۰ نفر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد:

مخالفت مجلس با قیمت‌گذاری دستوری در حوزه فولاد / جزییات سهام عدالت جاماندگان

۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۶
کد خبر: 475705
مخالفت مجلس با قیمت‌گذاری دستوری در حوزه فولاد / جزییات سهام عدالت جاماندگان

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هر نوع قیمت‌گذاری دستوری موجب رانت و فساد در کشور می‌شود و مجلس با قیمت گذاری دستوری مخالف است و برای کمک به فعالیت‌های اقتصادی در کشور باید اجازه داد تا مکانیزم‌های قانونی در بحث قیمت گذاری دنبال شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت؛ محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس که با موضوع بررسی گرانی‌های موجود در بازار و با حضور رزم حسینی وزیر صمت برگزار شد، گفت: قیمت ‌گذاری در حوزه فولاد با توجه به  لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب در حوزه قیمت ‌گذاری چرخه‌های کالایی در کشور و حمایت از فعالان اقتصادی در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: موضوعی که اخیرا در بحث قیمت‌گذاری فولاد مطرح شده، موجب بروز اشکالاتی در کشور شد و ما این مسئله را با مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشتیم تا قیمت گذاری در این حوزه مورد بازنگری قرار بگیرد و خوشبختانه توافق‌های خوبی با وزیر صمت حاصل شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: مجلس شورای اسلامی و ارکان نظام باید کمک کنند تا قیمت گذاری دستوری کنار رود، زیرا هر نوع قیمت‌گذاری دستوری جز ایجاد رانت و فساد در کشور حاصل دیگری ندارد و اساسا مجلس و کمیسیون اقتصادی با قیمت گذاری دستوری مخالف هستند، برای کمک به فعالیت‌های اقتصادی در کشور باید اجازه دهیم تا مکانیزم‌های قانونی در بحث قیمت گذاری دنبال شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: براساس قانون در صورت ورود یک کالا به بازار بورس باید از چرخه قیمت گذاری خارج شود و نکته‌ دوم سقف قیمت‌هایی است که باید برای رعایت حقوق مصرف کنندگان در کشور مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال اگر ما در کشور از مزیت‌های سنگ آهن برخوردار هستیم باید محصولات نهایی فولادی که مردم استفاده می‌کنند هم قیمت کمتر یا به اندازه قیمت‌های جهانی باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: متاسفانه در شرایط کنونی این موضوع رعایت نمی‌شود، در چرخه فرآیند اقتصادی کشور متاسفانه مواد اولیه معادل یک دوم قیمت و با انرژی و کارگر ارزان ارائه می‌شود اما قیمت نهایی محصول که دست مردم می‌رسد، 20 درصد بالاتر از قیمت‌های وارداتی است. سقف قیمت‌ها باید از سوی وزارت صمت به نحوی تعیین شود که متناسب با مزیت‌های نسبی موجود در کشور و حداکثر برابر با قیمت‌های جهانی باشد و این قابل قبول نیست که بالاتر از قیمت کالاهای وارداتی باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه فرآیند قیمت گذاری هم در نشست امروز مورد توافق قرار گرفت، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم بخشی از عملیات قیمت‌گذاری در حوزه فرایند عرضه و تقاضا را مشخص کنیم و سایر فرایندها را انجام ندهیم به طور مثال قیمت‌گذاری در حوزه سنگ آهن، شمش، گندله‌سازی و ...  باید انجام شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه اگر یکی از بخش‌ها درگیر قیمت گذاری، عرضه و تقاضا شده و بقیه بخش‌ها با جداسازی به گونه‌ای دیگر قیمت گذاری شوند مسلما چرخه قیمت گذاری دچار مشکل خواهد شد، گفت: خوشبختانه توافقاتی در این محورها با مجموعه وزارت صمت شکل گرفت و این موضوع به ما کمک خواهد کرد تا روند عرضه محصولات در بازار بورس با فرآیند جدیدی انجام شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به عبارتی دیگر افزایش قیمت برای مصرف کننده و کاهش فروش برای تولید کننده که به واسطه قیمت‌های دستوری ایجاد شده و رانت را هم به دنبال داشته با توافق جدیدکنار خواهد رفت.

وی با بیان اینکه در بسیاری از زمینه‌ها مازاد تولید در کشور وجود دارد، بیان کرد: از دیگر توافقات امروز ما با وزارت صمت، بحث ساماندهی سامانه بهینه‌یاب است که در حوزه تخصیص تقاضا برای کالاهاست. بخشی از اطلاعات ما به روز نیست و برخی با کدهای صوری مواد اولیه دریافت می‌کنند و ما این موضوع را به وزیر صمت توضیح دادیم و وی هم قبول کرد و به زودی در اطلاعات سامانه بهینه‌یاب بازنگری خواهد شد.

پورابراهیمی با تاکید براینکه مجموع این اقدامات یعنی توجه به حوزه بازار سرمایه از منظر شرکت‌هایی که عملیات اقتصادی خود را انجام می‌دهند حتما به ایجاد شفافیت اطلاعاتی کمک می‌کند، افزود: امیدواریم با سیاست گذاری جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و توافق‌های صورت گرفته و آخرین توافق ما در بحث شرکت‌های صادراتی در بورس شاهد اتفاقات مثبتی در کشور باشیم.

وی اظهار کرد: براساس آخرین توافقات انجام شده و با پیگیری‌های مجلس مقرر شده، بانک مرکزی محدودیت‌های ناشی از صادرات را برای شرکت‌های صادراتی به ویژه شرکت‌هایی که فعالیت‌های بورسی دارند را بردارد تا ما بتوانیم امکان صادرات در برابر واردات را عملیاتی کنیم و از این طریق با ارائه حواله‌های صادراتی به صادر کنندگانی که از طریق ثبت سفارش اقدام می‌کنند، موجب انگیزه در صادرکنندگان خواهد شد و امیدواریم این اقدامات در تنظیم بازار و افزایش ظرفیت‌های تولید و سودآوری شرکت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی به نحوی موثر واقع شود تا در هفته‌های آینده شاهد ثبات مناسبی در حوزه اقتصادی باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بررسی قیمت کالاهای اساسی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس بیان کرد: در خصوص کالاهای اساسی دو نگاه وجود دارد، یک نگاه ادامه توزیع کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است اما شرایط میدانی نشان می‌دهد که مردم هیچ سودی از تخصیص این ارز به کالاهای اساسی تا به امروز نبرده‌اند. به زبانی ساده عملا ارز ارزان در اختیار دولت قرار گرفته ولی به دلیل ناکارآمدی در حوزه واردات، توزیع و نظارت بر قیمت‌ها، کالاهای اساسی با قیمت گران به دست مردم رسیده است.

نماینده مردم کرمان و راور تصریح کرد: ساماندهی سیستم‌های نظارتی می‌تواند کالاهای اساسی را با قیمت واقعی به دست مردم برساند. اگر این اتفاق رقم نخورد ما سالانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد در اقتصاد کشور رانت توزیع می‌کنیم که بر روی قیمت کالاهای اساسی تاثیری ندارد. راه دیگر این است که ما به جای تخصیص ارز این منبع را از طریق سرانه‌های مصرف در حوزه کالاهای اساسی به مردم دهیم که به عدالت نیز نزدیک‌تر است.

پورابراهیمی ادامه داد: یکی از چالش‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط این نیست که مردم کالای گران می‌خرند، بلکه تولید کشور را نیز دچار چالش کرده است، زیرا امکان رقابت و تولید را با واردات کالا از تولید کنندگان سلب کرده است. برای کمک به تولید و مصرف کننده باید بازنگری در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شود و مجلس طرح دو فوریتی را با استفاده از نظرات کارشناسی در این مورد آماده کرده و ان‌شاء‌الله پس از طی مراحل قانونی وارد عرصه اجرا خواهد شد.

وی درباره آخرین اقدامات کمیسیون اقتصادی مجلس در  خصوص جاماندگان سهام عدالت هم اظهار کرد: ما از هفته‌های اول مجلس کار خود را در این مورد آغاز و چندین جلسه با دستگاه‌های متولی در این حوزه برگزار کردیم. براساس اطلاعات ما حدود ۲۰ میلیون نفر از کسانی که در زمان عرضه سهام عدالت در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ مالک سهام عدالت شدند، جزو شش دهک پایین درآمدی کشور محسوب نمی‌شدند، یعنی ۲۰ میلیون از جمعیت کم درآمد کشور از سهام عدالت محروم شده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: براین اساس متناسب با این جمعیت باید تصمیمی اتخاذ شود و ما با دعوت از دستگاه‌های مربوطه این موضوع را پیگیری کرده‌ایم که به موجب گزارش کمیته امداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش این کمیته در حال حاضر فاقد سهام عدالت و حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند و کمیسیون اقتصادی بعد از چندین جلسه و کار تخصصی منابع لازم برای اختصاص این سهام را به این افراد به موجب طرحی تعریف کرده است  امیدواریم هرچه سریع‌تر در دستور کار صحن علنی مجلس قرار بگیرد.