۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

احتمال پایین افت بیشتر برای بورس/ بازار سهام، پتانسیل ایجاد وضعیت بهتر را برای سرمایه‌گذاران دارد

۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۵۳
کد خبر: 481945
احتمال پایین افت بیشتر برای بورس/ بازار سهام، پتانسیل ایجاد وضعیت بهتر را برای سرمایه‌گذاران دارد

کرمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: سیاست‌های مالی و پولی و همچنین رویکردهای سیاسی که در نتیجه انتخابات آمریکا اتخاذ می‌شود، بر اقتصاد ایران و از جمله بازار سرمایه اثرگذار است.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ شایان کرمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: سیاست‌های پولی و مالی که در آینده در کشور آمریکا درنظر گرفته می‌شود، بر بازار محصولات کامودیتی محور اثرگذار است و ممکن است با رویکرد دولت فعلی در این کشور، متفاوت عمل کند.

وی افزود: رویکرد سیاسی نیز بر بازار سهام در کشور ما اثرگذار است. یکی از دلایل عمده رشد بورس تهران، اثر رشد دلار بر صورت‌های مالی شرکت‌ها بود. یعنی در عمل، اثر تورمی محسوب می‌شد. به طور کلی هر زمان که انتظارات مثبت زیادی در زمینه سیاسی و اقتصادی ایجاد شود، چشم‌انداز رشدی در بازارها به مراتب کمتر می‌شود.

کرمی اضافه کرد: هنوز برنامه دقیقی درخصوص سیاست‌ها اعلام نشده و میتوان گفت در حال حاضر، فضا تا حدودی مبهم است و اگر براساس اطلاعات فعلی نظر داده شود، ابهام در نظرات وجود دارد. زمانی که فضا مبهم است، بازار سرمایه به روند نرخ ارز توجه می‌کند و نرخ دلار پس از انتخابات آمریکا، افت یا رشد معناداری نداشته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: باوجود گزارش‌های خوبی از شرکت‌ها را در پیش داریم، اما چشم‌انداز رشدی و فضا مبهم‌تر شده است. از سوی دیگر قیمت بسیاری از شرکت‌ها با افت‌های معناداری همراه بوده است. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، نمیتوان افت بیشتری برای بازار سرمایه متصور بود، بلکه ممکن است باتوجه به گزارش‌ شرکت‌ها تاحدودی وضعیت بازار سهام بهتر شود. اما تکرار بازار در نیمه اول سال جاری، دور از ذهن است.

وی اظهار داشت: در ماه‌های گذشته، بازار سهام با رشد زیادی مواجه و رکوردهای زیادی شکسته شد. قیمت بسیاری از سهام‌ها نیز بالاتر از ارزش واقعی آنها بود. اما در حال حاضر که در حال صحبت درباره وضعیت بازار هستیم و اگر شاخص بورس مبنای این صحبت محسوب شود، بازار سرمایه با واقعیت‌های اقتصادی فعلی، منطبق‌تر است. حباب در قیمت‌ها وجود ندارد و قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از ارزش‌ خود نیز نیستند و متعادل هستند. درواقع سهم‌ها و بازار سهام، پتانسیل بهترشدن را دارند.

کرمی بیان کرد: اگر بخواهیم از منظر معاملاتی بر یکی از تغییرات معناداری که در دو روز اخیر رخ داده، توجه کنیم، افزایش حجم معاملات بوده است. به نظر من این موضوع، سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود. از سوی دیگر، نرخ ارز، کاهش اثرگذاری هیجانات انتخابات آمریکا، گزارش‌های ماه‌های آینده شرکت‌ها، بازگشایی برخی از نمادهای بزرگ و... عواملی هستند که نوید بازار بهتری در روزهای آینده را می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که از نگاه یک سرمایه‌گذار به برخی از موضوعات توجه می‌کنیم، تغییر مداوم قوانین، کاهش اعتماد سرمایه‌گذار را به دنبال دارد. برای مثال قبل از شروع ریزش بازار، با دو زمان متفاوت برای معاملات روبه‌رو بودیم. این موضوع و مسائلی از این دست، آسیب‌زا است و اعتماد سرمایه‌گذار از میان می‌رود و ترس ایجاد می‌شود.

وی افزود: یکی از مزیت‌های بازار سرمایه درمقایسه با بازارهای موازی، شفافیت و نقدشوندگی آن است و تغییرات زیاد قوانین، آسیب‎‌هایی را به بازار سهام وارد می‌کند.

کرمی تصریح کرد: در شرایطی که بازار ریزشی است، باید به اصلاح سهم‌ها کمک کنند و نقدشوندگی موجود در بازار سرمایه را حفظ کنند. زیرا در زمانی که سرمایه‌گذار قصد نقد کردن سرمایه خود را دارد و قادر به انجام این کار نیست، به صورت مداوم در صف‌های فروش قرار می‌گیرد و ترس زیادی را برای سهامداران ایجاد می‌کند.