۰ نفر

مدیرعامل بورس تهران خبر داد:

عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز و ممنوعیت معاملات الگوریتمی

۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵
کد خبر: 469717
عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز و ممنوعیت معاملات الگوریتمی

علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران در مورد تصمیم جدید مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز و همچنین ممنوعیت معاملات الگوریتمی توضیح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بورس پرس؛ علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران درباره تصمیم جدید بورس مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز که بلافاصله با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی همراه شد گفت: این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار بود و نهاد ناظر بازار سرمایه آن را مصوب کرد.

وی ادامه داد: اصولا" چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان‌ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می گیرند نباید با رفتار نوسان گیری روبرو شوند.

این مقام مسئول در برابر این پرسش که با توجه افزایش روند تسهیل و تسریع معاملات سهام در سال‌های اخیر، آیا این تصمیم جدید بورس تهران بازگشت به عقب و کند شدن رویه ها نیست؟، توضیح داد: خیر. در گذشته هم تسویه سهام، بعد از پرداخت وجه بود اما تا قبل از امروز خریداران اعتباری سهام، اقدام به پرداخت وجه در همان روز نمی کردند. بنابراین نگاه سرمایه گذاران به بازار نباید یک روزه باشد.

صحرائی ادامه داد: از سوی دیگر هر تصمیمی دارای مزایا و معایبی بوده و موافقان و مخالفانی دارد، اما اصل مهم رعایت انصاف و ایجاد تعادل و رویه های مناسب و اصولی است تا زمینه ایجاد بازاری عمیق، توسعه یافته و شفاف تر و نقدشونده تر از همیشه فراهم شود.

وی از ممنوع شدن معاملات الگوریتمی سهام شرکت های بورسی و فرابورسی هم دفاع کرد و گفت: این رویه توسط ماشین انجام می شد و با تبعات منفی برای بازار همراه بود. در این میان هرچند ممنوعیت معاملات الگوریتمی میزان نقدینگی را کاهش دهد اما به نفع همگان خواهد بود.