۰ نفر

جزئیات برخورد با کانال‌های سیگنال فروش

شاخ‌های بورسی در دام قانون/ تشکیل ۹۷ پرونده قضایی برای سیگنال فروشان بورس

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۸:۴۷
کد خبر: 480151
شاخ‌های بورسی در دام قانون/ تشکیل ۹۷ پرونده قضایی برای سیگنال فروشان بورس

معاون حقوقی سازمان بورس گفت: تاکنون 97 پرونده در مورد تخلفات بورسی فعالان فضای مجازی در مراجع قانونی مطرح شده است، 170 مورد به پلیس امنیت اقتصادی ارجاع شده، در مورد 26 پایگاه اینترنتی که مرتکب تخلفات بورسی و اعمال مجرمانه می‌شدند، از طریق دادستانی کل اقدامات لازم پیگیری شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، جعفر جمالی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ریزش شاخص بورس در ماه‌های گذشته، آیا پرونده‌ای برای کانال‌های سیگنال‌فروشی و اغواگر مردم تشکیل شده است، گفت: اقدامات سازمان بورس در مقابله با ناهنجاری‌های بازار فارغ از وضعیت شاخص و فراز و فرود آن است. قلمرو و طیف فعالیت‌ها در فضای مجازی، بسیار گسترده و گوناگون است.

به گفته وی،‌ پاره‌ای از کارشناسان در فضای مجازی به نقد و تحلیل علمی و آموزشی می‌پردازند. از نظر سازمان بورس هر اقدام در جهت گسترش سواد مالی که از چهارچوب آموزش خارج نشود، موجب تقدیر است. از مصادیق نظارت همگانی است و موجب شفافیت و ارتقا سلامت بازار می‌شود.

معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قانون بازار اوراق بهادار مشاورۀ سرمایه‌گذاری را تنها برای اشخاص حقوقی تصویب کرده است، اما این واقعیت است که بازار سرمایه ما از سرمایه انسانی عظیمی متشکل از کارشناسان و استادان خبره برخوردار است که توان مالی تأسیس نهاد مالی ندارند. سازمان برای استفاده عموم از نظرات کارشناسی افراد (حقیقی) که قابلیت تحلیل و مشاوره دارند، طرحی را در دست بررسی دارد، تا مسیری قانونی برای استفاده از این ظرفیت و منبع علمی بگشاید.

به گفته جمالی، برخی افراد نیز به قصد کسب منفعت و تحصیل مال با تخلف از مقررات، مبادرت به اقداماتی می‌کنند که مصداق بارز تخلف، ناهنجاری و حتی جرم محسوب می‌شود، مانند سیگنال‌فروشی که نوعی مشاوره بدون مجوز و جرم است و قانون برای آن ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته است. یا عده‌ای اغوای قیمتی انجام می‌دهند که این هم جرم است. یا ظاهر گمراه‌کننده‌ای از معاملات ایجاد می‌کنند و یا مبادرت به ارایه خدمات مالی و فعالیت‌هایی می‌کنند که تنها نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس، حق انجام آن را دارند.

جمالی همچنین گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار طبق قانون مکلف است، علیه کسانی که فعالیت غیرمجاز نهادهای مالی مانند سبدگردانی، یا ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند، اقدام کند.

به گفته معاون حقوقی سازمان بورس، افرادی که در فضای مجازی ناهنجاری ایجاد کرده و فعالیت‌های مخرب، تخلف‌آمیز و مجرمانه انجام می‌دهند، مورد تعقیب قرار می‌گیرند. در همین راستا برای تعدادی از افراد که از طریق فضای مجازی اقدام به سیگنال‌فروشی، دستکاری قیمت، افشای اطلاعات نهانی از مجاری غیررسمی، معامله با اطلاعات نهانی مبادرت کرده‌اند و یا مردم را به قصد تحصیل منفعت شخصی به خرید یا فروش سهم اغوا کرده‌اند، تشکیل پرونده شده است.

وی این را هم اضافه کرد،گاهی دیده شده که افرادی از طریق فضای مجازی بر ارتکاب جرم و تخلف اجتماع و تبانی می‌شود. مثل این که سهمی را به اصطلاح  پروژه کنند. یعنی بازار سهمی را بدون وجود هر گونه پشتوانه و تحلیل بنیادی با تبانی داغ ‌کنند و ظاهر گمراه‌کننده برای آن ارائه می‌کنند و با اغوا کردن مردم، قیمت سهم را بدون پشتوانه بالا ببرند، این کارها هم فعالیت مجرمانه و موجب تعقیب خواهد بود.

جمالی تاکید کرد:جا دارد، به عامه سرمایه گذاران و صاحبان پس انداز یادآوری کنم و هشدار بدهم که اگر چه بازار بورس در بلند مدت محل بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، اما در این بازار باید با مشورت با اشخاص صلاحیت دار و آگاه سرمایه‌گذاری کرد. متقاضیان باید در مورد اوراق بهادار تحقیق کنند، اطلاعات ورقه و شرکت و ناشر را کسب و بررسی و تحلیل کنند و بعد اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند.

وی گفت: صاحبان برخی از کانال‌ها با اغواگری باعث می‌شوند که مردم در صف فروش سهام قرار گرفته و خود آنها برعکس، در صف خرید قرار می‌گیرند که این مصداق عینی جرم بوده و منفعت حاصله تحصیل مال نامشروع است و با آن برخورد می‌شود. 

به گفته جمالی، تعداد زیادی از پرونده افراد مظنون به اقدامات ناهنجارانه و بزهکارانه در دست رسیدگی است. برخی از پرونده‌ها قضایی شده و متهمان هم محکوم شده‌اند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس خاطرنشان کرد، پس سازمان با ناهنجاری‌ها و نه صرف فعالیت در فضای مجازی برخورد می‌کند. سازمان بورس از  نقد کارشناسی و دلسوزانه و فضای سالم و نظارت همگانی بر بازار استقبال می‌کند.

معاون حقوقی سازمان بورس در مورد تعداد پرونده‌های مربوط به ناهنجاری‌های فضای مجازی  که با آنها برخورد شده است، گفت: تاکنون 97 پرونده در این رابطه در مراجع قانونی مطرح شده است، 170 مورد به پلیس امنیت اقتصادی ارجاع شده، در مورد 26 پایگاه اینترنتی که مرتکب تخلفات بورسی و بعضاً اعمال مجرمانه می‌شدند، از طریق دادستانی کل اقدامات لازم پیگیری شده است و 76 مورد پرونده در دست مستندسازی است.

وی در مورد اینکه کانالهای سیگنال‌فروش بیشتر در تلگرام و اینستاگرام هستند گفت: برخی در کانال‌های تلگرامی و کلا در جایی که مخاطب بیشتری داشته باشد، فعالیت می‌کنند و عده‌ای که درپی جمع کردن فالور و عضوگیری هستند، شگردهای متفاوتی به کار می‌گیرند.

جمالی این را هم گفت: افراد در بعضی موارد برای عضو کردن مشتریان در کانال وی‌آی‌پی از مردم پول دریافت می‌کنند. در این کانال‌ها مشاهده شده که برای قیمت یک سهم هدفگذاری می‌شود که برای مثال یک سهم که قیمت آن هم‌اکنون 2000 ریال است ، هدف قیمتی سهم به بیست هزار ریال در نظر گرفته می‌شود و برای این که قیمت سهم تا هدف قیمتی افزایش ‌یابد، به تبلیغ سهم و اغوای افراد اقدام می‌شود. این فعالیت غیر مجاز،  اجتماع بر انجام بزه و اغوای اشخاص است.

معاون حقوقی سازمان بورس در مورد به کارگیری APP ها یا ربات‌هایی که مدعی صف‌شکنی در خرید سهام هستند، گفت این موضوعات از سوی مرکز امنیت بازار سرمایه با همکاری شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و مدیریت فنآوری اطلاعات سازمان بورس، رصد می‌شود. چنانچه احراز شود، در موردی انصاف بازار خدشه دار شده با قاطعیت برخورد خواهد شد. از عموم فعالان بازار و مردم عزیز نیز درخواست می‌شود، اگر گزارشی در این مورد دارند، حتما منعکس کنند.