۰ نفر

در نشست کانون کارگزاران با حضور نماینده سازمان بورس مطرح شد:

بررسی عملیاتی شدن صندوق‌های «اختصاصی بازارگردانی»

۲۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۸
کد خبر: 474126
بررسی عملیاتی شدن صندوق‌های «اختصاصی بازارگردانی»

در جلسه کارگروه صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی که در کانون کارگزاران با حضور مدیران کارگزاری‌ها و نماینده سازمان بورس، رضا نوحی (سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری) برگزار شد. مهمترین موضوع مطرح شده در این نشستف بررسی ابلاغیه لزوم اعقاد قرارداد بازارگردانی توسط ناشرین بورسی و فرابورسی بود. در این جلسه بازارگردانان در خصوص نحوه اجرای این ابلاغیه پرسش‌های خود را مطرح کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ یکی از موارد مطرح شده در این نشست، بررسی این موضوع بود که همه افراد (ازجمله افراد عادی) هم با فرض پذیرش ریسک های موجود بتوانند سهامدار صندوق‌های بازارگردانی باشند. این درحالی است که هدف صندوق های بازارگردانی کسب منفعت و سود نبوده (و امکان تقسیم سود وجود ندارد) بلکه، هدف آن کمک به نقد شوندگی و محدود کردن دامنه نوسان است؛ بنابراین انتظار سود از این صندوق با رسالت آن و تعریفی که در قانون بازار ارز از آن شده است، مغایرت دارد؛ بنابراین با موضوعِ داشتن یونیت صندوق بازارگردانی توسط افراد عادی مخالفت شد.

ضرورت کاهش زمان برای اعطای مجوز

در ادامه این جلسه، نحوه اخذ مجوز صندوق اختصاصی بازاگردانی نیز مورد بررسی قرار گرفت. به اعتقاد اغلب بازارگردان ها فرآیند دریافت این مجوز در سازمان طولانی است؛ بر این اساس، آنها از نماینده سازمان بورس درخواست کردند تا برای اجرایی شدن زودترِ بازارگردانی در بازار فرآیند دریافت مجوز و تاسیس و صندوق های بازارگردانی کوتاه‌تر شود.

برای اعمال تغییرات جزیی مجمع برگزار نشود

نکته دیگر مطرح شده در کارگروه کانون کارگزاران در حضور نماینده سازمان بورس، این بود که در حال حاضر برای انجام تغییرات کوچک، مانند افزودن نماد، حذف نماد، تغییر در هزینه های صندوق یا هر تغییری که در امید نامه قرار است اتفاق بیفتد، باید مجمع برگزار شود که درخواست شد برای اعمال برخی از این تغییرات استثنا قائل شده و برای آن مجمع برگزار نکنند. به طور مثال، اگر بازارگردانی می‌خواهد نمادی را اضافه یا کم کند، دیگر ضروری نباشد، حتما مجمع برگزار کند و سهامداران ممتاز یا یونیت دار های آن بخواهند این تغییر را مصوب کنند، بلکه  چنین تغییراتی در امید نامه  با تایید مدیر صندوق انجام شود.

شناسایی هزینه معاملات الگوریتمی

شناسایی هزینه معاملات الگوریتمی، موضوع دیگر مطرح شده در این نشست بود. با توجه به اینکه اکنون همه نمادها ملزم به داشتن بازارگردان هستند و با توجه به تعداد محدود بازارگردان‌ها در حالت فعلی که نزدیک به ۵۰ مورد است، مدیریت همه نمادها در لحظه از عهده صندوق خارج بوده و لازم است برای انجام معاملات از الگوریتم برای ثبت سفارش  و انجام تعهدات کمک گرفته شود. از طرفی استفاده از این الگوریتم ها شامل هزینه است که براین اساس، نمایندگان کارگزاری ها درخواست کردند تا این هزینه‌ها به گونه‌ای باشد تا بتوان آنها را از صندوق پرداخت کرد نه از محل مدیر صندوق.   

نمایندگان کارگزاری ها در این جلسه عنوان کردند که این هزینه در هزینه‌های صندوق دیده نشده است و بر این اساس، درخواست کردند تا این مورد هم به طور رسمی در امید نامه و جزو هزینه های صندوق لحاظ شود.