۰ نفر

سوخت دلاری بورس

۲۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۶
کد خبر: 474214
سوخت دلاری بورس

هرچند شاخص کل بورس تهران دیروز اندکی رشد کرد، با این حال سایه تردید همچنان بر فراز بازار سرمایه نمایان بود. به‌نظر می‌رسد بخش اصلی این تردید ناشی از آینده قیمت دلار است و سهامداران در حال تحلیل بازار ارز و برآورد آینده قیمت دلار هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این روز‌ها همه‌‌چیز به قیمت دلار بستگی دارد. وقتی این اسکناس آمریکایی نوسان می‌کند بازار‌ها هم نوسان می‌کنند. در چنین شرایطی بازار سهام که در نیمه نخست سال تحت‌تأثیر افزایش قیمت ارز و تورم با رشد زیادی مواجه شده بود اکنون در انتظار مشخص شدن ارقام واقعی قیمت دلار است. شاید بازار سهام منتظر است قیمت دلار در یک منطقه تثبیت شود. برخی تحلیلگران بر این باورند که قیمت دلار در محدوده 30هزار تومان دوام نخواهد آورد و فروخواهد ریخت، اما در مقابل، برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که هیچ عامل بنیادی، که محرکی برای نزول دلار باشد، وجود ندارد. درکشاکش این 2 دیدگاه، اما سرمایه‌گذاران در بورس تردید دارند که آیا به سرمایه‌گذاری در بورس ادامه دهند یا فصل آخر داستان بورس از راه رسیده و باید با احتیاط قدم بردارند. اگر قرار باشد قیمت دلار در محدوده 30هزار تومان باقی بماند و تثبیت شود این احتمال که شاخص بورس دوباره پرواز کند افزایش می‌یابد، اما نزول قیمت دلار منجر به افت شاخص‌ها خواهد شد.

چنان که دیروز مدیرعامل بورس تهران گفت: با وجود آنکه سهامداران زیادی سهام خود را فروخته‌اند، اما نقدینگی هنوز از بورس خارج نشده و منتظر است دوباره به بازار بازگردد. به گفته علی صحرایی، دست‌کم 35هزار میلیارد تومان نقدینگی نزد کارگزاری‌ها مانده است.

سخنان مدیرعامل بورس تهران نشان می‌دهد هر نوع جهش ارزی می‌تواند به سرعت به ورود نقدینگی پارک‌شده به بورس منجر شود و شاخص‌ها را با رشد مواجه کند.

وحیده موسوی، مدیر سبدگردانی شرکت مشاورسرمایه‌گذاری فاینتک، درباره سناریوی پیش روی قیمت دلار و بازار سهام می‌گوید: پیش‌بینی اینکه دلار افت می‌کند یا همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، مسلما در شرایط کنونی بسیار سخت است. همچنان آینده بازارهای مالی ایران تا حدود زیادی تا مشخص شدن تکلیف انتخابات آمریکا مه‌آلود است. از طرفی، مسلما سیاست دولت برای پایین نگه داشتن نرخ دلار یا آزاد گذاشتن آن تأثیر بسزایی بر این مسئله دارد.

به گفته او، شاید از نظر تحلیلگران، تفاوت چندانی ندارد که در بازار آزاد نرخ دلار ۲۸ هزارتومان باشد یا ۲۵ هزارتومان. ملاک دلار نیمایی است که قاعدتا پس از کش و قوس‌هایی این 2 نرخ به هم نزدیک خواهند شد. سناریوی پیش روی دلار قطعا با انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ رابطه مستقیم و افزایش نرخ دلار با بهبود شرایط اقتصادی ایران رابطه معکوس دارد.

امیرتقی‌خان تجریشی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، هم در این‌باره معتقد است: با آماده شدن گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها، آثار دلار بالای ۲۰ هزار تومانی نمایان شده است، حال آنکه قیمت دلار با افزایش روز افزون مواجه است و تحلیلگران باید نسبت به این نرخ دلار و افزایش آن در نیمه دوم سال و سایر عوامل بنیادی دیگر، وضعیت شرکت‌ها را در آینده تحلیل کنند. به گفته او، این روزها تحلیلگران در محاسبات خود به عوامل خارجی، همچون انتخابات آمریکا وزن مهمی می‌دهند. با این حال، باید به موضوع انتخابات و آثار آن در نرخ دلار به دید کوتاه‌مدت نگاه کنیم و سرمایه‌گذاری در بورس را بلندمدت درنظر بگیریم، چرا که بازارسرمایه همواره بازده بالاتری نسبت به بقیه بازارهای موازی در بلندمدت داشته است.