صندوق‌های ETF «سهامی» به طور میانگین با افت ۶.۳درصدی به کار خود در این هفته از معاملات پایان دادند. صندوق‌های مبتنی بر طلا نیز با افت شدید ۱۸.۱درصدی هفته‌ی تلخی را پشت سر گذاشتند.

اقتصاد آنلاین امیر مهدی زاده؛ صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۶.۳درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۹.۱درصد کاهش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس نزول ۹.۵درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق امین تدبیرگران فردا (#الماس) با ثبت یک درصد رشد قیمت بود. بهترین عملکرد هفتگی مربوط به صندوق آرمان سپهر آشنا (#آسام) بود به طوری که NAV آن تنها ۴.۵درصد کاهش یافت.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق سپهر کاریزما اختصاص داشت؛ صندوق #کاریس که قیمت آخر هفته قبل آن ۳.۴درصد پایین‌تر از NAV ابطال بود، با افت ۱۰.۵درصدی قیمت مواجه شد و ارزش ذاتی آن نیز حکایت از افت ۱۱.۷درصدی داشت.

صندوق آسمان آرمانی سهام (#آساس) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد زیرا قیمت نهایی ۲.۴درصد زیر قیمت تئوریک آن است. صندوق امین تدبیرگران فردا (#الماس) نیز به عنوان گران‌ترین صندوق با انحراف ۵.۲درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین با کاهش ۱۸.۱درصدی کام سرمایه‌گذاران خود را تلخ کردند. به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۱۰.۹درصد افت قیمت داشت و ۲.۶درصد کمتر از قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

صندوق ETF پشتوانه سکه طلای کیان (#گوهر) ضعیف‌ترین بازدهی (۱۹.۳درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد. صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان (#زر) نیز که حباب منفی ۳.۴درصدی داشت همچنان بیشترین انحراف قیمت را با حباب منفی ۱۲.۴درصدی در بین صندوق‌های قابل معامله در اختیار دارد.

صندوقهای قابل معامله 99.08.01طراحی اینفوگرافیک: شبنم نعیمی