۰ نفر

نگاهی مختصر به صنعت مس

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۳
کد خبر: 474840
نگاهی مختصر به صنعت مس

میزان تولید مس در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۳.۲ میلیون تن بوده و پیش‌بینی می‌شود، تا ۵ سال آتی با یک میلیون افزایش به ۲۴.۳ میلیون تن برسد.

 به گزارش اقتصادآنلاین؛ برآورد عرضه و تقاضا بیانگر مازاد عرضه در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ است. انتظار می‌رود که این روند تا سال ۲۰۲۴ معکوس شده و شاهد مازاد تقاضا باشیم. وضعیت تولید مس پالایش شده در ۳ کشور برتر دنیا و به تفکیک منطقه در سال ۲۰۱۹ به صورت زیر می‌باشد.

مس

توضیحاتی پیرامون مصارف و تغییرات موجود طی سال‌های آتی:

با گسترش مصرف برق در دنیا تا ۱۰ سال آینده (سال ۲۰۳۰) تقاضای مس دنیا نسبت به عرضه آن تفاوت ۵/۶ میلیون تنی در سال داشته که معادل راه‌اندازی ۱۲۰ معدن جدید مس است. در دنیا چنین ظرفیت و ذخایر مسی حتی در بخش اکتشاف وجود ندارد و همین عامل هدایت قیمت مس به بالای مرز ۱۰ هزار دلار خواهد بود.

احتمالا تعداد خودرو های الکتریکی جهان تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۷ میلیون خودرو رسیده و مس ایده‌آل ترین فلز برای خودروهای الکتریکی می‌باشد. استفاده فراوان از مس در تولید خودروهای الکتریکی باعث شده است، که کارشناسان این خودروها را عامل افزایش تقاضا برای مس در سال‌های پیش رو بدانند. مس در قسمت‌های مختلف خودرو کاربرد دارد، برای مثال در موتور خودرو حدود ۵/۱ کیلومتر سیم مسی استفاده می‌شود. علاوه بر موتور، مس در سیمکشی‌های خودروهای الکتریکی نیز نقشی اساسی دارد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به حجم بازار فعلی خودروهای الکتریکی تقاضا برای مس تا ۲۲ درصد افزایش پیدا کند.

شرکت واله در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی می‌کند؛ که برخلاف کاهش تولید مس به دلیل شیوع ویروس کرونا طی سال جاری میلادی، بازار عرضه و تقاضای مس با مازاد عرضه مواجه شود. با این وجود چندی پیش وب سایت Business Time از افزایش تقاضای مس به دلیل سفارش جهانی ساخت دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) برای مبارزه با ویروس کرونا خبر داد. (برای ساخت هر دستگاه تنفس مصنوعی یک تا دو کیلوگرم مس مورد نیاز است) از دیگر کاربرد‌های مس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عمده مصارف مس در تجهیزات، ساخت‌وساز ساختمان، زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل، سیم‌ و لوله مسی، دستگیره‌های درب و سایر وسایل منزل، آهن‌ربای الکتریکی، موتورهای الکترومغناطیسی، لامپ‌های خلاء، پرتوی کاندی، مگنترون‌های اجاق‌های مایکروویو، وسایل آشپزی و موسیقی.

روند مقدار تولید کاتد مس و کنسانتره مس در ایران به صورت زیر است:

کاتد مس

کنسانتره مس

نمودار قیمت جهانی مس

نمودار مس

نمودار فوق مربوط به قیمت جهانی مس در تایم‌فریم هفتگی است. انتظار می‌رود مس در میان مدت قیمت ۷۶۰۰ دلار را نیز به خود ببیند، اما در مسیر خود محدوده ۷۲۰۰ دلاری در نمودار مقاومت سنگینی محسوب می‌شود. از کندل هفته گذشته می‌توان قدرت خریداران را مشاهده کرد، زیرا قیمت از محدوده ۶۲۰۰ تا ۶۵۰۰ دلاری افزایش یافت. به طور کلی روند صعودی قیمت جهانی مس می‌تواند، مبالغ فروش محصولات شرکت‌های فعال در این حوزه را افزایش دهد.

جهت مشاهده تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بیشتر به باشگاه مشتریان مبین‌سرمایه مراجعه نمایید.

شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی)

در ۱۲ تیر ماه ۱۳۵۱ شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان تشکیل شد و در سال ۱۳۵۵ به شرکت ملی صنایع مس ایران تغییر نام داد. از وظایف این شرکت باید به استخراج و بهره برداری از معادن مس، تولید محصولات پرعیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول اشاره کنیم. معادن مس سرچشمه، میدوک کرمان و معدن مس سونگون آذربایجان شرقی از مهم‌ترین معادن مس کشور به شمار می‫روند. این شرکت طرح‌های توسعه فراوانی برای سال‌های آتی دارد و برای سال‌های ۱۴۰۰ ،۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب تولید ۳۰۵۶۰۳، ۳۶۰۱۱۱ و ۳۷۶۱۶۱ تن کاتد و ۳۰۰۰۰،۲۵۰۰۰ و ۳۵۰۰۰ تن مفتول پیش‌بینی می‌شود.

ظرفیت تولیدی شرکت در حال حاضر به شرح زیر است:

ظرفیت تولید فملی

عمده محصولات صادراتی شرکت ملی مس ایران، کاتد مس، کنسانتره مس، کنسانتره فلزات گران‌بها و اکسید مولیبدن بوده و فروش داخلی شامل کاتد مس، مفتول مسی و کنسانتره فلزات گران‌بها می‌باشد؛ که عمدتا از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند. کنسانتره، کاتد و مفتول در مجموع بیش از ۹۰ درصد از درآمد شرکت را تشکیل داده و محصولات اصلی شرکت ملی مس هستند، که میزان و نرخ فروششان نیز تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روند سودآوری شرکت دارد.

نرخ فروش مس در ماه‌های گذشته پس از اینکه به علت گسترش کرونا تا ۴۶۰۰ دلار هم افت کرد، حالا با خوش بینی‌های موجود در میان فعالان بازار برای عبور از این بحران به قیمت ۶۷۷۰ دلار رسیده و برای سال‌های آتی قیمت‌های بالای ۷۰۰۰ دلار پیش‌بینی می‌شود. در سال ۹۸ میانگین نرخ فروش مس ۵۹۰۰ دلار و نرخ ارز حدود ۱۲۵۰۰ تومان بود، که درآمد ۴/۲۲ هزار میلیارد تومانی را در پی داشت. بهای تمام شده هر تن کاتد در سال مالی گذشته حوالی ۲۹۰۰ دلار بر هر تن بود، که نشانگر حاشیه سود ناخالص بیش از ۵۰ درصدی است.

فروش ملی مس

فروش مس

برای برآورد سود شرکت در سال جاری با توجه به برنامه تولید و روند تاریخی تولید شرکت، میزان فروش کاتد و مفتول را حدود ۲۶۰ هزار تن و فروش کنسانتره را ۱۵۰ هزار تن لحاظ می‌کنیم. ملی مس ایران در مردادماه ۲۹۰۰ میلیارد تومان فروش ثبت کرده و کل فروش خود را به ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان رسانده است. با در نظر گرفتن دلار ۲۰۰۰۰ تومان برای ادامه سال و مس ۶۰۰۰ دلاری برآورد ما این است، که تا پایان سال به فروش ۲۰ هزار میلیارد تومانی دست یافته و به ازای هر سهم سود ۱۷۰ تومانی محقق کند.

سود مس

نمودار قیمت فملی

1

تصویر بالا مربوط به نمودار سهم فملی است. با توجه به نمودار مس و رشد نرخ جهانی، همین نرخ رشد را می‌توان برای نمودار فوق متصور باشیم. در حال حاضر سهم سیگنال ورودی از خود نشان نداده است، اما برای دارندگان سهم می‌توان محدوده ۲۶۰۰ تومان را به عنوان حد ضرر پیشنهاد داد، در صورت عبور قیمت از محدوده مشخص شده سهم در موج اصلاحی پیچیده‌ای قرار گرفته و تعیین زمان پایان اصلاح مقداری پیچیده خواهد بود. هم اکنون شاهد یک واگرایی در محدوده مقاومتی سهم هستیم که انتظار می‌رود پس از عبور قیمت از محدوده ۳۰۰۰ تومان، سهم مورد نظر در میان‌مدت هدف ۶۵۰۰ تومان را نیز فتح کند.

جمع‌بندی

میزان تولید مس در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۳.۲ میلیون تن بوده که پیش‌بینی می‌شود، تا ۵ سال آتی با یک میلیون افزایش به ۲۴.۳ میلیون تن برسد. برآورد عرضه و تقاضا بیانگر مازاد عرضه در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ است. احتمالا این روند تا سال ۲۰۲۴ معکوس شده و شاهد مازاد تقاضا خواهیم بود. از فرصت‌های شرکت ملی مس ایران می‌توان به طرح‌های توسعه، افزایش تقاضای محصولات مسی و نرخ جهانی مس اشاره نمود. البته باید در کنار فرصت‌های موجود به کاهش ذخیره معادن، ریسک نوسان نرخ ارز، افزایش استهلاک ناشی از طرح‌های توسعه‌ای و تحریم‌ها دقت شود. در نهایت با مفروضات و توضیحات ذکر شده سود هر سهم در حدود ۱۷۰ تومان پیش‌بینی می‌شود.

جهت مطالعه نکات آموزشی و تحلیلی به صفحه اینستاگرام مبین‌سرمایه و کانال تلگرامی مبین تحلیل مراجعه کنید.