۰ نفر

یک بام و دو هوای بازار پلیمرها

۱۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۱۲
کد خبر: 479264
یک بام و دو هوای بازار پلیمرها

تغییر فاز قیمتی از سوی عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمیایی در بازار آزاد طی روز گذشته به چشم می‌خورد تا جایی که بعد از کاهش نرخ اوایل هفته، باز هم بازار به سمت رشد قیمت‌های نسبتا شدید حرکت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بازار محصولات پتروشیمیایی در حالی هفته جاری را آغاز کرد که روند بهای ارز نزولی بود. از این رو آرامش قیمتی بر دادوستدهای این محصولات در بازار آزاد حاکم شده بود؛ حتی بسیاری از افراد فروشنده محصولات خود در بازار بودند.

دلیل اصلی را می‌توان به جهت‌گیری ذهنیت فعالان بازار به سمت و سوی کاهش نرخ دلار در روزهای آینده دانست همچنین در کنار آن بحث انتخابات آمریکا و اینکه کدام‌یک با برنامه‌های مدنظر خود روی کار خواهد آمد که تا حدود زیادی بازارهای کالایی متاثر از این رخداد سیاسی در هاله‌ای از ابهام فرو رفته بودند. در نهایت فرآیند همه این عوامل دست به دست هم داد و ثمره آن کاهش بهای محصولات پلیمری در بازار آزاد به نسبت هفته ماقبل بود. نکته جالب توجه هم مربوط به سمت عرضه بود که بسیاری از افراد در قالب فروشنده در بازار ایفای نقش کردند و سعی داشتند حتی مواد اولیه‌ای که پیش از آن خریداری کرده و در انبارها داشتند را به فروش برسانند اما این جو روانی حاکم بر بازار دوام چندانی نداشت و تغییر فاز معاملاتی از اواسط هفته جاری ظاهر شد. مولفه اصلی این تغییر فاز هم مربوط به تکانه‌های قیمتی دلار به‌عنوان اهرم اثرگذار در تعیین بهای مواد اولیه پتروشیمیایی بود که از عصر روز دوشنبه نمایان شد. از این‌رو این نوسان‌های افزایشی قیمت دلار روی نرخ مواد اولیه نیز تاثیر خود را منعکس کرد و سبب شد که فروشندگان بازار با احتیاط بیشتری عمل کنند اما روز گذشته در کنار آنکه بهای دلار افزایشی شده، پیش‌بینی‌ها برای معامله‌گران بازار تاحدودی ملموس‌تر شد. از این رو بهای مواد اولیه در برخی از گریدها به ازای هر کیلوگرم تا حدود هزار تا ۱۵۰۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند. از این رو عرضه‌کنندگان حضوری کمرنگ‌تر در بازار داشته تا سیگنال‌های معتبرتری نسبت به بهای ارز و نتیجه انتخابات مخابره شود آنگاه تصمیم نهایی خود را بگیرند.