۰ نفر

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

عدم درخواست برای تمدید پذیره‌نویسی صندوق ETF پالایشی

۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۳۰
کد خبر: 468274
عدم درخواست برای  تمدید پذیره‌نویسی صندوق ETF پالایشی

راضیه صباغیان، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره امکان تمدید پذیره‌نویسی صندوق ETF پالایشی گفت: تاکنون درخواستی در این زمینه به ما ارائه نشده است، اگر قرار بر تمدید مهلت پذیره‌نویسی این صندوق بود باید درخواست آن تا این زمان به ما ارائه می‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پذیره‌نویسی نخستین مرحله واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله بورسی که شامل سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات و دو بیمه البرز و اتکایی بود بعد از گذشت حدود سه ماه و نیم از عرضه این سهام از طریق صندوق‌های ETF در بورس که از روز یکشنبه (۱۴ اردیبهشت) آغاز و تا ۳۱ اردیبهشت ماه به عنوان آخرین مهلت ثبت‌نام برای مشارکت در این صندوق‌ها در نظر گرفته شد، پذیره‌نویسی دومین مرحله از عرضه صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به نام دارا دوم از پنجم شهریور در چهارمین روز از هفته دولت و طبق وعده داده شده از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز و تا پایان روز ۱۹ شهریور یعنی به مدت دو هفته به متقاضیان خرید این صندوق فرصت داده شد تا نسبت به مشارکت در پذیره‌نویسی این صندوق اقدام کنند اما زمان اعلام شده برای پذیره‌نویسی صندوق ETF دولتی (دارا دوم) تا ۲۶ شهریور ماه تمدید شد.

هفته گذشته و با اتمام مهلت یاد شده، بار دیگر این زمان تمدید و متقاضیان این صندوق مهلت دارند تا روز یکشنبه (۳۰ شهریور ماه) برای پذیره نویسی اقدام کنند، امروز (۳۰ شهریور ماه) که به عنوان آخرین روز پذیره‌نویسی این صندوق است، تمدید دوباره آن برای پذیره‌نویسی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت که در این زمینه «راضیه صباغیان»، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار امروز (یکشنبه) گفت: بعید به نظر می‌رسد دوباره تصمیمی برای تمدید پذیره‌نویسی صندوق ETF گرفته شود تاکنون درخواستی به ما ارائه نشده است، اگر قرار بود مهلت پذیره نویسی درخواست باید درخواست آن تا این زمان به ما ارائه می‌شد.

وی به استقبال از پذیره‌نویسی صندوق ETF پالایشی اشاره کرد و گفت: اسقبال از این بازار چندان بد نبوده است و نسبت به دارا دوم با استقبال بیشتری همراه بوده است.

صباغیان خاطرنشان کرد: ارزش خرید صندوق دارا یکم رقمی حدود پنج هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بود اما تا این لحظه میزان پذیره نویسی صندوق ETF پالایشی دو برابر دارا یکم بوده است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد:سهامی که در صندوق ETF پالایشی قرار داشتند جزو سهام پایه‌ای و ارزنده بازار بودند و چندان جو منفی یک ماه اخیر بازار نتوانست در میزان تقاضای این صندوق‌ها تاثیرگذار باشد.

وی درباره اقداماتی که قرار است برای باقی مانده سهام پالایشی‌ها انجام شود تاکید کرد و گفت: درصدی از سهام پالایشی که به صندوق ETF اختصاص پیدا کرده بود مانند سهام بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها در دارا یکم، باقی مانده است که روش‌های دیگری برای عرضه آن درنظر گرفته خواهد شد.

صباغیان با بیان اینکه تصمیم گیری درخصوص نحوه انتخاب روش برای عرضه سهام باقی مانده صندوق های ETF در اختیار سازمان خصوصی است ، افزود: این سهام باقی مانده را می‌توانند به صورت مستقیم مانند عرضه بلوکی در بازار وارد کنند و همچنین می‌توان آنها را دوباره در قالب صندوق دارا چهارم و پنجم عرضه کرد.

دارا دوم شامل سهام شرکت‌های پالایشگاهی، پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندر عباس (شبندر) است که شیوه عرضه این صندوق مانند نخستین مرحله از عرضه صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در نظر گرفته شد.​