۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت ۵درصدی قیمت «صبا»/ «صبا» از ابتدای هفته جاری، منفی معامله می‌شود

۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۳
کد خبر: 470906
افت ۵درصدی قیمت «صبا»/ «صبا» از ابتدای هفته جاری، منفی معامله می‌شود

شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین که از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) است، از نمادهای پربیننده فرابورس بوده و با نماد «صبا» در بازار سهام معامله می‌شود. این نماد، زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سهام است.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ ۱۰ درصد از تعداد کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم) در روز ۲۰ فروردین ماه سال جاری با قیمت ۱۲۰۰ تومان به ازای هر سهم در فرآیند عرضه اولیه در پرتفوی سرمایه‌گذاران نشست و در بازار سهام عرضه شد.

در مردادماه سال جاری، با رشد بی‌سابقه بورس و رکوردشکنی شاخص، سرمایه‌گذاری صبا تامین نیز به دنبال این موضوع، صعود قابل توجهی را در معاملات خود نشان داد. به نحوی که قیمت «صبا» از تاریخ عرضه (۲۰ فروردین ماه) تا اواسط مردادماه به قیمت ۴۶۰۰ تومان به ازای هر سهم رسید.

با این حال، افت قیمت‌ها و ریزش شاخص بورس و فرابورس، «صبا» را نیز با افت مواجه کرد و از زمان شروع افت (۲۰ مردادماه) تا سوم شهریورماه، هر سهام سرمایه‌گذاری صبا تامین، ۳۰ درصد کاهش داشته و از محدوده قیمتی چهار هزار تومان به سه هزار تومان رسیده است. این نوسان و تغییرات قیمتی سرمایه‌گذاری صبا تامین، بازدهی ۲۷۵ درصدی را از اولین روز معاملاتی تا اوج قیمتی آن (۴۶۰۰ تومان) برای سهامداران خود رقم زد. اما از سوی دیگر از زمان شروع روند نزولی تا سوم شهریورماه و پیش از بسته‌شدن نماد، بازدهی «صبا» کاهش یافت و به میزان ۱۶۹ درصد رسید.

«صبا» از تاریخ پنج شهریورماه، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و پس از آن، مجمع عمومی فوق‌العاده متوقف شد و توقف این نماد تا ۲۹ شهریورماه ادامه یافت. سرمایه‌گذاری صبا تامین پس از بازگشایی، به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه (ب)، حدود ۴۵ دقیقه متوقف و پس از آن بازگشایی شد. نکته قابل توجه این است که سرمایه‌گذاری صبا تامین از زمان بازگشایی (۲۹ شهریورماه) بازدهی مثبتی را برای سهامداران داشته و جزو نمادهای مثبت بازار بوده، اما این نماد از ابتدای هفته معاملاتی جاری با بازدهی منفی همراه بوده است. «صبا» در روز جاری به دلیل بازدهی منفی با صف فروش حدود ۲ میلیون سهمی در محدوده قیمتی ۱۱۰۰ تومان روبه‌رو بوده است. 

سرمایه‌گذاری صبا تامین در قیمت ۱۱۰۰ تومان به معاملات روز جاری خود پایان داد و با افت ۵ درصدی مواجه شد. تعداد ۱۹ هزار معامله از معاملات روز جاری بازار سهام در نماد «صبا» دادوستد شد و این نماد، حجم معاملات ۶۹ میلیون سهمی را رقم زد. سرمایه‌گذاری صبا تامین از جمله نمادهایی است که در پنج روز معاملاتی اخیر در گروه نمادهای پربیننده فرابورس قرار گرفته است. 

حقیقی‌ها، ۵۸ میلیون سهم از «صبا» را خریداری کرده و حدود ۶۳ میلیون سهم (۶/۹۰ درصد) از این نماد را به فروش رساندند. میزان خرید اشخاص حقوقی نیز، ۱۱ میلیون سهم (۹/۱۵ درصد) بوده است.