۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط آزاد ارزش پالایش یکم/ گرفتاری خریداران پالایش یکم در منجلاب ناهماهنگی‌ها

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۲۰:۰۸
کد خبر: 480677
سقوط آزاد ارزش پالایش یکم/ گرفتاری خریداران پالایش یکم در منجلاب ناهماهنگی‌ها

صندوق پالایش یکم که در شهریورماه پذیره‌نویسی آن آغاز شد، در پایان معاملات امروز ارزش ذاتی آن به ۲۳درصد زیر تخفیف دولت رسید.

اقتصاد آنلاین سهیل بانی؛ در پایان معاملات بورس امروز، نمادهای حاضر در صندوق پالایش یکم یعنی «شتران»، «شپنا»، «شبریز»، و «شبندر» باز هم با افت قیمت مواجه شدند. در نتیجه این صندوق که با تخفیف ۳۰درصدی توسط دولت عرضه شده بود، حال زیانی ۲۳درصدی برای سهامدارانش رقم زده است. یعنی دارایی فردی که در زمان پذیره‌نویسی پنج میلیون تومان پالایش یکم خریده است، اکنون به سه میلیون و ۸۵۰هزار تومان رسیده است.

پالایش یکم

بازگشایی پالایش یکم در هاله‌ای از ابهام

امروز مریم شاه‌حسینی، مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اعلام کرد که واحد‌های صندوق پالایشی یکم به ۳.۵میلیون نفر از خریداران که کد فعال سهامداری دارند، تخصیص داده شده است. با این وجود، ۲۰۰ هزار نفر از سرمایه‌گذاران که کد سهامداری فعال ندارند، هنوز نمی‌توانند واحدهای این صندوق را در پرتفوی خود مشاهده کنند. همه این‌ها در حالیست که خریدارانی که واحدهای این صندوق را در پرتفوی خود می‌بینند نیز قادر به معامله آن نیستند.

در این خصوص، داود رزاقی، مدیر صندوق پالایش یکم، در ۲۷ مهر ماه اظهار داشت که صندوق پالایش یکم حداقل یک ماه پس از پایان پذیره‌نویسی در ۳۰شهریور و در پایان مهرماه بازگشایی می‌شود. بنابراین پس از آن تاریخ، فعالان بازار می‌توانند واحدهای این صندوق را خرید و فروش کنند.

درحالی که در روزهای اخیر، سهامداران پالایش یکم دلهره زمان بازگشایی دومین صندوق ETF دولتی را دارند، روز گذشته رزاقی تاخیر در بازگشایی این صندوق را به دلیل نهایی شدن موضوع افزایش سرمایه دو پالایشگاه تهران و اصفهان دانست. همچنین اضافه کرد تاریخ مشخصی برای بازگشایی صندوق پالایشی یکم وجود ندارد و در هر زمان که موضوع افزایش سرمایه نهایی شود و اقدامات لازم را انجام شود، تاریخ دقیق مشخص خواهد شد.

هرچند که راضیه صباغیان، سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی، نیز دیروز سخنان رزاقی را تکرار کرد، اما این تاخیر باعث بلاتکلیفی سهامداران شده است و هنوز مشخص نیست که پول مردم تا چه زمانی قرار است در گرو این ناهماهنگی‌ها باشد.