌مدت و مقطعی است، اما تا زمانی که این رفتار هیجانی با ابهامات ناشی از ضعف عملکردی داخل و اتخاذ تصمیمات یک شبه بدون پشتوانه کارشناسی در حوزه بازار مواجه باشد، شاهد بهبود وضعیت نخواهیم بود.