۰ نفر

ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بورس

۱۵ مهر ۱۳۹۹، ۲۱:۲۱
کد خبر: 472337
ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بورس

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین گفت: با هدف حضور بیشتر مردم در بازار سرمایه و حمایت از بخش تولید، در حال آماده سازی ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بورس هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  محمود مخدومی در آیین سالگرد عرضه اولیه سهام سرمایه گذاری نفت و گاز تامین (زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی) گفت: اوایل تیرماه در مراسم راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس حسن روحانی بر ورود این پالایشگاه به بورس تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین یادآور شد: پس از دستور رئیس جمهوری، تلاش کردیم بسترها و شرایط ورود این پالایشگاه به بورس آماده شود.
مخدومی اضافه کرد: تلاش می شود با ورود این شرکت بزرگ به بورس، امکان حضور بیشتر مردم در بازار سرمایه و جذب نقدینگی و حمایت از بخش تولید محقق شود.
وی درباره روند توسعه این پالایشگاه افزود: فاز سوم این پالایشگاه نیز در زمستان 97 به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین، به ساخت فاز چهارم این پالایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: قرار است این فاز با ظرفیت خوراک 120 هزار بشکه میعانات گازی ساخته شود و اکنون در حال بررسی تامین خوراک میعانات گازی آن هستند.
مخدومی یادآورشد: با راه اندازی 2 فاز، میزان تولید بنزین یورو 5 این پالایشگاه به روزانه 24 میلیون لیتر رسیده است.
وی به مذاکره برای اخذ تخفیف برای خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: در حال رایزنی هستیم تا میزان تخفیف را از پنج به 10 درصد کاهش دهیم.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین افزود: همچنین تلاش می شود بهای خوراک پالایشگاه را از محل بدهی دولت با سایر دستگاه های دولتی تهاتر کنیم.
مخدومی با بیان اینکه از محل خوراک حدود 15 هزار میلیارد تومان عایدی برای پالایشگاه کسب می شود، گفت: برنامه دیگر تلاش برای کسب معافیت کامل مالیاتی هفت ساله است.
شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین (زیر مجموعه شستا) با دارا بودن سهم 49 درصدی به عنوان بزرگترین سهامدار پالایشگاه ستاره خلیج فارس به شمار می رود.

ورود یک پتروشیمی جدید به بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین همچنین از عرضه شرکت های جدید تاپیکو به بورس در آینده نزدیک خبر داد و افزود: پتروشیمی غدیر آخرین شرکتی بود که تیرماه امسال توسط تاپیکو وارد بورس شد.
مخدومی ادامه داد: چهار شرکت جدید تاپیکو از جمله یک شرکت پتروشیمی و یک شرکت صنعت گاز آماده عرضه به بورس هستند.
وی اضافه کرد: فهرست شرکت های مشمول واگذاری، در سامانه ادغام و تملیک فرابورس درج شده است.

 انتقاد از واگذاری های ناقص شرکت ها

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین با انتقاد از واگذاری های ناقص شرکت ها، گفت: در دنیا مجموعه پتروپالایش ها شامل پالایشگاه و پتروشیمی های وابسته به صورت یکجا عرضه می شود، اما متاسفانه در ایران، پتروشیمی ها را بدون پالایشگاه هایی که از نظر خوراک به آنها وابسته اند، واگذار کرده اند که بروز مشکلات و کاهش سودآوری آنها را به دنبال دارد.

اتخاد تدابیر برای مقابله با تحریم ها

وی درباره تاثیر تحریم بر فعالیت های این شرکت نیز گفت: تحریم می تواند در بخش های بانک، حمل و نقل و صادرات، تاثیرگذار باشد که تدابیر لازم برای آن اندیشیده شده است.
مخدومی افزود: بر این اساس با 2 کشور اروپایی و یک کشور آسیایی برای رفع مشکلات بانکی همکاری می شود.
وی ادامه داد: برای حمل محصولات نیز با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توافق های لازم انجام شده تا مشکلی رخ ندهد.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین یادآور شد: بیشترین مقصد صادرات محصولات تاپیکو به چین، هند، شرق آسیا، عراق و افغانستان است.
مخدومی گفت: برای بحث درباره تاثیر تحریم ها باید بررسی کرد که آیا فقط آمریکا از برجام خارج شده و تحریم ها را باز می گرداند یا این که متحدانش نیز تحریم خواهند کرد.

مشکلی با عرضه ارز صادراتی به سامانه نیما نداریم

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین گفت: درآمد سالانه از محل صادرات حدود 500 میلیون دلار است که 200 میلیون دلار از آن صرف خرید و وارد کردن تجهیزات و مواد اولیه می شود.
مخدومی درباره عرضه ارز صادراتی پتروشیمی ها در سامانه نیما نیز گفت: خود را مکلف به عرضه ارز صادراتی به نرخ 4200 تومان در سامانه نیما می دانیم و مشکلی با آن نداریم.
وی افزود: ابتدا خوراک پتروشیمی ها با نرخ 4200 تومان محاسبه می شد اما با توجه به کاهش هزینه خوراک بر مبنای دلار 3800 تومانی، حاشیه سود پتروشیمی ها بهبود یافت.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین یادآور شد: تنها انتظار ما این است که دولت اجازه دهد مابه التفاوت 300 میلیون دلاری ارز صادراتی را برای واردات مواد اولیه دارویی اختصاص دهیم.
مخدومی درباره ادغام پتروشیمی ها نیز گفت: ما زیرمجموعه شستا هستیم و نقشی در عرضه نداریم؛ حتی برای این بحث از ما نظر خواهی نیز نشده است.