۰ نفر

بازار سرمایه بر مدار تردید: ۲۱۰دقیقه با دلهره

۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷
کد خبر: 478864
بازار سرمایه بر مدار تردید: ۲۱۰دقیقه با دلهره

صدای زنگ خطر بازار بورس از دور دست شنیده می‌شود، نباید ساده از کنار ریزش‌های اخیر گذشت.

ایمان بلوری، کارشناس و فعال بازار سرمایه در یادداشت امروز خود در اقتصادآنلاین نوشت:

بازار بورس نماد مهمی از اقتصاد کشور است نباید از این فرصت در راستای رشد و شکوفایی اقتصادمان غافل شویم. افت و خیزهای بازار که وارد ماه چهارم خود شده، سهامداران را بیش از هر زمان دیگری نگران کرده است. عوامل متعددی چون نوسان در دارایی‌های سرمایه‌ای دیگر نظیر طلا، دلار، مسکن و خودرو در کنار عوامل خارجی متعدد از یک طرف موجب افزایش تعداد پارامترهای موثر بر روند حرکتی بازار شده و از طرف دیگر افت و خیز بیش از پیش این عوامل نیز خود بر سردرگمی بازار دامن زده است.

نیم نگاهی به روند معاملات سهام در روزهای معاملاتی گواه سردرگمی بیش از پیش در بازار است. خبرهای خوب و بد در حوزه اقتصادی و سیاسی بعضا تاثیرات معکوس بر روند معاملات آن روز و روزهای آتی می‌گذارد و روندها را دستخوش تغییراتی می‌کند که موضوع را کمی پیچیده می‌نماید.

به طور قطع هر تحلیل و بررسی با درصدی از خطا مواجه است و باید مرتبا بروز رسانی شده و با شرایط جدید مطابقت داده شود. در شرایط فعلی بازار با توجه به افزایش پارامترهای تاثیرگذار و شدت گرفتن نوسان این عوامل در بررسی و تحلیل باید بسیار محتاط بود و در عین حال مسئول. بسیاری از سهامداران خرد با تحلیل‌ها و سیگنال‌هایی که در شبکه‌های مجازی می‌بینند اقدام به خرید و فروش می‌کنند. تا زمانی که روند بازار صعودی و مثبت بود؛ این سیگنال‌ها هم خوب و مثبت بود اما در شرایط فعلی دیگر خبری از این کانال‌ها و صفحات مجازی نیست!!!

سهامدار حقیقی که به امید کسب سود و حفظ ارزش دارایی خود در مقابل رشد غیر اصولی سایر دارایی‌های سرمایه‌ای از بین همه راه‌های ممکن، سرمایه گذاری در بازار بورس را انتخاب کرده حالا تک و تنها رها شده است. باید هرچه سریعتر راه چاره‌ای اندیشید.

افت و خیزهای روزانه بازار سهام، عرضه صف‌های خرید، بعضا تغییر غیراصولی وضعیت معاملاتی برخی نمادها و از منفی به مثبت و از مثبت به منفی رفتن‌ها در طول ساعات معاملاتی یک روز گویای دو موضوع مشخص است:

•    سهامدار حقیقی در بازار سردرگم است و بیشتر از هر زمان دیگری نگران از دست رفتن دارایی خود شده و با کوچکترین اخبار منفی یا مثبت دچار تغییر جهت ۱۸۰درجه‌ای در معاملات خود می‌شود.

•    اقدامات صورت گرفته توسط سازمان محترم بورس که تا کنون موارد خوبی را شامل می‌شده، قدرت کافی نداشته و نمی‌تواند اعتماد و باور سهامداران را به مدار مثبت قبلی بازگرداند.

بارها به این موضوع تاکید داشته‌ام و بازهم تاکید می‌کنم، سهامدار حقیقی را نباید تنها گذاشت، سهامداری که بخش عمده معاملات را در دست دارد این روزها بیش از هر زمان دیگری به همراهی نیاز دارد. باید حرف‌های سهامداران را شنید، پای درد دل‌هایشان نشست و برایشان چاره‌ای اندیشید.

عمق ریزش بازار هنوز فاجعه بار نشده اما صدای زنگ خطر آن از دور دست در حال شنیده شدن است و زمانی که به صدا درآید دیگر به راحتی خاموش نخواهد شد و حجم عظیم نقدینگی بازار را روانه سایر دارایی‌ها خواهد نمود که کنترل آن از عهده هیچ کس ساخته نیست.

رکود چند ساله بازار در سال۹۲ را باید به خاطر آورد، از آن درس گرفت و اقدامات موثر را برنامه ریزی و اجرا نمود. اقداماتی که از حیث اثر، توان کمی و کیفی را برای بازگشت بازار به مسیر صعودی و پایدار داشته و مسیر را برای رشد مجدد هموار سازد نه اقداماتی مقطعی و با اثر چند روزه که نه تنها دردی از بازار دوا نمی‌کند بلکه به عمیق‌تر شدن بی‌اعتمادی سهاداران حقیقی به بازار سرمایه می‌افزاید.

با تخصص، دانش و توانی که در سازمان بورس سراغ دارم قطعا با برنامه‌ریزی و همت بلند می‌توان جانی دوباره به بازار داد و از این فرصت بی‌بدیل در راستای توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور بهره‌مند شد.

نظارت بیشتر بر شرکت‌های بورسی، ارائه راهکارهای پولی-مالی، برنامه‌ریزی در جهت حمایت مستمر حقوقی‌ها و سهامداران عمده از بازار، تداوم عرضه سهام شرکت‌های جدید در بازار (همانطور که قبلا وعده داده شده بود)، آموزش سهامداران و از همه مهتر ایجاد ارتباط دوسویه و موثر با سهامداران حقیقی؛ ازجمله بدیهی‌ترین راه‌حل‌های ممکن هستند که انتظار می‌رود در راستای عملی شدن آن‌ها سازمان بورس سریع‌تر و با قدرت بیشتری ایفای نقش نماید.

سخن آخر اینکه باید کمی عجله کرد و چاره‌ای اندیشید قبل از اینکه سهامدار به این باور برسد که این بازار به حال خود رها شده و کسی به فکر آن نیست. آن وقت هر اقدامی انجام شود هر چند مناسب و موثر می‌شود:

نوش‌دارو پس از مرگ سهراب.

*کارشناس و فعال بازار سرمایه